De ViNT nieuwe Media top10; Privacy belangrijker dan planeet

24/12/2009 11:38

Sogeti Nederland B.V.

Nieuwe media zorgen in 2009 voor echte nieuwe trends. Zo hoeft doodgaan je carrière niet te schaden en dreigt het gevaar van infobesitas. Die conclusie trekt het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (ViNT) van ICT-dienstverlener Sogeti Nederland. ViNT verricht onderzoek naar de effecten van nieuwe media en stelt voor het tweede achtereenvolgende jaar de Nieuwe Media top 10 samen.

De belangrijkste trend. "De bescherming van privacy gaat nu nog boven het voortbestaan van de planeet" aldus Menno van Doorn, directeur van ViNT. Volgens Van Doorn wordt verder de nieuwe positie van Neelie Kroes zwaar onderschat in Nederland. "De Digitale agenda is de belangrijkste portefeuille die er te verkrijgen is. Europa zal hard aan de slag moeten om digitaal alle grote uitdagingen van de 21e eeuw te lijf te gaan: van slimmer werken dankzij sociale media tot sneller innoveren om uit de impasses te komen ten aanzien van milieu. Dat een Nederlander die kar mag gaan trekken, is iets om enorm trots op te zijn."

"Verder gaat het er om hoe snel je begrijpt dat nieuwe media om een andere strategie vragen. Van Doorn: "Rondom de Mexicaanse griep koos de overheid voor een traditionele publicatiestrategie. Maar het ministerie van Volksgezondheid had beter kunnen kiezen voor een conversatiestrategie op drukbezochte fora op internet. Anders verdoe je je goede tijd met achterhoedegevechten. De overheid, organisaties en instituten als broadcaster... das war ein mal..."

Tot slot de nummer 10: Google Wave. Deze staat oneigenlijk in de top tien want niemand kan uitleggen wat het precies is. Maar het is 'the hype to watch' voor 2010.

De nieuwe Media top 10 van 2009 volgens ViNT


1. Privacy is belangrijker dan klimaat. De slimme energiemeter gaat volgens sommigen een hele kolencentrale uitsparen en rekeningrijden brengt de CO2 uitstoot van auto's snel terug. De consumentenbond zegt dat de burger niet wil dat er achter de voordeur wordt gekeken. Redonzeprivacy.nl start een actie tegen rekeningrijden.


2.Neelie Kroes heeft als Eurocommissaris voor de digitale agenda wel degelijk de belangrijkste post gekregen in het nieuwe Europarlement.


3.Overheid kan griepconversatie op internet maar moeilijk in de hand krijgen.


4.Infobesitas; steeds meer mensen krijgen nooit genoeg van informatie en kunnen niet wachten op status updates vanuit hun omgeving. Tweets, mails en feeds dringen continu ons leven binnen. Het heeft een verslavende werking.


5.Michael Jackson leeft. De dood is geen spelbreker meer voor je carrière als beroemdheid. Dankzij internet houden fans hem levend Zie de Eternal moonwalk.


6. Rampennieuws is nu overduidelijk het domein van sociale media. Burgerjournalisten verspreiden het nieuws vele malen sneller dan traditionele media. Denk bijvoorbeeld aan de aanslag op Koninginnedag waarbij de identiteit van de dader allereerst op Twitter werd achterhaald, de treinramp in Barendrecht, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines bij Schiphol. Realtime is de hartslag van onze maatschappij.


7.De affaire Tiger Woods nagespeeld in SIMS en uitgezonden tijdens het journaal op de Japanse televisie. Het maakt niet uit of je in het bezit bent van echte beelden. De werkelijkheid kan dankzij allerlei digitale tools simpelweg nagebootst worden, waardoor het niet meer van echt te onderscheiden is.


8.Voetballer Gregory van der Wiel neemt afscheid van Twitter. Afmelden voor Oranje, maar wel een popconcert bezoeken en erover twitteren levert relletje op.


9.No Berlusconi Day; via sociale media georganiseerd protest tegen de Italiaanse president loopt uit tot internationale massademonstratie.


10. Google Wave; niemand weet wat het is, maar het wordt groot!

ViNT is onderdeel van Sogeti Nederland en een voorloper op het gebied van sociale webstrategie. Regelmatig organiseert het instituut Social Strategy Talks.