Ingezonden persbericht


Persbericht d.d. 28 december 2009

Vrijetijdstrends 2010

vernieuwend maar authentiek en duurzaam in NL, in eigen huis of met locals

Wat is 'in' en wat is 'uit' in 2010 als het om vrijetijd gaat? Na het succes van de vrijetijdstrends vorig jaar, dit jaar de tweede editie. Waar gaat de vrijetijdsbesteding na de crisis naar toe? De consument wil gezellige, authentieke en innovatieve producten maar wel met een duurzaam randje. Kansen dus voor creatieve concepten in Nederland zoals boerderijlodges, Efteling Bosrijk, knusse B&B's, historische Hoevelogementen, vernieuwende dierentuinen en glamping (glamour camping). Ook entertainment in huis blijft groeien met de Wii, en online applicaties. Reizen we naar het buitenland? Dan met een lowcost airline en beleven we de bestemming als een 'local'. De Vrijetijdstrends 2010 zijn de visies van trendwatcher en oprichter van Vrijtijdskennis.nl, Goof Lukken.

Vrije tijd in 2010- in het kort

In 2010 is in grote lijnen het volgende te verwachten rondom vrijetijd: We krijgen in het komende jaar opnieuw minder vrije tijd maar we genieten wel intensiever en frequenter. De aandacht voor Nederland en de bestemmingen rondom ons land (Europa) blijft groeien. De crisis heeft onze ogen voor het eigen land en dichtbij-bestemmingen geopend. Het is weer leuk in eigen land en binnenlandse vakanties zijn bovendien een stuk duurzamer. We gaan vaker en korter op vakantie. Er worden nog meer dagjes uit gemaakt. Was 2009 al een zeer succesvol jaar voor pretparken als de Efteling (rond de 4 miljoen bezoekers...een absoluut record) ook dierentuinen bleven onverminderd populair. Vanaf komend jaar gaat de Efteling zelf het hele jaar open. Meer aanbod leidt veelal tot meer vraag. Dagjes uit kun je nu in ieder seizoen beleven. Of je maakt er zelf een korte vakantie (weekendje) van.

Politieke aandacht maar ook bedreigingen

De crisis zorgde ook weer voor politieke aandacht voor vrijetijd in Nederland. Dankzij staatssecretaris van Heemskerk, spint de binnenlandse vrijetijdsindustrie weer garen. Maar er liggen ook bedreigingen op de loer. De Nederlander kijkt meer TV, sport en speelt op de Wii of zelfs op de Ipod-touch/Iphone (met gratis apps). Funshoppen wordt steeds meer 'kijken en niet kopen' of 'kijken en online kopen'. Beleving moet dus zorgen voor de meerwaarde van een winkel of winkelstraat/centrum

De authentieke Local

Als we op reis naar het buitenland gaan, zoeken we een authentieke beleving en geen standaard toeristisch product. Er komt meer aandacht voor duurzaam reizen. Ook willen we de mensen van een bestemming leren kennen. Veel succes dus voor huizenruil (ook voordelig!) en sites als 'like a local'. We willen de echte mensen van een streek ontmoeten. Zij laten ons de leuke en unieke plekjes van een stad of streek zien. En via internet houden we later weer met hen contact.

In en Uit in de vrijetijd van 2010

Daarnaast zijn er op het brede vlak van de vrije tijd diverse andere trends waar te nemen. "Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen, of wel in simpele 'in' en 'uit'.", aldus Goof Lukken. "De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden". Hiervoor wordt verwezen naar de uitgebreide trends in de bijlage

Over Goof Lukken

Trendwatcher Goof Lukken is de oprichter van het platform Vrijetijdskennis (VTK). Dit platform is een gids, kenner, link, en specialist in de vrijetijdsindustrie en relevante organisaties met betrekking tot ontspanning, beleving, vakantie en tijdverdrijf. VTK is een platform van praktijkspecialisten met zeer ruime ervaring in de vrijetijdsbranche. Ook verzamelt VTK zoveel mogelijk kennis en informatie over de vrije tijd. Bovendien communiceert VTK hier graag over! Lukken heeft meer dan 15 jaar ervaring in de vrijetijdsbranche, met name op het gebied van marketing en communicatie. Hij is tevens verbonden als HBO-docent aan de Academie voor Toerisme van NTHV, internationaal hoger onderwijs Breda. In het afgelopen jaar publiceerde hij o.a. in het Trendrapport Recreatie en Toerisme, diverse vakbladen en maandelijks in Nederlandse enige trendblad Eye. Hij sprak op diverse congressen en leidde vele workshops. Hij was betrokken bij het project 'GROEI.kans! voor plattelandstoerisme' en introduceerde o.a het concept 'Fietsen Met Streken'. Voor meer informatie www.vrijetijdskennis.nl

Noot voor redacties

Noot aan de redactie (