Nederlanders bezuinigen nauwelijks op vuurwerk

28/12/2009 10:31

Q&A Research & Consultancy

Onderzoek wugly.nl

Winkel geniet duidelijk de voorkeur boven Internet

Amersfoort, 28 december 2009. Nederlanders besteden dit jaar ongeveer evenveel aan vuurwerk vergeleken met vorig jaar. Gemiddeld verwacht de consument dit jaar euro 57 aan vuurwerk te gaan besteden. Het meeste vuurwerk zal bij de winkels over de toonbank gaan. 95% kiest voor een winkel en 5% koopt vuurwerk via Internet. Op het gebied van kennis, kwaliteit, service en snelheid kan Internet niet aan de winkel tippen. Verder blijkt uit het onderzoek, uitgevoerd door Q? Research & Consultancy, dat bijna een kwart van de Nederlandse mannen wel eens illegaal vuurwerk gekocht heeft.

Consument bezuinigt nauwelijks op vuurwerk

Consumenten verwachten dit jaar ongeveer evenveel te besteden aan vuurwerk vergeleken met vorig jaar. 73% geeft aan evenveel te besteden, 13% geeft aan meer te gaan besteden en 14% geeft aan minder te gaan besteden. Consumenten die vuurwerk kopen geven aan gemiddeld euro 57 te gaan besteden. De consument die vuurwerk koopt is een vrij constante groep. 92% van de consumenten die dit jaar vuurwerk kopen, hebben vorig jaar ook vuurwerk gekocht. Consumenten die geen vuurwerk kopen, geven duidelijk aan dat het een geldkwestie is. Een ruime meerderheid van hen geeft aan dat ze het geld liever aan andere zaken besteden.

Winkels genieten duidelijk de voorkeur

Ondanks de toename van het aanbod van vuurwerk op Internet, zegt slechts 5% vuurwerk via Internet te kopen. Het meeste vuurwerk wordt bij specialisten (44%), fietsenwinkels (16%), tuincentra (16%) en bouwmarkten (13%) gekocht. Voor verschillende aspecten hebben consumenten aan moeten geven of ze de voorkeur geven aan een fysieke winkel of Internet. Alleen op het gebied van prijs, gemak en assortiment lijkt Internet een concurrent voor de winkel. Op het gebied van kennis, kwaliteit, service en snelheid van het in bezit hebben van vuurwerk kiest de consument overduidelijk voor het kopen van vuurwerk bij een winkel.

Bijna een kwart van de mannen heeft wel eens illegaal vuurwerk gekocht

14% van de consumenten die dit jaar vuurwerk kopen, heeft wel eens illegaal vuurwerk gekocht. 24% van de mannen heeft wel eens illegaal vuurwerk gekocht. Het meeste vuurwerk wordt gekocht bij vrienden en bekenden (63%). België is populairder dan Duitsland voor het kopen van illegaal vuurwerk. 29% geeft aan wel eens illegaal vuurwerk in België gekocht te hebben. 12% heeft wel eens illegaal vuurwerk in Duitsland gekocht. 6% van de consumenten die dit jaar vuurwerk gaan kopen, geeft aan illegaal vuurwerk te gaan kopen.

Siervuurwerk wint het duidelijk van knalvuurwerk

Consumenten geven duidelijk de voorkeur aan siervuurwerk. 59% geeft aan een siervuurwerkpakket te kopen en 51% kiest voor los siervuurwerk. 22% koopt los knalvuurwerk en 12% geeft aan knalvuurwerk in een pakket te kopen. 22% koopt kindervuurwerk. Dit vuurwerk wordt vooral door vrouwen gekocht.

Gooi geen vuurwerk in de richting van anderen

Met 53% is de grootste ergernis tijdens de jaarwisseling het gooien van vuurwerk in de richting van iemand persoonlijk. Daarna volgen het afval op straat (49%), de harde knallen (27%) en het overmatig gebruik van alcohol (25%).

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd tussen 19 december en 23 december 2009. Aan het onderzoek hebben ruim 2800 consumenten deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen voor de Nederlandse bevolking van 15 tot 75 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd via het panel van wugly.nl door Q? Research & Consultancy.





http://www.wugly.nl