Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

PERSBERICHT

Gladheidsbestrijding OV onder de maat
ROVER afdeling Haarlem e.o. vindt de aandacht voor het OV bij de
gladheidsbestrijding in de Regio Haarlem/IJmond zwaar onder de maat.
Zuidtangent en andere bussen konden niet rijden terwijl belangrijke
autowegen wel schoongehouden werden.

Terwijl sneeuwploegen uitrukken om Randweg en A9 schoon te vegen, is
de baan van de Zuidtangent 3 uur later nog niet geveegd. En de sneeuw
op het stationsplein is al dagen niet weggeveegd waardoor reizigers
wegglijden en vallen. De Grote Markt wordt echter wel schoongehouden.

Naast de landelijke actie tegen de door minister Eurlings/Prorail
veroorzaakte spoorchaos , wil ROVER ook in deze regio een
aanvalsplan tegen het winterweer.

Omdat klachten via reguliere kanalen niets hebben opgeleverd, stuurt
ROVER een brief aan de verantwoordelijke VVD gedeputeerde Post
(provincie) en de Haarlemse PvdA Wethouder Divendal (Beheer).

In de brief vraagt ROVER om maatregelen te nemen om de regionale
slagaders van het openbaar busvervoer, Zuidtangent en Regionetlijnen
(zoals 73 en 75) ongestoord te kunnen doorrijden bij oud-hollands
winterweer. Strooien is daarbij onvoldoende, er dient ook -net als op
de snelweg- geveegd te worden.

Enkele concrete voorbeelden:

Zondag om 14 uur is de A9 van "Schiphol" tot Den Helder brandschoon
geveegd. De Zuidtangent rijdt echter niet vanwege een te gladde
busbaan in Haarlem.

Maandagavond om 19 uur rukken veegwagens uit om Randweg en
doorgaande wegen in Haarlem sneeuwvrij te maken. Stationplein en
Gedempte Oude Gracht zijn 3 uur later nog niet geveegd en bedekt met
een dikke laag sneeuw.

De -aardig uitgestorven- Grote Markt wordt sneeuwvrij gehouden. Het
drukke OV knooppunt Stationsplein is al 5 dagen niet geveegd en een
levensgevaarlijke glijboel.

ROVER Haarlem e.o. vindt overigens dat Connexxion in deze regio aardig
zijn best heeft gedaan. Maandag reed het GVB in Amsterdam niet, en ook
in bv Lisse was geen OV, maar vanuit de Haarlemse Connexxion garage
vertrokken wel bussen. Wel is het merkwaardig dat Connexxion een
ochtend niet kon uitrijden omdat het eigen terrein niet gestrooid was.
En dat de reisinfo op de Zuidtangenthaltes niet actueel was. Ook de
gladheidsbestrijders doen enorm hun best.

ROVER geeft in de brief aan dat het de taak van de overheid is om bij
gladheidsbestrijding de regionale slagaders van het openbaar vervoer
minimaal dezelfde prioriteit te geven als doorgaande wegen: Zodra
bijvoorbeeld de Randweg geveegd wordt, moet ook het hele
Zuidtangenttraject tegelijkertijd geveegd worden. En daarna direct de
Regionetlijnen. Alleen strooien voldoet niet. Het economisch belang
van alleen al de Zuidtangent met bijna 12 miljoen reizigers per jaar
is groot. Werkend Nederland moet erop kunnen vertrouwen dat het OV
rijdt.