FloraHolland


Klokservice FloraHolland Eelde lichtpunt in somber jaar

EELDE, 5 januari 2010 (persbericht) - FloraHolland Eelde realiseerde in 2009 een omzet van 35 miljoen euro. Dat was bijna 4 procent lager dan vorig jaar. Positief is dat de omzet van de afdeling klokservice voor het achtste achtereenvolgende jaar steeg, in 2009 met maar liefst 18 procent. Dit is mede te danken aan verbetering van de dienstverlening en het efficiënter inrichten van de binnendienst. Verder vond in 2009 opnieuw een lichte verschuiving plaats van verkoop via de klok naar directe verkoop door bemiddeling. De verkoop via de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect groeide met 2 procent.
Was 2009 voor FloraHolland Eelde een lastig jaar, voor kwekers was het buitengewoon moeilijk. Door de stijgende energiekosten en een tegenvallende productopbrengst hebben veel kwekers in 2009 nauwelijks iets verdiend.

Inkopers bij FloraHolland Eelde waren uiteindelijk niet ontevreden, doordat zij goed hebben ingespeeld op de veranderde consumentenvraag. De forse omzetstijging van de afdeling klokservice kwam vooral door een toename van bestellingen van supermarkten en grote ketens. Als geheel valt de exploitatie van FloraHolland Eelde duidelijk beter uit dan in 2008, met name door kostenbesparingen als gevolg van efficiënter werken.
Bij Groen Groep Eelde, waar boomkwekerijproducten worden verhandeld, stagneerde de omzetontwikkeling na een aanvankelijk goed voorjaar. Door goed op de kosten te letten bleef ook hier de exploitatie op het niveau van vorig jaar.

Ontwikkelingsplannen
Voor 2010 zijn er vergevorderde plannen voor de nieuwbouw van een aparte groothandel voor kopers en kwekers met benodigdheden voor de professionele glastuinbouw, maar ook diverse bloemisterijproducten. Ook gaat FloraHolland Eelde de planningstool Fresh Console, waarmee de transportefficiency bij de bundeling van versproducten wordt verhoogd, verder uitwerken. Met deze planningstool heeft FloraHolland Eelde afgelopen jaar de juryprijs van het Platform Agrologistiek voor de beste innovatie ontvangen.

Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij maken
FloraHolland Eelde is één van de zes vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor, maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12 miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen. Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere stroomversnelling geraakt. FloraHolland verruimde de digitale mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en beeldveilklokken.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens. Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.

Bij de foto: FloraHolland Eelde