Online consumentenbestedingen groeien in 2009 naar ruim 6 miljard euro


Ondanks recessie gestage groei in omzet web- en thuiswinkels

AMSTERDAM, 20100104 -- "De omzet van webshops en thuiswinkels is ondanks het recessiejaar wederom gestegen. Sinds 2006 is de omzet van online winkels zelfs meer dan verdubbeld," stelt mr. Mark Teurlings, voorzitter van Stichting Webshop Keurmerk (www.keurmerk.info), het grootste erkende keurmerk van Nederland. Teurlings concludeert dat de online consumentenbestedingen over 2009 uitkomen boven de 6 miljard euro.

"Aan de cijfers over de eerste helft van 2009 zagen we al dat consumenten gewend raken aan thuiswinkelen. Dankzij de verbeterde service van webwinkels, (veilige) betaalmogelijkheden online (zoals iDEAL en Paypal) én de controle op webwinkels door bijvoorbeeld Stichting Webshop Keurmerk neemt ook het vertrouwen van consumenten in webwinkels toe," aldus Teurlings.

Stijgende lijn ondanks recessie
Ook in de tweede helft van 2009 zag Teurlings een stijgende lijn, al kan hij voor deze groei nog twee andere redenen aanwijzen. "Toch die recessie: mensen gaan meer op de prijs letten - ze gebruiken internet daarbij om zich te oriënteren en kiezen er dan steeds vaker voor om de aanbiedingen meteen online te bestellen."

Daarnaast heeft het strenge winterweer rond de feestdagen webwinkeliers geen windeieren gelegd. "Waarom zou je zelf sneeuw en kou trotseren, als je de sinterklaas- en kerstcadeautjes gewoon online kunt bestellen en thuis laten bezorgen?" verklaart Teurlings. "Je zult zien, de groei van de online thuiswinkelmarkt zal ook in 2009 groter zijn dan de omzetgroei van de 'gewone' detailhandel."

Reizen, verzekeringen, consumentenelektronica en kleding blijven de belangrijkste producten waar consumenten online geld aan uitgeven. Ook speelgoed en videogames worden steeds vaker via internet gekocht. De exacte, officiële cijfers met online consumentenbestedingen worden eerdaags verwacht, maar nu is al zichtbaar dat het totaal net boven de 6 miljard euro zal uitkomen.

Over Stichting Webshop Keurmerk
Stichting Webshop Keurmerk (www.keurmerk.info) is sinds 2001 dé brancheorganisatie en hét onafhankelijke Thuiswinkel Keurmerk van webshops en thuiswinkels die hun producten en diensten voornamelijk via internet aanbieden. Driekwart van alle Nederlandse webshops is aangesloten bij Webshop Keurmerk - met meer dan 1100 aangesloten webwinkels is Webshop Keurmerk het grootste erkende keurmerk van Nederland. De Stichting Webshop Keurmerk beoogt consumenten te beschermen tegen ondeugdelijke webwinkels en/of thuiswinkels.

Stichting Webshop Keurmerk