De Haagse Hogeschool
Innovatieve manier van voortbewegen spreekt kinderen aan
De Banjy, een crosstrainachtige fiets waarop kinderen kunnen rijden op
een playground of speelplein, laat kinderen intensief genoeg bewegen
om te voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Ze moeten dan
wel een uur lang per dag op de Banjy rijden. Dat blijkt uit onderzoek
van het lectoraat Innovatieve Beweegstimulering en Sport van De Haagse
Hogeschool. Het onderzoek is uitgevoerd binnen de minor Leefstijlcoach
door studenten van de opleidingen Bewegingstechnologie en Voeding en
Diëtetiek.
In de afgelopen decennia is het aantal kinderen in Nederland met
overgewicht sterk toegenomen. Circa 17% van de kinderen van 4-11 jaar
heeft matig tot ernstig overgewicht (TNO, 2008). Veel kinderen bewegen
te weinig en voldoen niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen
(NNGB) die stelt dat jongeren tot 18 jaar minimaal 60 minuten per dag
matig tot intensief moeten bewegen. Recent onderzoek van TNO laat ook
zien dat ruim 56% van kinderen van 9-12 jaar meer dan twee uur per dag
besteedt aan sedentair gedrag zoals tv kijken, computeren en gamen
(TNO, 2009).
Nieuwe, innovatieve beweegconcepten moeten kinderen stimuleren meer te
bewegen om overgewicht te voorkomen. De Banjy, een crosstrainachtige
fiets, is ontworpen door Hanco Ravelli en is een innovatieve manier
van voortbewegen die kinderen volgens het onderzoek erg aanspreekt.
Het lectoraat Innovatieve Beweegstimulering en Sport, een samenwerking
tussen De Haagse Hogeschool en TNO, heeft onderzocht of het rijden op
de Banjy kan bijdragen aan het behalen van de beweegnormen. Het
onderzoek, uitgevoerd binnen de minor Leefstijlcoach, is gehouden
onder 11 basisschoolkinderen van 9 t/m 12 jaar. Bij alle kinderen zijn
aan de hand van oxymetrie (Cortex) de belastingintensiteit,
zuurstofopname en de hartslag gemeten. Tijdens het rijden op de Banjy
bleken de kinderen gemiddeld 5,4 Kcal/min te verbranden, vergelijkbaar
met sporten als voetballen, basketballen en hockeyen. Het rijden op de
Banjy bleek een gemiddelde belastingsintensiteit van 8,3 MET te hebben
en kan daarmee dus een bijdrage leveren aan het behalen van de NNGB
mits een uur per dag op de Banjy wordt gereden. Aan de hand van
observaties en focusgroepinterviews is vastgesteld dat de Banjy veilig
gebruikt kan worden.