GGD Rotterdam e.o.


Op 4 januari 2010 start de GGD Rotterdam-Rijnmond een hepatitis B-preventiecampagne gericht op Turkse Rotterdammers in de leeftijd van 16-40 jaar. De campagne heeft als doel hepatitis B-testen bij in Turkije geboren Rotterdammers te bevorderen. In de Turkse gemeenschap komt hepatitis B tien maal zoveel voor als bij de autochtone bevolking.
(04-01-2010)

In de afgelopen jaren betrof 18% van het totale aantal meldingen van Hepatitis B bij de GGD Rotterdammers van Turkse afkomst. Het gemiddelde aantal hepatitis B besmettingen in de leeftijdscategorie van 16 - 40 jaar is ongeveer 122 per 100,000 Turkse Rotterdammers. Dit is veel hoger dan de 35 infecties per 100.000 personen in de totale bevolking van Rotterdam en de 9 infecties per 100,000 personen op landelijke nivo.

Hepatitis B: nee!
Van januari tot juni 2010 ontvangen alle eerste generatie Turkse Rotterdammers in de leeftijd van 16 tot 40 jaar een persoonlijke uitnodiging per post. Met een persoonlijke code kunnen deelnemers op de website www.hepatitByehayir.nl voorlichting krijgen over hepatitis B. Via de website kan een laboratoriumformulier worden aangevraagd, waarmee men zich gratis bij één van de bloedafnamepunten van Star - Medisch Diagnostisch Centrum - kan laten testen. Het gratis testen kan tot 31 augustus 2010 worden gedaan. Via de GGD ontvangen de deelnemers de uitslag. Als een deelnemer in aanmerking komt voor vaccinatie, dan kan hij/zij dit tegen gereduceerd tarief laten doen bij de GGD. Dragers van het hepatitis B virus worden via de normale GGD-procedure behandeld.

Onderzoek
Naast het stimuleren van hepatitis B-testen, zal de GGD onderzoek doen naar nieuwe manieren van voorlichting. Het onderzoekt vergelijkt 3 soorten voorlichting met elkaar. Het onderzoek moet ten eerste antwoord geven op de vraag of advies-op-maat voorlichting meer mensen zal aanzetten tot testen dan standaard voorlichting. Ten tweede wordt onderzocht of advies-op-maat met nadruk op culturele barrières en motiverende factoren meer effect heeft op het testgedrag dan de gewone advies-op-maat voorlichting. Deelnemers krijgen op basis van toeval één van deze drie soorten voorlichting op de website te zien. Aan het ontwikkelen van de voorlichting is een uitgebreid vooronderzoek voorafgegaan. In 2008 zijn er al groepsgesprekken gevoerd en er is een vragenlijstonderzoek gedaan in de doelgroep die tot inzicht in mogelijke barrières en/of motiverende factoren ten aanzien van testen hebben geleid.
Dit project maakt deel uit van het Huisman onderzoekscentrum / CEPHIR (www.chephir.nl) en wordt gefinancierd wordt door ZonMw.