Werknemers van financiële dienstverleners willen branche uit

04/01/2010 08:00

Cobben & van Tulder

Cobben & Van Tulder BV te Amsterdam is specialist in bemiddeling van marketing en sales professionals. Eind 2009 enqu(ee)teerden wij ongeveer 2500 mensen die werken in een marketing en/of salesfunctie over hun wensen ten aanzien van een nieuwe baan.

Een van de vragen was in welke branche marketing en sales professionals wel zouden willen werken. Hierbij waren meerdere antwoorden mogelijk. Opvallend was dat van de mensen die nu bij financiële dienstverleners werken 36% hun eigen branche niet opgaven. Ter vergelijking: in fastmoving/food is dit slechts 8,1%.

Mogelijke verklaringen:


- Vergelijkbaar onderzoek naar wensen van sollicitanten(1) geeft aan dat doorgroeimogelijkheden en bedrijfscultuur belangrijke drijfveren zijn om van baan te veranderen. Belangrijker nog dan salaris of bonus. Blijkbaar ervaren de kandidaten die nu in de financiële dienstverlening werken dat deze wensen in hun eigen branche onvoldoende vervuld kunnen worden. Baanzekerheid en salarisontwikkelingen, belangrijke 'dissatisfiers' in het werk en bij financiële dienstverleners van oudsher goed verzorgd, lijken in deze branche bovendien te verdwijnen.


- In de fastmoving/food sector speelt conjunctuur een minder belangrijke rol. Uiteraard zijn er winnaars en verliezers in deze markt en kunnen marktaandelen van bedrijven onderling verschuiven, maar de totale markt in fastmoving/food is relatief stabiel. Daarnaast speelt in deze branche dat de marketing van fastmoving/food gezien wordt als de meest uitdagende en dat door vakgenoten fastmoving/food gezien wordt als de branche waar het meeste talent werkt (Cobben & Van Tulder 2005 - "De beste marketeers werken bij fast movers").

'Na de vrije val die ABN AMRO dit jaar, volgens Intermediair, maakte van meest populaire werkgever naar plek 10, blijkt nu opnieuw dat financiële dienstverleners hun populariteit als werkgever aan het verliezen zijn. Blijkbaar zijn veel mensen die er werken zelf de 'graaicultuur' ook zat. Opmerkelijk hoog scoort fastmoving/food, dat gezien wordt als een stabiele, professionele branche.' - aldus Michiel Cobben.

Percentage dat zijn eigen branche niet als voorkeur opgeeft

Fastmoving/Food 8,1%

Retail/Detailhandel 20,8%

Industrie en Productie 21,3%

(Groot)Handel 21,7%

Zakelijke Dienstverlening 27,0%

Uitgeverij 31,4%

Financiële Dienstverlening 36,0%

Het onderzoek zal eind 2010 herhaald worden.

(1)(zie bijvoorbeeld Intelligence groep, NOA resultaten)





http://www.cobtul.nl