Gemeente Harenkarspel


Veel klachten over gladde wegen in Harenkarspel

Soms wint de natuur het ook in Harenkarspel van de mens. Bijvoorbeeld bij hevige sneeuwval. Of eigenlijk wint de sneeuw niet, maar behaalt een voorsprong. Het kost uren werk om bij sneeuw de wegen in Harenkarspel schoon te schuiven en te strooien. Werk dat door een beperkt aantal mensen wordt gedaan, met een relatief klein arsenaal strooimachines. Daarom duurt het wel eens wat langer voor de wegen weer goed begaanbaar zijn. Hoe dat komt, leggen we graag even uit:

Vooraf en tijdens
Bij het strooien wordt onderscheid gemaakt tussen preventief strooien en curatief strooien: een preventieve strooibeurt wordt uitgevoerd om gladheid te voorkomen in het geval van te verwachten aanvriezende mist of rijp, ijzelvorming of sneeuwval; een curatieve strooibeurt wordt uitgevoerd om tijdens een winterse bui of sneeuwval de gladheid te bestrijden.
Meestal is preventief strooien effectief. Dan merkt u wel dat het vriest (uw auto ramen zijn bevroren en uw eigen straat is wat glad) maar de doorgaande wegen zijn niet glad. Als het echter blijft sneeuwen, ontstaan er problemen. Om alle doorgaande wegen en fietspaden te strooien is de gemeente zon drie uur bezig. Echter als het blijft sneeuwen, duurt het veel langer voordat we alles één keer hebben gestrooid.

Sneeuw
Het behoeft geen betoog dat bij sneeuw de schuif- en strooitijd meer dan verdubbelt, omdat:

- je de sneeuw niet preventief kan verwijderen
- je alle routes dubbel moet rijden (beide rijstroken)
- je meer zout moet strooien (ca 15-20 gram per m2) en derhalve vaker moet laden Dat is de reden dat de gemeente onder die omstandigheden (aanhoudende sneeuwval) extra materieel inhuurt. Om de sneeuw te verwijderen én omdat de ploegendiensten continu (24 uur) blijven rijden. Maar dan nog kan de natuur het winnen van de mens.

Veel autos nodig
Er zijn een aantal variabelen die bepalen hoe effectief de gladheidsbestrijding is. Bijvoorbeeld de soort wegverharding. Met dezelfde hoeveelheid zout zal het op gebakken klinkers toch eerder glad zijn en langer glad blijven dan op betonklinkers. Het gunstigste is asfalt, daar werkt het zout het snelst. Maar ook de vrieskou heeft invloed. De smeltwerking van zout is beperkt tot een paar graden beneden nul. Echter als je sneeuw of ijs onder druk zet, wordt het vriespunt verlaagd met een aantal graden. Samen met het zout wordt de smeltwerking dan beter. Die druk leveren de autowielen. Het zout werkt niet effectief als er geen enkele auto rijdt. Als er veel autos rijden, werkt het zout het best en het snelst. Als we kijken naar de verkeersintensiteiten, dan zien we op een aantal plaatsen weinig verkeer en daar klaagt men dan ook het meest over de kwaliteit van de gladheidsbestrijding. Dat is logisch, zonder verkeer is de gladheidsbestrijding niet effectief.

Men zal moeten accepteren dat we in ons leven niet alles kunnen beïnvloeden en sturen, omdat de natuur zich niet altijd laat bedwingen. Op deze website van de gemeente kunt u meer lezen over de gladheidsbestrijding en de routes die gestrooid worden. De informatie vindt u door te zoeken met het woord "glad".


Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600