Ingezonden persbericht


FBTO favoriet bij online oriëntatie naar overlijdensrisicoverzekering

Ook Independer weet respondenten te overtuigen

Wanneer respondenten zich aan de hand van een casus online oriënteren naar een overlijdensrisicoverzekering, wordt FBTO het meest als favoriete aanbieder aangewezen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in december 2009 uitvoerde. De onderlinge verschillen in de top van het klassement zijn klein; alleen Independer komt werkelijk in de buurt van de conversie die FBTO behaalt.

FBTO strikt bijna een kwart van de respondenten
Tijdens de online oriëntatie was het de website van FBTO die met 57,5% het meest werd gevonden, en die er uiteindelijk ook met de voorkeur van de meeste respondenten vandoor ging. De verzekeraar scoort hoog op imago en vertrouwen, maar laat het momenteel liggen op de vormgeving en (daarmee) de eerste indruk van de website. Respondenten geven dan ook aan af te gaan op de 'reputatie op basis van het verleden, niet via de website'. Deze reputatie blijkt uiteindelijk goed genoeg voor de voorkeur van 22,5% van de respondenten.

Independer enige vergelijkingssite van invloed
Resultaten van de Web Performance Scan laten regelmatig zien dat vergelijkingssites een belangrijke positie innemen in het oriëntatieproces van de consument. Naast Independer staan er nog twee vergelijkingssites in het klassement, maar beide zijn maar weinig bezocht, en halen uiteindelijk geen enkele respondent binnen. Ook werden er tijdens het onderzoek relatief veel verschillende websites bekeken, wat aangeeft dat de respondenten het liefst zelf een kijkje nemen bij de verschillende aanbieders. Independer vormt hierop een opvallende uitzondering. De helft van de respondenten besluit de website te raadplegen, en 17,5% kiest er uiteindelijk voor een verzekering via Independer af te sluiten.

OHRA en ING doen ook mee
Net als Independer behalen OHRA en ING een Web Performance Score van 6,1. Waar Independer zoals hierboven vermeld imponeert met een hoge voorkeur in relatie tot de vindbaarheid, moeten OHRA en ING het vooral hebben van de naamsbekendheid en de website. OHRA.nl heeft een aardige vindbaarheid, en profiteert van een goed imago en beoogde betrouwbaarheid. OHRA heeft volgens de respondenten 'goed door wat er bij klanten speelt en haakt hier netjes op in', waardoor 7,5% van de deelnemers overtuigd raakt. Het verhaal van ING is vergelijkbaar. De bekende naam wekt vertrouwen, en de website is 'simpel maar doeltreffend'. De vindbaarheid laat enigszins te wensen over, maar toch wil 10% van de respondenten een verzekering bij ING afsluiten.

Het onderzoek

Aan dit onderzoek deden veertig respondenten mee, allen tussen de 27 en 45 jaar oud en ervaren met het aanschaffen van producten en diensten op het internet. Bij dit specifieke onderzoek was een aanvullend criterium dat de respondenten samenwonend en/of getrouwd moesten zijn. Deelnemers kregen de volgende casus voorgelegd: 'Je gaat op zoek naar een overlijdensrisicoverzekering, die tussen 50.000 en 150.000 euro uitkeert aan een nabestaande.' Het is verder geheel aan de respondenten om bijkomende voorkeuren te bepalen. Tijdens hun online zoektocht worden zowel het zoekgedrag als de opgedane indrukken vastgelegd, aan de hand waarvan de uiteindelijke Web Performance Scores worden berekend.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: december 2009
Respondenten: 40
Selectiecriteria: Samenwonend en/of getrouwd Leeftijd: tussen de 27 en 45 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: Oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 2 x 1 uur

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht