Port of Rotterdam

Euromax wint Havenbeeld 2009

Nieuwe prijs voor bedrijf dat werkt aan het gezicht van de haven

30-12-2009

Containeroverslagbedrijf Euromax heeft het Havenbeeld 2009 gewonnen, een nieuwe, jaarlijkse prijs die ondernemers moet stimuleren aandacht te besteden aan de uitstraling van hun kantoor, bedrijfscomplex of terminal. De prijs is door het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs ingesteld en wordt jaarlijks uitgereikt. Euromax heeft het Havenbeeld vooral gewonnen voor zijn kantoor, een landmark op de Maasvlakte. Hans Smits maakte op 30 december de winnaar bekend tijdens de Eindejaarsbijeenkomst van de Havenvereniging en reikte meteen de prijs uit.

De Euromax terminal, een dochteronderneming van ECT, is in 2008 in gebruik genomen. Het juryrapport roemt het kantoor als "(...) een landmark op de noordelijke Maasvlakte met een zeer markante, krachtige vorm. Het heeft een bij de haven passende, verzorgde en robuuste stijl die in het totale complex is doorgezet. Het gebouw heeft vanuit verschillende gezichtspunten steeds een andere vorm en gedaante, en krijgt afhankelijk van de weersomstandigheden door zijn lichte kleur net een andere tint." Het gebouw is ontworpen door KOW Architecten. De jury van het Havenbeeld bestaat uit Jan Benthem, architect, Cees Jan Asselbergs, directeur Deltalinqs, en Hans Smits, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam.

De prijs bestaat uit een werk van de Rotterdamse kunstenaar André van de Wijdeven (1964). Het is een ongeveer 40 cm hoge, in zilver gegoten sculptuur. Het kunstwerk heeft de vorm van een beker met grote, gekrulde oren waartussen een glimmende 'splash' uit elkaar spat.

Naast Euromax waren ook genomineerd: het kantoor van Smit Internationale (Waalhaven Oost), de kantoren Dockworks (Waalhaven Oost), het door DHG ontwikkelde Districentre Seinehaven (Shannonweg), de nieuwe vestiging van Kone Cranes (Dintelweg), de vestiging van Chem Groep (Neckarweg) en het bezoekerscentrum van E.ON (Maasvlakte).

Het Havenbeeld is in het leven geroepen om meer aandacht te krijgen voor de uitstraling van de haven. Onder het motto 'een haven van wereldklasse wil er ook zo uitzien', is het Havenbedrijf een aantal jaren geleden een programma gestart om de beeldkwaliteit van het havengebied te verbeteren. Enerzijds door de openbare ruimte en het groen aantrekkelijker in te richten, anderzijds door ondernemingen te vragen rekening te houden met de uitstraling van hun bedrijf. Zo zijn er regels om (nieuwe) gebouwen zoveel mogelijk naar de openbare weg te oriënteren, wordt het aanbrengen van (verlichte) logo's aangemoedigd, zijn wit, grijs en zilver de (functionele) hoofdkleuren in de haven etc. Naast deze regels voor het stimuleren van de beeldkwaliteit ontwikkelde het Havenbedrijf een aantal fietsroutes in de haven en zijn uitzichtpunten opgeknapt en van nieuwe informatiepanelen voorzien.