Ingezonden persbericht


SP wil gemeentelijke regie over verkeersmanagement in wijken

De SP-raadsfractie in Tilburg wil van het college van B&W weten hoe het kan dat een particuliere projectontwikkelaar door een fout geplande verkeersdoorstroming zorgt voor een slechte bereikbaarheid van drie gezondheidspraktijken in Koolhoven en voor onnodig extra autoverkeer in de buurt eromheen.

Huisartsenpraktijk G.O.E.D Koolhoven met een buitenpoli van het Elisabethziekenhuis, fysiotherapiepraktijk Tilburg Reeshof en tandartsenpraktijk Vroegh & Yoe -en hun gezamenlijke parkeerplaats- aan de Vlodorpstraat zijn slechts via één entree bereikbaar voor auto's en (regio-)taxi's. Dat is niet de volgens de artsen en buurtbewoners meest logische entree aan het begin van de doorgaande weg Koolhovenlaan en de Vlodorpstraat (de praktijken zijn precies aan het begin van de Vlodorpstraat gesitueerd, hoek Koolhovenlaan), maar via een lange, bijna 360* omweg dwars door een deel van een woonwijk, via de Vierhoutenstraat en de Veenendaalstraat.

De ingang van de Vlodorpstraat vanuit de Koolhovenlaan is door beton en beplanting hermetisch voor alle autoverkeer afgesloten. Volgens SP-raadslid Bart van de Camp is dit niet alleen voor de patiënten van de praktijken onhandig; ook de bewoners van de Vierhoutenstraat en de Veenendaalstraat worden volgens hem geconfronteerd met veel meer autoverkeer dan noodzakelijk.

Van de Camp: "In een buurt met veel kleine buiten spelende kinderen is dat een hoogst ongewenste situatie, die had kunnen worden vermeden als het bestemmingsverkeer voor de praktijken gewoon meteen vanaf de Koolhovenlaan de Vlodorpstraat in had kunnen draaien." Hij vindt het bizar dat niet de gemeente maar projectontwikkelaar Prinsen Projectmanagement de verkeersdoorstroming hier heeft bepaald. Dit bedrijf toont zich vooralsnog volgens betrokkenen Oostindisch doof voor de klachten van artsen, patiënten en buurtbewoners.

Van de Camp vindt dat niet een projectontwikkelaar maar de lokale overheid als behartiger van het collectieve belang de verkeersdoorstroming in wijken moet bepalen. Hij wil dan ook weten hoe het college het probleem in Koolhoven gaat oplossen, of dit ook op andere plekken voorkomt en hoe de gemeente in het vervolg zelf weer de regie in handen neemt.