Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

PERSBERICHT

ROVER hekelt geldklopperij ov-chipkaart

De oudste ov-chipkaarten, uit 2005, verliezen binnenkort hun 'technische' geldigheid. De ov-bedrijven willen van deze reizigers prompt geld zien: of u maar weer even een nieuwe kaart á 7,50 wilt kopen. En wel op tijd graag, want onmiddellijk na de 'ten hoogste tot'-datum wordt uw chipkaart bedorven verklaard en bent u op z'n minst een deel van uw reissaldo kwijt. ROVER vindt dit gedrag van de vervoerbedrijven klantonvriendelijk en inhalig. Reizigers moeten niet telkens worden verplicht te betalen voor een nieuwe kaart, en de kaartinhoud moet tot een jaar na THT-datum kunnen worden opgebruikt of gemakkelijk en kosteloos op een nieuwe kaart kunnen worden overgezet.

Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET, waar de invoering van de ov-chipkaart is begonnen, waarschuwt de reizigers nu als eerste voor de verplichtingen waaraan zij vóór afloop van de THT-datum moeten voldoen. (Deze datum staat in veel gevallen in kleine lettertjes op de kaart, en kan ook worden opgevraagd via www.ov-chipkaart.nl.) Wie na die datum nog saldo op zijn kaart heeft staan, kan dat geld terugvragen maar is 2,50 kwijt aan kosten. Bedragen beneden 5 euro houden de vervoerbedrijven helemaal zelf.

Volgens ROVER kan dit ook op een klantvriendelijker manier worden geregeld, door de kaarthouder na verstrijken van de THT-datum nog een jaar te gunnen om zijn saldo op te maken of dit (zonder dat geld aan de strijkstok blijft hangen) op een nieuwe kaart over te laten zetten. Net zoals een 'oude' strippenkaart nog één jaar bruikbaar blijft.

ROVER heeft zich van meet af aan verzet tegen de aanschafprijs van de chipkaart, vooral wanneer het gebruik van de chipkaart verplicht is (waar ROVER overigens ook geen voorstander van is). De kosten van het kaartsysteem, de boekhouding en alles wat er verder bij komt kijken, heeft altijd al in de prijs van het ov-gebruik gezeten. Net als de ANWB vindt ROVER het onjuist om de reiziger hiervoor nu extra geld in rekening te brengen. Helaas zijn de vervoerbedrijven en de verantwoordelijke overheden totnogtoe ongevoelig gebleken voor dit standpunt. ROVER geeft de strijd tegen klantonvriendelijke praktijken rond de ov-chipkaart echter niet op.

Pagina geplaatst: 30 december 2009