RTL Group

RTL Nederland marktleider van 2009

RTL Nederland heeft gisteravond een fantastisch jaar afgesloten. In de doelgroep 20 - 49 jaar werd met RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel gerealiseerd van 31,7 procent. In 2008 was dit nog 30,1 procent. Daarmee eindigt RTL, dat met RTL 4 een historisch jaar beleefde, ver boven de concurrentie (Publieke Omroepen: 26,9 procent en SBS: 27,2 procent). In december kwam RTL uit op een zenderaandeel van maar liefst 31,6 procent (30,1 procent in 2008), de beste december-maand sinds 2000.

RTL 4, dat dit jaar het twintigjarig bestaan vierde, had één van de beste jaren uit de geschiedenis van de familiezender. In de doelgroep van RTL 4 (Boodschappers 20 - 49 jaar) werd in 2009 een zenderaandeel bereikt van 17,0 procent, voor de marktleider het hoogste jaarcijfer sinds 2005. Vorig jaar was dit nog 14,9 procent, oftewel een stijging van ruim 14 procent en daarmee de grootste stijging van de afgelopen 15 jaar. Dit succes was te danken aan de herkenbare programmering met nieuwe en vertrouwde, maar vooral Nederlandse programma's. In het weekend bereikten 'Ushi & Dushi', 'Ik Hou Van Holland', 'X FACTOR', 'Zeg 'ns AAA', 'Postcode Loterij Miljoenenjacht' en 'De TV Kantine' rond de 2 miljoen kijkers en successerie 'Gooische Vrouwen' eindigde zelfs met een Televizier Ring. Op de werkdagen waren de vaste waarden Editie NL, RTL Nieuws, 'RTL Boulevard' (voor het eerst ook in de zomer) en 'Goede Tijden, Slechte Tijden' zeer succesvol, evenals de nieuwe reeksen van Derek Ogilvie, Herman den Blijker, 'Het Zesde Zintuig - Plaats Delict', 'Help, M'n Man Is Klusser' en 'Een Dubbeltje Op Z'n Kant'. Ook met alle feestdagen werd december 2009 voor de familiezender een werkelijk prachtige maand. Het zenderaandeel in de doelgroep kwam dankzij de 'All You Need Is Love Kerstspecial' (2,8 miljoen kijkers), de succesvolle familiefilms, het marktleiderschap op Oudejaarsavond en de overige scores van 'Ushi & Dushi' en 'Ik Hou Van Holland' in december uit op 17,8 procent (december 2008: 16,2 procent).

Ook voor RTL 5 was 2009 een bijzonder goed jaar. De zender groeit ten opzichte van 2008 met 5,5 procent naar 9,6 procent zenderaandeel in de eigen doelgroep 20 - 34 jaar. In het najaar groeide het station zelfs ruim 12 procent ten opzichte van 2008, met november als beste maand (11 procent in 20 - 34 jaar). De mooie cijfers zijn vooral te danken aan de succesvolle Nederlandse reeksen 'So You Think You Can Dance', 'Expeditie Robinson', 'Benelux Next Top Model' en JENSEN! en nieuwe introducties als 'Wipe Out', 'Take Me Out' en 'Lekker Slim'. De fashionavond op maandag staat in de top 25 met de programma's 'Benelux' Next Top Model', 'America's Next Top Model' en 'Project Runway'. Verder waardeerde de kijker de vele grote filmtitels bij RTL 5 zoals The Holiday, Date Movie, Borat, X-Men: The Last Stand en Die Hard 4.

Mannenzender RTL 7 kwam in december uit op een zenderaandeel in de doelgroep (Mannen 20 - 49 jaar) van 6,3 procent, waardoor het jaartotaal 6,7 procent bedoeg. Het station kreeg op 1 april een nieuwe zenderdirecteur, Peter Lubbers, en met de aankoop van de UEFA Europa League-rechten werd RTL 7 deze zomer 'de tweede voetbalzender van Nederland'. Het studiopubliek kwam terug bij 'Voetbal International', dat bovendien een vrijdageditie kreeg. Het profiel van de zender werd verder aangescherpt met het aankopen van onder meer de UFC/'The Ultimate Fighter', '24' en de realityserie 'Steven Seagal Lawman' (de laatste twee zijn binnenkort te zien). In 2009 scoorde de zender vooral met voetbal, zowel de UEFA Europa League als de KNVB Beker (die met de finale 2 miljoen kijkers trok). Ook 'mannelijke' films zoals 'X Men', '2 Fast 2 Furious' en 'Hostage' en de Formule 1- en Dakar-uitzendingen van RTL GP scoorden hoog bij RTL 7.

RTL 8 levert met goed scorende vrouwenfilmtitels en de vaste waarden As The World Turns, Oprah Winfrey Show en Dr. Phil een mooie bijdrage aan het resultaat van RTL Nederland over 2009. De zender behaalde over het hele jaar een gemiddeld zenderaandeel van 3,3 procent in de eigen doelgroep Vrouwen 20 - 49 jaar. Het best scorende programma was een uitzending van As The World Turns op 2 juni, met 11,2 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 - 49 jaar de hoogste score ooit voor de vrouwenzender van RTL Nederland. Ook deden de films als Sleeping With The Enemy, My Best Friend en Stepmom het erg goed.
---