De Haagse Hogeschool

Innovatieve manier van voortbewegen spreekt kinderen aan

De Banjy, een crosstrainachtige fiets waarop kinderen kunnen rijden op een playground of speelplein, laat kinderen intensief genoeg bewegen om te voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Ze moeten dan wel een uur lang per dag op de Banjy rijden. Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Innovatieve Beweegstimulering en Sport van De Haagse Hogeschool. Het onderzoek is uitgevoerd binnen de minor Leefstijlcoach door studenten van de opleidingen Bewegingstechnologie en Voeding en Diëtetiek.

In de afgelopen decennia is het aantal kinderen in Nederland met overgewicht sterk toegenomen. Circa 17% van de kinderen van 4-11 jaar heeft matig tot ernstig overgewicht (TNO, 2008). Veel kinderen bewegen te weinig en voldoen niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) die stelt dat jongeren tot 18 jaar minimaal 60 minuten per dag matig tot intensief moeten bewegen. Recent onderzoek van TNO laat ook zien dat ruim 56% van kinderen van 9-12 jaar meer dan twee uur per dag besteedt aan sedentair gedrag zoals tv kijken, computeren en gamen (TNO, 2009).

Nieuwe, innovatieve beweegconcepten moeten kinderen stimuleren meer te bewegen om overgewicht te voorkomen. De Banjy, een crosstrainachtige fiets, is ontworpen door Hanco Ravelli en is een innovatieve manier van voortbewegen die kinderen volgens het onderzoek erg aanspreekt. Het lectoraat Innovatieve Beweegstimulering en Sport, een samenwerking tussen De Haagse Hogeschool en TNO, heeft onderzocht of het rijden op de Banjy kan bijdragen aan het behalen van de beweegnormen. Het onderzoek, uitgevoerd binnen de minor Leefstijlcoach, is gehouden onder 11 basisschoolkinderen van 9 t/m 12 jaar. Bij alle kinderen zijn aan de hand van oxymetrie (Cortex) de belastingintensiteit, zuurstofopname en de hartslag gemeten. Tijdens het rijden op de Banjy bleken de kinderen gemiddeld 5,4 Kcal/min te verbranden, vergelijkbaar met sporten als voetballen, basketballen en hockeyen. Het rijden op de Banjy bleek een gemiddelde belastingsintensiteit van 8,3 MET te hebben en kan daarmee dus een bijdrage leveren aan het behalen van de NNGB mits een uur per dag op de Banjy wordt gereden. Aan de hand van observaties en focusgroepinterviews is vastgesteld dat de Banjy veilig gebruikt kan worden.