Port of Rotterdam

Overslag Rotterdamse haven toont herstel

30-12-2009

De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in 2009 gedaald tot 385 miljoen ton. Dit is 8,5% minder dan in 2008. De aanvoer kromp 13% tot 272 miljoen ton, de afvoer nam met 5% toe tot 113 miljoen ton. Het massagoed gaf 29% toe op het voorgaande jaar, het stukgoed viel 9% terug. Agribulk (-22%), ertsen en schroot (-47%), kolen (-12%), overig droog massagoed (-13%), ruwe aardolie(-6%), overig nat massagoed (-16%), roll on/roll off (-11%), overig stukgoed (-16%) en containers (-6%) werden minder aan- en afgevoerd. Alleen de overslag van minerale olieproducten ontwikkelde zich positief (+23%), met zelfs de grootste absolute toename, 13 miljoen ton, ooit.

Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: "Gezien de omstandigheden mogen we niet ontevreden zijn. Na het dieptepunt in het tweede kwartaal trekt de overslag elke maand een stukje aan en vrijwel alle investeringsprojecten lopen door. Rotterdam doet het bovendien beter dan de grote concurrenten. Maar ik ben niet onbezorgd. Veel van onze klanten hebben het moeilijk en dat zal in 2010 niet veel anders zijn. Het beste medicijn hiertegen is groei, onder andere door toename van onze marktaandelen. We zullen ons actieve commerciële beleid dan ook voortzetten. Mede hierdoor hoop ik dat we volgend jaar weer door de grens van 400 miljoen ton kunnen breken. Dat betekent; een groei van de overslag met ruim drie procent".

Droog massagoed
De totale behandelde hoeveelheid droog massagoed nam af met 29% tot 67 mln. ton. De overgeslagen hoeveelheid kolen, liep terug naar 25 mln. ton. De eerste maanden van het jaar bleef de import van kolen redelijk op peil vanwege de koude winter, doorlopende contracten en handelseffecten. Na de winter daalde het energieverbruik in zowel Nederland als Duitsland en nam het aandeel van steenkolen sterker af dan dat van de andere energiedragers. De overslag van cokeskolen, circa 40% van de Rotterdamse kolenaanvoer bewoog mee met de kelderende staalproductie. Door de aantrekkende economie en een mijnsluiting in Duitsland, wordt in 2010 een bescheiden groei van de kolenoverslag verwacht. De overslag van ertsen en schroot halveerde bijna, -47%, tot 23 mln. ton. De wegvallende vraag naar staal leidde tot tijdelijke sluiting van vele Noordwest-Europese hoogovens en een dramatische teruggang van de ertsoverslag. Inmiddels zijn de meeste hoogovens weer in gebruik, maar draaien nog onder de capaciteit. In 2010 kan de benuttinggraad oplopen tot 80%. Hierdoor trekt de ertsaanvoer aan tot mogelijk 30 mln. ton.

Het overig droog massagoed verloor 13% tot ruim 10 mln. ton. De belangrijkste gebruikers in dit segment, de chemische- , de metaalindustrie zuchten onder de economische crisis. De teruggang wordt nog enigszins gecompenseerd door het geleidelijk exporteren van enkele miljoenen tonnen asfalt vanuit een opslag in het havengebied. Zonder deze incidentele stroom, maar met een iets aantrekkende vraag naar mineralen, ertsen en concentraten kan de overslag van overig droog massagoed volgend jaar eindigen op 9 mln. ton. De overslag van agribulk (granen, oliezaden, derivaten) is sterk teruggelopen: - 22% tot ruim 8 mln. ton. Europa kende een goed oogstjaar 2008-2009. Hierdoor is er minder import van overzee nodig. In Rotterdam ligt het accent op import. Hiernaast werd de import negatief beïnvloed door een verbod op genetisch gemanipuleerde maïs en verminderde melkproductie. Door de lage melkprijzen gebruikten boeren meer gras en hooi en minder, geïmporteerde, oliezaden.

Nat massagoed
Het overgeslagen volume nat massagoed steeg met 1% tot 196 mln. ton. De aanvoer van ruwe olie zakte terug met een kleine 6% tot 95 miljoen ton. De vraag naar olieproducten nam af en de raffinagemarges liepen terug, waardoor productiebeperking onvermijdelijk werd. Ten opzichte van andere regio's sprong Rotterdam er echter nog gunstig uit door de kracht van het petrochemische cluster. Dit en de verwachte toename van de raffinagemarges bieden tegenwicht aan de hoge productvoorraden en de langzame toename van de vraag in de OECD-landen. Er wordt daarom in 2010 een iets grotere overslag van ruwe olie, 96 miljoen ton, verwacht. De aanvoer van olieproducten groeide met 17% tot 42 mln. ton, de afvoer met 32% tot 30 mln. ton. In totaal werd een recordhoeveelheid van 72 mln. ton (+23%) behandeld. Vergelijkbare groeipercentages zijn sinds 2000 al vier keer voorgekomen, maar de absolute groei van 13 mln. ton is de grootste ooit. Dit is voor ongeveer tweederde toe te schrijven aan de overslag van gasolie/diesel. De prijzen op langere termijn van dat product waren het gehele jaar hoger dan die op korte termijn ('contango') zodat opslag loonde. Tot en met de zomer was er bovendien een goede 'arbitrage' (prijsverschil tussen twee regio's minus vrachtkosten) die lading van Azië, Rusland en Amerika naar Europa trok. Ten derde is er steiger- en tankcapaciteit bijgekomen, waardoor de haven de extra lading kon verwerken. Er werd iets meer stookolie, absoluut gezien het belangrijkste product, behandeld: rond de 36 mln. ton. De overslag van nafta daalde licht en die van kerosine won een procent of tien. De overslag van overig nat massagoed liep terug met 16% tot 30 mln. ton. Belangrijkste oorzaak is de productieafname in de chemie van twintig tot dertig procent. De overslag van plantaardige oliën nam weer toe door import van ruwe palmolie voor de raffinaderijen. De overslag van sojaboonolie, zonnebloemolie en raapzaadolie liep echter behoorlijk terug. Ook de biobrandstoffen (biodiesel, ethanol en ETBE) zaten in de min. De matige suikeroogst drukte de Braziliaanse export van ethanol. Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door import via Rotterdam van ethanol uit Spanje en Frankrijk. De import van biodiesel verminderde door de Europese maatregelen tegen de Amerikaanse B99 mix. Dit gaf wel ruimte voor de aanvoer van meer biodiesel vanuit Argentinië.

Stukgoed
De stukgoedsector kende als gevolg van de terugvallende wereldhandel een slecht jaar, al is de totale afname met 8% tot 122 mln. ton een behoorlijk resultaat in vergelijking met concurrerende havens. Dit geldt zeker voor de behandeling van containers die 6% toegaf op vorig jaar, maar nog net boven de 100 mln. ton bleef. Omdat er minder lege containers werden behandeld, is de teruggang in eenheden -10% tot 9,8 mln. TEU. Rotterdam doet het goed in de kwantitatief grootste 'trade', die tussen Europa en Azië. Rederijen voegden diensten samen en zetten de grootst mogelijke schepen in om kosten te reduceren. Het Rotterdamse aanbod (ligging, diepgang, achterlandvervoer, haventarieven) is hier goed op toegesneden en de haven kan zo profiteren van de trend. Het containerverkeer binnen Europa, vooral op grotere bestemmingen zoals Engeland, Ierland en Spanje, kreeg wel een flinke tik. De diensten op Noord- en Zuid-Amerika delen in de malaise. Het Baltisch gebied, veelal 'feeder' verkeer verbonden met de Azië-diensten, groeit echter als kool. De roll-on / roll-off sector is vrijwel geheel gericht op de Britse markt. De daar vroeg en zwaar ingevallen crisis heeft niet geleid tot een eerder begin van herstel. Dit wordt verder bemoeilijkt door de waarde van het pond ten opzichte van de euro. Engeland en de op Rotterdam varende diensten zijn sterk op de import gericht. Naast de onbalans kenmerkt de Noordzee zich door de moordende concurrentie tussen ferrydiensten en met de containerdiensten en de Kanaaltunnel. De investeringen rond de Olympische Spelen worden beschouwd als een positief perspectief, dat onder andere de investeringen in capaciteitsvergroting van Stena en Cobelfret schraagt. Het overig stukgoed, -16% naar 6 mln. ton, is vrij zwaar getroffen door de crisis. De overslag van staal en non-ferrometalen is goed voor ongeveer 70% van het volume in het segment. Beide zijn sterk afhankelijk van door de crisis sterk getroffen sectoren zoals de bouw en de automobielindustrie. De teruggang in het non-ferro bleef beperkt, maar de staaloverslag verloor een derde. De opslag neemt wel toe. De behandeling van papierproducten en fruit liep iets achteruit en projectlading bleef stabiel. Het aantal auto's dat van de schepen werd gereden kelderde met circa 70%.

Zie bijlage onder aan de pagina: Goederenoverslag in de haven van Rotterdam januari - december 2008 en 2009 (voorlopig).

Meer informatie:
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven


----------

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Overslagcijfers 4e kwartaal 2009 (62,09 Kb)