BOVAG

A- en B-milieulabels aan kop in autoverkoop

23 december 2009

Bijna tweederde van alle nieuwe personenauto's in Nederland was in 2009 voorzien van een groen milieulabel in categorie A of B. In 2007 was het aandeel van A- en B-labels nog geen kwart, in 2008 iets meer dan 40 procent. Het wagenpark in Nederland vergroent dus in rap tempo, zo blijkt uit een analyse van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

In 2007 was 5,15% van de nieuw verkochte personenauto's voorzien van een A-label en 16,98% van een B-label. In 2008 bedroegen die percentages respectievelijk 11,41% en 29,21%. Tot en met half november 2009 stegen de percentages A- en B-labels naar 24,98% en 34,04%. Het aandeel groene C-labels nam af van 34,26% in 2007 en 28,13% in 2008 naar 18,69% in 2009 (meting tot half november 2009), terwijl het aandeel van gele D-labels en de rode E-, F- en G-labels gezamenlijk afnam van 42,3% in 2007 naar 30,16% in 2008 en 15,99% in 2009.

Aanbod
De populariteit van de groene labels heeft een aantal oorzaken. Het aanbod van auto's met een A- en B-label is de afgelopen jaren fors gestegen. Fiscale maatregelen maken de keuze voor een auto met groen milieulabel aantrekkelijk. Bovendien verplichten veel bedrijven medewerkers een auto met een groen label te leasen. Fabrikanten springen daarop in en weten met technische aanpassingen de CO2-uitstoot van hun modellen verder terug te dringen waardoor een gunstiger milieulabel verkregen wordt.

Middenklasse
Dat van het kleinste segment auto's (de mini's en stadsauto's) 93,03% een A- of B-label heeft is niet verwonderlijk. Des te opmerkelijker is het grote aandeel A- en B-labels in het luxere segment: tweederde van de grotere middenklassers en ruim de helft van de zakenauto's heeft een A- of B-label. Het grootste aandeel rode labels (E en hoger) zien we bij de sportwagens en in de superluxe klassen.

CO2-uitstoot
Vanaf 1 januari 2010 zal het milieulabel van een nieuwe personenauto niet meer bepalend zijn voor eventuele korting of heffing op de aankoopbelasting (BPM). Vanaf dat moment is de absolute CO2-uitstoot van belang bij het vaststellen van de BPM. De bekende milieulabels blijven overigens gewoon bestaan en vormen nog altijd een goede indicatie om vast te stellen hoe zuinig een voertuig is in zijn klasse.

U kunt hier de grafiek van 'aandeel milieulabels in nieuwverkopen' downloaden:

* download Aandeel_milieulabels_in_nieuwverkoop.jpg

Zie het origineel