ANWB verontwaardigd over extra kosten bij vervanging OVChipkaart
De ANWB vindt het niet acceptabel dat reizigers moeten betalen voor een
nieuwe OV-chipkaart als de oude is verlopen. Ook vindt de bond het
onterecht dat het reissaldo niet kan worden overgeboekt van een oude
naar een nieuwe kaart en dat er kosten moeten worden gemaakt voor
restitutie van het reissaldo. Dit stelt de ANWB in reactie op de
berichtgeving van de RET over vervanging van OV Chipkaarten die in
gebruik zijn sinds 2005. Deze kaarten zijn maximaal 5 jaar geldig en
vervallen per 1 januari a.s. De ANWB verwacht dat veel OV reizigers in
Rotterdam onaangenaam verrast zullen worden door deze regeling omdat zij
zich in veel gevallen niet bewust zijn van het feit dat hun kaart
verloopt.
Volgens de ANWB worden gebruikers van de OV Chipkaart straks onterecht
op extra kosten gejaagd. Omdat de geldigheid van de huidige kaart
afloopt moeten reizigers een nieuwe OV Chipkaart kopen. Deze kost
opnieuw 7,50 euro. De ANWB zet vraagtekens bij de noodzaak van deze
nieuwe investering. In plaats hiervan wil de ANWB een borg
('statiegeld') op de kaart, zodat de reiziger slechts eenmaal
kosten hoeft te maken bij aanschaf. Hiervoor pleit de ANWB al sinds de
invoering van de OV Chipkaart.
De ANWB vindt bovendien dat de reiziger zijn reissaldo kostenloos moet
kunnen overzetten naar de nieuwe kaart, dan wel dat het saldo moet
worden gerestitueerd. De bond protesteert tegen het feit dat restitutie
van het reissaldo pas mogelijk is vanaf een minimumbedrag van 5 euro en
dat dit 2,50 euro aan administratiekosten kost. Immers, de kaarteigenaar
heeft al betaald voor dit saldo en heeft het recht dit volledig te
gebruiken.
De ANWB adviseert reizigers in alle gevallen de houdbaarheidsdatum van
hun kaart te controleren en eventueel saldo zoveel mogelijk op te
gebruiken voordat hun kaart vervalt.
Zie ook het bericht dat de RET hierover publiceerde:
http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pers/vernieuwen-ov-chipkaart.aspx
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB