GroenLinks

Investeren om nieuw spoorinfarct te voorkomen

23 december 2009

Ineke van Gent wil dat het spoornetwerk in Nederland snel wordt gemoderniseerd. De afgelopen dagen is pijnlijk duidelijk geworden dat er niet voldoende geïnvesteerd is in de aanleg en het onderhoud van het spoor in Nederland.

Van Gent: Het is amateuristisch en niet van deze tijd dat wissels bevroren zijn omdat het waakvlammetje van de wissels door de sneeuw gedoofd is. Volgens haar hebben de kabinetten Balkenende de afgelopen jaren te veel ingezet op asfalt. Van Gent: Daar werden de treinreizigers de afgelopen dagen, wachtend op een trein, de dupe van. Het is de hoogste tijd dat de wissels van elektrische verwarming worden voorzien. Dat kan veel problemen voorkomen.

Minder asfalt, meer spoor
GroenLinks vindt het opvallend dat juist de politieke partijen die de afgelopen jaren fors hebben ingezet op asfalt nu zon grote mond hebben over de kwaliteit van het openbaar vervoer. Bij de recent aangenomen Crisis- en Herstelwet werd vooral ingezet op asfalt, zo zijn 28 verbouwingen aan auto wegen en slechts vijf spoorprojecten in de wet opgenomen. GroenLinks roept het kabinet alsnog op om versneld te beginnen met de aanleg van extra spoor en het onderhoud kritisch onder de loep te nemen. Achterstallig onderhoud moet snel worden weggewerkt. Van Gent: de schop moet in de grond voor een betere trein, die ook rijdt tijdens moeilijke weersomstandigheden.

Ineke van Gent

Schriftelijke vragen van het lid van Gent (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Economische Zaken inzake problemen op en rond het spoor.


1. Heeft u kennis kunnen nemen van wat er met Prorail en NS tijdens de uitzending van Nova op 22 december is besproken? Wat is uw beoordeling van de opmerkingen dat de politiek boter op haar hoofd heeft en de ontstane problemen veroorzaakt zijn door achterblijven van investeringen?


2. Kunt u inzichtelijk maken hoe de 2 miljard die Prorail jaarlijks ontvangt worden besteed en of Prorail eerder heeft aangegeven dat haar budget te krap is voor noodzakelijke investeringen?


3. Beschikken Prorail en NS over een winterplan cq over een plan voor extreme weersomstandigheden? Zo nee, waarom niet?


4. Kunt u inzichtelijk maken of en welke voorzorgsmaatregelen Prorail en NS hebben getroffen toen bekend werd dat er wintersweer te verwachten was? Zo nee, waarom niet?


5. Kunt u aangeven waar volgens u de knelpunten zitten en wie hier voor verantwoordelijk zijn en welke actie heeft u hierop ondernemen? Wanneer heeft U zich persoonlijk met Prorail en de NS in verbinding gesteld over de verstoorde dienstregeling?


6. Bent u bereid om zsm met Prorail en de NS te bezien hoe alle wissels met spoed elektrisch verwarmd kunnen worden? Zo nee, waarom niet?


7. Kunt u het achterstallig onderhoud van Prorail inzichtelijk maken? Zo nee, waarom niet?


8. Kunt u aangeven of er een verband tussen de chaos op het spoor met eventuele onderbesteding bij Prorail?


9. Kunt u aangeve op welke wijze de problematiek rondom de complexiteit van het Nederlandse spoorsysteem kan worden aangepakt, is verbreding of verdubbeling van het spoor bijvoorbeeld een oplossing?


10. Kunt u inzichtelijk maken of er tijdens deze kabinetsperiode verhoudingsgewijs een evenredig bedrag in het openbaar vervoer is geïnvesteerd ten opzichte van de investeringen in het wegennet? Zo nee, waarom niet?


11. Kunt u inzichtelijk maken welke maatschappelijke kosten de chaos door het winterse weer op zowel het spoor als de weg de afgelopen dagen met zich mee heeft gebracht? Zo nee, waarom niet?


12. Deelt u mijn mening dat werkgevers actief kunnen bijdragen aan een soepeler verloop van chaotische situaties door bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden sneller de mogelijkheid tot thuiswerken aan te bieden? Is hierover overleg geweest met (vertegenwoordigers van ) werkgevers? Zo nee, waarom niet?