Gemeente Leidschendam-Voorburg


Nieuwjaarstoespraak burgemeester Van der Sluijs

Dames en Heren,

burgemeester Van der Sluijs Ik heet u allen van harte welkom op deze nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Mede namens de leden van de gemeenteraad en het college wens ik u een zeer voorspoedig 2010.

2009 was in ieder geval in een opzicht een opmerkelijk jaar. Het begon met ijs en eindigde met sneeuw. Bij veel mensen maakt dat toch iets moois los. In januari zag je veel mensen met een brede lach op de bevroren Vliet schaatsen. Schaatsen zit kennelijk diep geworteld in ons wezen. Bij de sneeuwperiode van twee weken geleden zorgde de hoeveelheid sneeuw, de kwaliteit en de buitentemperatuur voor veel plezier en keerde de slee terug in het straatbeeld.

Anderzijds ondervonden wegverkeer en openbaar vervoer veel problemen. Door de strenge vorst werd ingereden en ingelopen sneeuw op een aantal plekken tot een spiegelgladde ijsmassa. Ik wil daar twee opmerkingen bij maken. Allereerst grote waardering voor onze mensen van wijkzaken, die met strooiwagens en op veel plekken in de stad met schop en schuif in de weer waren om wegen, stoepen en oversteekplaatsen weer sneeuw- en ijsvrij te maken.

Daarnaast was het goed om te zien dat veel mensen elkaar de helpende hand toestaken bij valpartijen of wanneer een auto in de hoge sneeuw was komen vast te zitten. Gelukkig is op dit soort momenten onze samenleving niet zo afstandelijk en anoniem als zij wel eens wordt afgeschilderd.

Onze burgers hebben het nieuwe jaar 2010 verwelkomd met veel en vaak ook mooi - vuurwerk. Uit een oogpunt van de handhaving van de openbare orde is deze jaarwisseling in Leidschendam-Voorburg goed verlopen. Voor de meeste mensen was het een mooi, zij het koud feest. Helaas zijn er altijd kleine groepen, die het nieuwe jaar kennelijk niet kunnen beginnen zonder andermans eigendommen te vernielen en dat blijft moeilijk te accepteren.

Er is in de aanloop naar oud en nieuw intensief samengewerkt tussen verschillende gemeentelijke diensten, politie en brandweer. Ik heb daar veel waardering voor, zo ook voor de grote inzet van politie- en brandweermensen in de eerste uren van het nieuwe jaar, vaak tot over de grenzen van hun diensten heen.

Ik heb daarbij zelf kunnen constateren, dat onze insteek om de politie zoveel mogelijk flexibel en op zoveel mogelijk plaatsen in te zetten succesvol is geweest en het nodige onheil heeft voorkomen.

2010 belooft een spannend jaar te worden. Economen verklaren dat de wereldwijde recessie op zijn retour is, maar voor ons als gemiddelde burger, loontrekker en consument is daar nog niet veel van te merken. Sterker nog, de kans is tamelijk groot dat wij allen pas vanaf nu echt met de gevolgen van deze crisis te maken krijgen.

De rekening van de redding van de financiële sector moet namelijk de komende jaren nog betaald worden. Dat noopt tot bescheidenheid bij de dames en heren in de financiële sector, die dit probleem in belangrijke mate veroorzaakt hebben, maar daar is weinig van te merken.

Hoe het ook zij de overheidssector en dus ook de lokale overheid zal de komende jaren fors moeten inleveren. Dat is een onplezierige boodschap. Wij zijn in onze organisatie thans bezig om een aantal scenarios op te stellen met bezuinigingsmaatregelen.

Ervaring met eerdere bezuinigingsoperaties heeft mij in ieder geval geleerd, dat het beste recept is om een breed en evenwichtig samengesteld pakket van maatregelen op te stellen, deze te spreiden over een periode van drie tot vier jaar en er goed over te communiceren. Dit vergroot het maatschappelijk draagvlak.

Burgers kunnen dan niet alleen zelf een oordeel vormen over de mate van evenwicht, ze kunnen desgewenst ook nog suggesties inbrengen. De bedoeling is dat onze scenarios begin maart beschikbaar zijn, zodat ze betrokken kunnen worden bij de onderhandelingen over een nieuw programma voor de komende bestuursperiode.

Op dit moment is nog niet bekend hoe groot de greep van het rijk in de financiële situatie van de gemeenten zal zijn. Men is daar vooralsnog niet duidelijk over. Er circuleert een percentage van 20% van de algemene uitkering, die de gemeente van het rijk krijgt om onze uitgaven te dekken.

In geld komt dat neer op ongeveer 15 miljoen euro op een begroting van circa 100 miljoen, die voor een groot deel bestaat uit uitgaven, die wettelijk verplicht zijn of die niet op korte termijn te beïnvloeden zijn. Dit vraagt dus creativiteit, want het gaat niet om een eenmalige verlaging, maar om een verlaging die structureel doorwerkt en dus een permanente verlaging van onze inkomsten betekent.

Tegen die achtergrond wordt door sommigen bepleit om nu dan maar meteen een stevige ingreep in het bestuurlijk systeem te doen. Een forse reorganisatie, bestaande uit een stevige schaalvergroting van gemeenten en het verwijderen van provincies en waterschappen wordt als een van de oplossingen voor de financiële nood van de centrale overheid gezien, met als bijkomend voordeel, dat de bestuurlijke drukte ook een stuk minder wordt.

Daarbij wordt ons het Deense model veelvuldig als voorbeeld gesteld. De bestuurlijke indeling van dat land, hoewel kleiner dan Nederland, in veel opzichten vergelijkbaar, werd een paar jaar geleden teruggebracht tot vier regios en circa 50 gemeenten.

Is dat een optie voor Nederland? Een dergelijke ingreep vraagt een brede bestuurlijke consensus en die is momenteel ver te zoeken in Nederland. Er spelen veel politieke belangen bij het handhaven van de huidige status-quo en die zijn de afgelopen vijftig jaar steeds bepalend geweest bij het weerstreven van bestuurlijke verandering. Het staatkundig model van Thorbecke is inmiddels ruim 160 jaar oud en heeft zijn beperkingen.

Zou dat gevolgen hebben voor onze gemeente? Ik denk eerlijk gezegd van niet.

Naar mijn oordeel is de fusie tussen Voorburg en Leidschendam zeer goed geslaagd. Wij hebben dat het afgelopen jaar waar het om onze organisatie gaat eens extern laten toetsen en dat leverde een positief oordeel op. Ook de samensmelting op politiek niveau is goed en positief verlopen.

Ik ben niet blind voor de gevoelens van sommige inwoners van zowel Voorburg als Leidschendam, die liever de zelfstandigheid van de oude gemeenten hadden behouden. Het alternatief was natuurlijk geenszins aantrekkelijk, namelijk de annexatie van Voorburg door Den Haag.

Is verdere schaalvergroting dan noodzakelijk en wenselijk?

De noodzaak is er niet. Onze gemeente heeft voldoende omvang. Over de wenselijkheid van schaalvergroting lopen de politieke meningen uiteen. Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van, omdat het ten koste gaat van de relatie burger bestuur. Ik betwijfel ook of onze buren er op zitten te wachten en tenslotte leidt bestuurlijke schaalvergroting in de meeste gevallen niet tot verbetering. Onder het motto een goede buur is beter dan een verre vriend kun je beter kijken naar samenwerkingsvormen, die leiden tot wederzijds voordeel.

Voor een gemeente van 73.000 inwoners bestaat er hier een behoorlijk intensieve relatie tussen bestuur en burger. Er zijn bewust veel mogelijkheden ingebouwd voor direct contact tussen burger en het gemeentebestuur en ook al leidt dat niet altijd tot tevredenheid, toch landt de boodschap in de meeste gevallen wel heel direct.

Dat is niet in alle grotere gemeenten in ons land het geval, kan ik u verzekeren.

Leidschendam-Voorburg is voor een stad in een grootstedelijke regio relatief veilig, heeft behoorlijk wat stedelijk groen, veel voorzieningen en een goed woon- en leefklimaat. Valt er dan niets te verbeteren? Wel degelijk.

Onze stad is de meest vergrijsde stad van de vijftig grootste gemeenten van ons land. Dat dwingt tot aanpassingen in de bouw, het voorzieningenniveau en wellicht ook de infrastructuur. Er wonen overigens ook nog heel veel jongeren in onze stad, die niet altijd de ruimte hebben, waaraan zij behoefte hebben. Dat leidt tot hangen op de openbare weg en tot het veroorzaken van overlast.

Wijlen Ien Dales, begin jaren negentig minster van Binnenlandse Zaken, zei eens dat de opgeschoten jeugd een krabpaal nodig heeft. In Leidschendam-Voorburg hebben wij veel speelvoorzieningen maar te weinig van deze krabpalen voor de oudere jeugd. Daar is echt behoefte aan.

Het realiseren van voorzieningen voor jongeren, die met elkaar willen chillen is niet het belonen van slecht gedrag, maar getuigt van wijs beleid. Ik denk dat wij elkaar een dienst bewijzen als we hier iets aan doen.

Dames en heren,
Op 3 maart kiest u als burger een nieuwe gemeenteraad, die deze stad tot 2014 zal besturen. Ik roep een ieder op om van dit basale democratische recht gebruik te maken. Ook als nu niet tevreden bent over de prestaties van uw gemeentebestuur. Ik zou haast zeggen, dat is helemaal een argument om te gaan stemmen.

Ik zou vooral de mensen, die meestal niet naar de stembus gaan, willen oproepen. Niet stemmen heeft namelijk ook invloed op de uitslag, doordat het aantal stemmen per zetel daalt, maar als niet-stemmer hebt u daar dan geen enkele invloed op gehad. Dat is zonde, want u bent burger van deze stad en uw mening moet meetellen.

Dames en heren,
Wat brengt ons 2010?

We zijn nu officieel met het Klant Contact Centrum begonnen, dat over vijf jaar de poort tot de gehele overheid moet zijn, maar vanaf nu is het KCC voor de burger de toegang tot de hele gemeentelijke dienstverlening. Naast de bestaande loketten voor evenementen, burgerzaken en zorg, komen er loketten voor vergunningen en belastingen.

Binnenkort kunt u als burger via het klantcontact systeem van huis uit al uw contacten met de gemeente digitaal volgen. Een ambtenaar, die u telefonisch te woord staat, heeft met een druk op de knop al uw gegevens, die bij ons bekend zijn, op zijn scherm staan.

Het college heeft bij de raad voorstellen ingediend voor aanpassingen aan een aantal binnensportvoorzieningen, de realisering van het Kulturhus in Stompwijk en nieuwbouw aan de Marcellus Emantslaan, dat de bouw van een grote sporthal, een school, woningen, een parkeergarage en een stadspark omvat.

Wij hopen dit jaar de ontwikkeling van het Fluitpolderplein te kunnen starten en samen met het Rijk de herontwikkeling van de CBS locatie ter hand te kunnen nemen. Tramlijn 19 gaat dit jaar rijden, waarmee onder andere Leidsenhage nog beter bereikbaar wordt. De planvorming voor het vernieuwde Leidsenhage moet dit jaar ook belangrijke impulsen krijgen.

Dan het dossier centrale huisvesting. Ik ben een optimist en ga er derhalve van uit, dat de nieuwe gemeenteraad dit jaar een beslissing gaat nemen over centrale huisvesting.

Leidschendam-Voorburg geldt als een relatief veilige gemeente, maar ook hier willen we een aantal verdergaande stappen zetten, waarbij de veiligheid op wijkniveau speciale aandacht krijgt. U wordt nauwer bij de veiligheid in uw eigen woonomgeving betrokken, onder meer door de introductie van Burgernet, waarbij een beroep gedaan wordt op uw oog- en oorfunctie. Dit heeft elders geleid tot een vergroting van het gevoel van veiligheid bij individuele burgers.

De zorg voor onze veiligheid wordt voor een deel op regionaal niveau getild. De Veiligheidsregio Haaglanden is per 1 januari officieel van start gegaan. Onze gemeentelijke brandweer maakt hier nu deel van uit. Een andere taak van deze organisatie is de crisisbeheersing.

Ook hier zijn belangrijke vorderingen gemaakt, die in de praktijk al hun nut bewezen hebben. Een voorbeeld hiervan is de organisatie van de grootschalige inentingscampagne tegen de H1N1 griep, beter bekend als de Mexicaanse griep. Deze campagne is in korte tijd opgezet en uitgevoerd en met zeer positief resultaat.

De gevolgen van economische crisis zullen ook in 2010 nog veel zorg en aandacht vergen. De lokale economie staat op veel fronten onder druk. Hoewel wij als overheid weinig kunnen doen aan omzetverlies, kunnen wij wel proberen via het Klant Contact Centrum bedrijven beter en sneller van dienst te zijn en alert zijn op het wegnemen van belemmeringen.

Zonder aan het marktmechanisme te tornen kunnen wij lokale ondernemers uitnodigen om offertes uit te brengen voor werkzaamheden, die wij als gemeente uitvoeren of voor diensten die wij nodig hebben.

Tenslotte heeft de gemeenteraad extra geld beschikbaar gesteld om de lokale economie te stimuleren. Vlak voor de kerst heeft het college een besluit genomen over een tweede serie maatregelen, die hieruit gefinancierd wordt.

Dames en Heren,
Wat het jaar 2010 ons ook moge brengen, het wordt zonder twijfel een interessant jaar.

Voorburg, 4 januari 2009