Gemeente Harenkarspel
Veel klachten over gladde wegen in Harenkarspel
Soms wint de natuur het ook in Harenkarspel van de mens. Bijvoorbeeld
bij hevige sneeuwval. Of eigenlijk wint de sneeuw niet, maar behaalt
een voorsprong. Het kost uren werk om bij sneeuw de wegen in
Harenkarspel schoon te schuiven en te strooien. Werk dat door een
beperkt aantal mensen wordt gedaan, met een relatief klein arsenaal
strooimachines. Daarom duurt het wel eens wat langer voor de wegen
weer goed begaanbaar zijn. Hoe dat komt, leggen we graag even uit:
Vooraf en tijdens
Bij het strooien wordt onderscheid gemaakt tussen preventief strooien
en curatief strooien: een preventieve strooibeurt wordt uitgevoerd om
gladheid te voorkomen in het geval van te verwachten aanvriezende mist
of rijp, ijzelvorming of sneeuwval; een curatieve strooibeurt wordt
uitgevoerd om tijdens een winterse bui of sneeuwval de gladheid te
bestrijden.
Meestal is preventief strooien effectief. Dan merkt u wel dat het
vriest (uw auto ramen zijn bevroren en uw eigen straat is wat glad)
maar de doorgaande wegen zijn niet glad. Als het echter blijft
sneeuwen, ontstaan er problemen. Om alle doorgaande wegen en
fietspaden te strooien is de gemeente zon drie uur bezig. Echter als
het blijft sneeuwen, duurt het veel langer voordat we alles één keer
hebben gestrooid.
Sneeuw
Het behoeft geen betoog dat bij sneeuw de schuif- en strooitijd meer
dan verdubbelt, omdat:
- je de sneeuw niet preventief kan verwijderen
- je alle routes dubbel moet rijden (beide rijstroken)
- je meer zout moet strooien (ca 15-20 gram per m2) en derhalve vaker
moet laden Dat is de reden dat de gemeente onder die omstandigheden
(aanhoudende sneeuwval) extra materieel inhuurt. Om de sneeuw te
verwijderen én omdat de ploegendiensten continu (24 uur) blijven
rijden. Maar dan nog kan de natuur het winnen van de mens.
Veel autos nodig
Er zijn een aantal variabelen die bepalen hoe effectief de
gladheidsbestrijding is. Bijvoorbeeld de soort wegverharding. Met
dezelfde hoeveelheid zout zal het op gebakken klinkers toch eerder
glad zijn en langer glad blijven dan op betonklinkers. Het gunstigste
is asfalt, daar werkt het zout het snelst. Maar ook de vrieskou heeft
invloed. De smeltwerking van zout is beperkt tot een paar graden
beneden nul. Echter als je sneeuw of ijs onder druk zet, wordt het
vriespunt verlaagd met een aantal graden. Samen met het zout wordt de
smeltwerking dan beter. Die druk leveren de autowielen. Het zout werkt
niet effectief als er geen enkele auto rijdt. Als er veel autos
rijden, werkt het zout het best en het snelst. Als we kijken naar de
verkeersintensiteiten, dan zien we op een aantal plaatsen weinig
verkeer en daar klaagt men dan ook het meest over de kwaliteit van de
gladheidsbestrijding. Dat is logisch, zonder verkeer is de
gladheidsbestrijding niet effectief.
Men zal moeten accepteren dat we in ons leven niet alles kunnen
beïnvloeden en sturen, omdat de natuur zich niet altijd laat
bedwingen. Op deze website van de gemeente kunt u meer lezen over de
gladheidsbestrijding en de routes die gestrooid worden. De informatie
vindt u door te zoeken met het woord "glad".
Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600