NIBRA

Meldkamer Haaglanden is klaar voor de jaarwisseling

"112 alarmcentrale, wie wilt u spreken, politie, brandweer of ambulancedienst?" Met deze vraag wordt normaal gesproken een 112-melding aangenomen. De melder geeft aan welke hulpdienst hij wil spreken en de aannamecentralist verbindt door naar een collega-centralist van de desbetreffende discipline. Bij piekdrukte kan het voorkomen dat alle centralisten bezet zijn. In dat geval valt de melder òf terug naar de 112-aannamecentralist (als hij belt vanaf een vaste telefoonlijn), òf naar het KLPD (mobiele bellers).

Ook tijdens de jaarwisseling zal een melder moeten aangeven voor welke hulpdienst hij belt. Maar wanneer alle brandweer- of politiecentralisten in gesprek zijn, wordt hij automatisch doorgeschakeld naar een centralist van de andere discipline. Politie, brandweer (RAC) en ambulancediensten (CPA) werken tijdens de jaarwisseling samen, in een multidisciplinaire meldkamer. Net zoals vorig jaar tijdens Oud & Nieuw. De centralist die de melding aanneemt, maakt het incident aan in GMS/GIS en de burger wordt sneller geholpen. Geen terugval meer naar de aannamecentralist of het KLPD. Want "waar het om draait", zegt Paul Kok, chef Informatie en Bedrijfsvoering aan de politiemeldkamer, "is de intake van alle 112-meldingen zo efficiënt mogelijk te verwerken, door gebundelde capaciteit in te zetten op de noodhulpvraag van de burger". Speciaal voor de jaarwisseling is er een tijdelijke meldkamer ingericht met 15 volwaardige meldkamerposten, in het zalencentrum op het hoofdbureau. Op 7 december zijn de systemen uitvoerig getest. Een aantal collega's van de brandweer hebben een speciale aanvullende opleiding als RAC-centralisten gevolgd.

De CPA werkt ook mee aan de multi-intake jaarwisseling, hoewel de CPA-meldingen niet door politie of brandweer worden opgemaakt, vanwege het medisch specialisme.

Jaarwisseling 2009-2010, de meldkamer is er klaar voor!