Ingezonden persbericht

Marathonactie LTO-publiekscampagne Melk. Da's belangriek! groot succes

Melkveehouders halen ruim ¤ 30.000 op voor Serious Request

Melkveehouders uit heel Nederland hebben met de verkoop van chocolademelk ruim ¤ 30.000 opgehaald voor Serious Request. Vanaf 8 november hebben de veehouders in het kader van de publiekscampagne Melk. Da's belangriek! op meer dan 180 evenementen in heel Nederland chocolademelk verkocht. Vanaf vrijdagavond 18 december tot en met donderdag 24 december hebben de melkveehouders dag en nacht chocolademelk verkocht aan de vele tienduizenden bezoekers van het Glazen Huis in Groningen. Donderdagmiddag 24 december stond om 12.00 uur de teller op ¤ 30.000.

Melk. Da's belangriek is een initiatief van de drie LTO-organisaties LTO Noord, ZLTO en LLTB en Nederland Bloeit. De campagne mikt op het verder versterken van het imago van zuivel en de melkveehouderij. Tijdens de publiekscampagne Melk. Da's belangriek! verkochten melkveehouders uit het hele land melk en chocolademelk aan burgers. Het verkoopmoment werd benut om met de burgers te praten over het belang van de Nederlandse melk voor welvaart en welzijn. Zuivelonderneming Koninklijke FrieslandCampina is sponsor van de publiekscampagne.

De marathonactie in Groningen was de finale van de publiekscampagne Melk. Da's belangriek! In een tijdsbestek van zes maal 24 uur hebben ruim 150 melkveehouders en medewerkers van de LTO-organisaties zoveel mogelijk bezoekers van het Glazen Huis van een beker chocolademelk voorzien. Gedurende deze week kwamen ook collega's uit heel Nederland naar Groningen om de opbrengsten van lokale acties te doneren bij het Glazen Huis.

LTO-bestuurder Dirk Siert Schoonman is erg tevreden over het verloop van de publiekscampagne. "We hebben afgelopen twee maanden een super campagne gedraaid met een prachtige finale in Groningen. We hebben van de vele tienduizenden burgers die we tijdens de actie hebben gesproken veel goede respons gekregen op onze boodschap: de melkveehouderij is belangrijk voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Ook van de melkveehouders, zonder wie deze campagne niet mogelijk was geweest, krijgen we veel positieve reacties. Tel daarbij op een bijdrage van ¤ 30.000 aan Serious Request, dan mag het duidelijk zijn dat wij heel tevreden zijn."

Noot voor redacties

(