FloraHolland


FloraHolland Bleiswijk steeds sterker in touw voor sierteeltdetailhandel

BLEISWIJK, 5 januari 2010 (persbericht) - Het jaar 2009 verliep voor bloemenveiling FloraHolland Bleiswijk redelijk. Marktplaats Bleiswijk richt zich met haar klokken vooral op de binnenlandse markt. De Nederlandse markt voor bloemen en planten deed het in 2009 - ondanks de economische crisis - nog redelijk goed. Er werden geen records geboekt, maar vergeleken met de exportcijfers viel de ontwikkeling van de bloemen- en plantenverkoop mee. FloraHolland Bleiswijk realiseerde in 2009 een omzet via de klokken en Klokservice van 69 miljoen euro. Dat is een daling van 2,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Er vond een lichte verschuiving plaats van klokverkoop naar verkoop door de landelijke bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect. Het assortiment voor de klokken ontwikkelt zich tot tevredenheid bij klanten positief. Zowel in de breedte als kwalitatief werd het aanbod verbeterd. Ook bij de groothandelscentra Terra Bleiswijk en Trends & Trade wordt het aanbod steeds completer, wat de aantrekkingskracht van marktplaats Bleiswijk op de Nederlandse en Belgische detailhandel en tuincentra vergroot.
Door de vernieuwde dienst LMDB (Logistieke Maatwerken Diensten Bleiswijk) en de uitbreiding van de dienst Klokservice per 1 januari 2010 kunnen klanten bij FloraHolland Bleiswijk terecht voor een nog completer assortiment en dienstverlening op maat. Ook de basisdienstverlening voor klokklanten is het afgelopen jaar weer verbeterd, wat zich uit in een snellere aflevering bij de klant en minder fouten in het distributieproces.

Intensieve samenwerking met ketenpartners
Het jaar 2009 stond voor vestiging Bleiswijk in het teken van het verder uitbouwen van de marktplaats, waarbij het accent vooral op samenwerking lag. In de samenwerking met zowel de groothandelscentra als met brancheorganisaties als de Vereniging Bloemist-Winkeliers, zijn grote stappen gezet. Zo heeft het project `Omarm de bloemist' een vervolg gekregen met onder meer de organisatie van twee succesvolle Marktplaats-events. Tijdens zo'n klantenevenement krijgen bloemisten tips en advies aangereikt op het gebied van bloemen, planten, hardware en ondernemerschap. Daarmee wordt de bloemist geholpen zijn onderscheidend vermogen te vergroten. Geïnspireerd door het succes van de oktober-editie van het Marktplaats-event is Bleiswijk van plan om in het voor- en najaar van 2010 opnieuw twee van deze bijeenkomsten te organiseren. Het Marktplaats-event in het voorjaar vindt plaats op dinsdag 16 maart 2010.

Veel sierteelthandelshuizen directe stromen in Bleiswijk Dankzij de centrale ligging is FloraHolland Bleiswijk een belangrijke vestigingsplaats voor sierteelthandelshuizen die veel direct inkopen, en ook voor logistieke dienstverleners in de agribusiness. Die positie wordt sterker nu de nieuwe aansluiting van de N209 op de A12 en de verbreding van de A12 bijna gereed zijn. In 2009 koos een aantal nieuwe bedrijven voor huisvesting op de marktplaats Bleiswijk. Met een uitbreiding van Logistiek dienstverlener Gist en de komst van het plantenexportbedrijf Joba Plantenservice was een stijgende lijn zichtbaar. De verkoop in Bleiswijk via FloraHolland Connect, actief in de directe stromen tussen kweker en handelaar, groeide. Landelijk nam de Connect-omzet toe met 2 procent. Bleiswijk ontwikkelt zich daarnaast verder als een sterk logistiek centrum. In dat kader is onderzocht of een AgriRail Terminal haalbaar is. Bleiswijk lijkt daarvoor een geschikte locatie, met alle bedrijven - handel in bloemen en planten én groenten en fruit - die zijn gevestigd op Greenparc Bleiswijk.

Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij maken
FloraHolland Bleiswijk is één van de zes vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor, maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12 miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen. Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in 2009 in een verdere stroomversnelling geraakt. FloraHolland verruimde de digitale mogelijkheden door uitbreiding van het aantal projectie- en beeldveilklokken.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens. Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.

Bij de foto: De afmijnzaal van FloraHolland Bleiswijk.