Ingezonden persbericht

HP, Sony en Toshiba sterkste kanaalmerken 2009 volgens ICEcat

In 2010 comeback Fujitsu en groei DELL naar top 15

5 januari 2010, Nieuwegein: HP, Sony en Toshiba waren de top drie
kanaalemerken in 2009, gbaseerd op een meting van 494 miljoen ICEcat
data-sheet downloads in 2009 door meer dan 8000 ecommerce sites
verdeeld over ruim 3000 tech brands. 2010 gaat waarschijnlijk de
comeback van Fujitsu als een top 15 merk laten zen, naast de
ontwikkeling van DELL tot een concurrerend kanaalmerk. "De groei van
het online kanaal trekt weer aan tot 50% in 2010", aldus ceo Martijn
Hoogeveen.

De groei in het gebruik van data-sheets door het online channel was
30% in 2009 jaar-op-jaar, en trok iets aan door een sterkere tweede
jaarhelft 2009, waarschijnlijk danktij het herstel in de meeste
Westerse economieën na de extreem zware recessie. Op merkniveau is de
sterke performance in het kanaal van Sony opvallend, die te herleiden
is tot haar brede mix computer en consumer electronics producten, die
relatief recessiebestendig bleken. Verder, zijn er nog steeds geen
echte bedreigingen voor de nummer één positie van HP in het kanaal.
Tenslotte, laat Asus' ontwikkeling tot een top 10 merk zien dat deze
Taiwanese fabrikant zich succesvol heeft weten te transformeren van
een outsider tot een A-merk, hiermee het voorbeeld volgend van Acer en
Lenovo een aantal jaar eerder.

Merkpositie 2009, gebaseerd op 494 miljoen data-sheet downloads door
8000+ worldwide ecommerce sites:
1. HP
2. Sony
3. Toshiba
4. Lenovo
5. Acer
6. Canon
7. Asus
8. IBM
9. Kingston
10. Belkin
11. Samsung
12. Philips
13. Cisco
14. Epson
15. Adobe
(Zie de volledige top 3000-lijst 'ICEcat 2009 Brand Poluraity Index'
op http://icecat.biz/get_attachment.cgi?5297)

2010: comeback Fujitsu en online consumptie, en DELLs claim for channel fame
Gebaseerd op de resultaten van het laatste kwartaal 2009, is het zeer
waarschijnlijk dat Fujitsu het comeback-merk van 2010 wordt. In
December nam Fujitsu agressief een positie in tussen Lenovo en Acer
gemeten naar populariteit. Het lijkt dus een goede zet geweest te zijn
van Fujitsu om Siemens afgelopen uit te kopen uit de Fujitsu-Siemens
joint-venture in Europa. Het laat verder zien dat Fujitsu zich nu
focust op het terugwinnen van verloren terrein door te investeren in
kanaalvoorraden en concurrerend geprijsde modellen.
Een ander merk dat we in het kanaal in de gaten moeten blijven houden
is DELL. In december neemt DELL de 69e kanaalpositie in, terwijl DELL
over geheel 2009 nog net buiten de top 100 valt, waarmee DELL een van
de snelste stijgers in de top 100 zal zijn voor 2010. Aangezien DELL
haar kanaalinspanningen geleidelijk uitbreid, is het nog slechts een
kwestie van tijd - maximaal twee jaar -voor het merk eveneens een top
15 positie gaat bereiken.
Een andere belangrijke ontwikkeling is het weer aanrekken van de groei
van het online kanaal zelf, gemeten naar data-sheet downloads. In het
eerste halfjaar 2009, beperkte de jaarlijkse toename zich tot een
magere 12%, maar de jaarlijkse groei is opgeveerd naar gemiddeld 48%
in de tweede jaarhelft. Naar verwachting zal het online kanaal -
wereldwijd -in 2010 met tenminste 50% op jaarbasis groeien, aangezien
de meeste Westerse economieën de recessie al achter zich gelaten
hebben en verder aan het herstellen zijn. Toch is dat groeicijfer nog
steeds ver onder de 100%+ jaarlijkse groei die we zagen tot de
recessie haar intrede deed in het vierde kwartaal 2008.

Over ICEcat NV
ICEcat NV is een onafhankelijke wereldwijde uitgever van
productinformatie, en onderdeel van de iMerge BV ecommercegroep. Op
dit moment zijn er meer dan ICEcat 725.000 product data-sheets van
meer dan 3000 merken uitgebreid beschreven in 26 wereldtalen. De
data-sheets worden wereldwijd in ruim 8000 ecommerce sites toegepast:
webshops, ERP-systemen, vergelijkingssites, inkoopsystemen en andere
toepassingen. NOOT: het aantal aangesloten ecommerce sites is met 30%
gegroeid in 2009, vergeleken met 2008. Open ICEcat is een dienst op
basis van de Open Content License Agreement (OPL), waaronder
productinformatie van 200 topmerken gratis gedistribueerd wordt (zie:
http://www.openicecat.com/menu/partners/index.htm).



Ingezonden persbericht