Ingezonden persbericht


SP wil problemen regiotaxi eindelijk opgelost zien

De raadsfractie van de SP in Tilburg wil meteen na het Kerstreces de problemen met het regiotaxivervoer bespreken met het college van B&W. In juli van dit jaar vroeg de SP wethouder Mevis (WMO) wat hij ging doen om de problemen op te lossen, omdat bij een meer dan normale drukte PZN structureel tekort schiet en onvoldoende capaciteit heeft om aan de vraag te voldoen. De wethouder antwoordde toen dat het college op dat moment liet onderzoeken op welke manieren het regiotaxovervoer in de markt gezet moet worden om problemen in het vervoer zoveel mogelijk te voorkomen. Nu blijkt dat door grote drukte wegens sneeuw en uitval van regulier vervoer PZN wederom noch genoeg callcenter-medewerkers noch vervoersmiddelen heeft om de drukte het hoofd te bieden. Gevolg is dat mensen die nu nog geen taxi hebben gereserveerd voor de feestdagen geen vervoer hebben. De SP wil weten wat de uitkomsten zijn van het onderzoek door het college en welke maatregelen het college neemt om ook voor vervoer van ouderen en gehandicapten nu eindelijk te garanderen.

Volgens de SP blijkt wederom dat voor noodzakelijke collectieve voorzieningen zoals personenvervoer en vervoer van gehandicapten en ouderen de markt haar werk niet doet. Raadslid Bart van de Camp zegt dat marktwerking betekent dat een bedrijf niks doet om haar winst in gevaar te brengen: "Een bedrijf als PZN schaft pas extra materieel aan of werft pas extra medewerkers als het nieuwe contracten van overheden of grote organisaties krijgt. Dat betekent dat zo'n bedrijf dus niet flexibel genoeg is om in te spelen op piekmomenten zoals in juli met de kermis of nu met de sneeuw en de feestdagen. Dus blijven veel mensen verstoken van een basisvoorziening als vervoer."

Van de Camp is de problemen meer dan zat en wil dat wethouder Mevis niet alleen met PZN maar ook met de provincie en andere gemeenten gaat bespreken op welke manier hier een eind aan kan komen: "Vorig jaar heeft de SP in het Europees Parlement bedongen dat marktwerking in het openbaar vervoer geen verplichting meer is. Laten we nu voor eens en voor altijd deze basisvoorziening weer collectief gaan regelen.