Ingezonden persbericht


5 januari 2010

Onderzoek BT: IT-besparingen tijdens recessie kosten bedrijven omzet

Onderzoek BT toont zakelijke impact van technologie en uitdagingen cloud services

De top van het bedrijfsleven gelooft dat een gebrek aan IT-investeringen innovatie in de weg staat en klanten heeft gekost tijdens de recessie, zo blijkt uit recent internationaal onderzoek van BT Global Services. Ook wordt duidelijk uit het onderzoek met welke uitdagingen chief information officers (CIO's) worden geconfronteerd nu het bedrijfsleven bekend raakt met cloud computing. Het onderzoek, uitgevoerd in 13 landen, bewijst dat besparingen op IT-budgetten tijdens de recessie de prestaties van bedrijven schaden. Een kwart van de ondervraagde senior managers vertelt dat besparingen op IT hun innovatievermogen beschadigd hebben. Eenzelfde percentage (23 procent) zegt dat besparingen op IT hen potentiële nieuwe klanten hebben gekost. Meer dan een kwart (27 procent) heeft ervaren dat onvermogen om op het juiste moment de juiste informatie te vinden hen klanten heeft gekost tijdens recessie. BT vroeg Datamonitor om een wereldwijd onderzoek uit te voeren onder 2.400 IT-gebruikers en 270 CIO's en senior executives naar 'Enterprise Intelligence', de uitdaging voor de CIO in 2010. In het rapport komt naar voren dat bijna tweederde van de CIO's (61 procent) en senior executives (63 procent) vindt dat het verouderen van hun IT-omgeving een barrière vormt voor hun vermogen om 'wereldwijd te denken'. Een vergelijkbaar aantal (57 procent van de CIO's en 60 procent van de senior executives) geeft inadequate softwareoplossingen de schuld voor dit probleem. Hanif Lalani, CEO van BT Global Services: "Dit onderzoek geeft een kijkje in de huidige denkwijze van CIO's en senior executives. Het toont aan dat er actie moet worden ondernomen op belangrijke onderwerpen zoals de rol van IT in het succes van een bedrijf. Het onderzoek laat ook zien dat CIO's in het huidige economische klimaat voor belangrijke keuzes komen te staan. Het geloof groeit dat innovatie beloond zal worden als de recessie voorbij is."

Breken cloud services door in 2010?
Het onderzoek toont aan dat als cloud-diensten in 2010 door zullen breken zoals analisten voorspellen, de perceptie onder CIO's eerst moet worden aangepakt. Meer dan de helft van de CIO's (53 procent) weet niet hoe cloud computing hen geld kan besparen, ondanks het feit dat het leveringsmodel ontworpen is om kapitaaluitgaven te verminderen of volledig te vermijden. De meerderheid van CIO's (57 procent) en senior executives (53 procent) is geen voorstander van het opslaan van gegevens en het draaien van applicaties op buitenlandse servers. Hierdoor wordt duidelijk dat de wereldwijde markt voor cloud services nog steeds in ontwikkeling is. Uit het onderzoek blijkt ook dat de IT-gemeenschap ver moet gaan om aan te tonen dat cloud-diensten robuust genoeg zijn om tegemoet te komen aan de vraag van bedrijven. "Ondanks dat we cloud-diensten als UC (Unified Communications), CRM (Customer Relationship Management) en VDC (Virtual Datacenter) leveren aan bedrijven, staat de cloud als geheel nog in de kinderschoenen voor veel organisaties, zegt Hanif Lalani. "Nu onze klanten de voordelen van de aantrekkende economie beginnen te voelen, verbeteren proactieve maatregelen als cloud-diensten hun capaciteit, waardoor ze meer halen uit investeringen in IT- en netwerkdiensten." Download het volledige rapport 'Enterprise Intelligence: the Challenge for the CIO in 2010' via www.bt.com/globalservices. Einde

Over het onderzoek
De BT Global Services Enterprise Intelligence survey is uitgevoerd door Datamonitor. In totaal zijn in 12 landen 2.476 werknemers die gebruik maken van IT-systemen en 274 CIO's en senior executives ondervraagd. Het onderzoek is online uitgevoerd tussen 1 september en 20 september 2009 in onderstaande landen: Australië, Benelux, Brazilië, China (incl. Hong Kong), Engeland, Frankrijk, India, Nederland, Singapore, Spanje, Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland.

Over BT
BT is een van 's werelds grootste leveranciers van communicatieoplossingen en -diensten en is actief in meer dan 170 landen. De kernactiviteiten van BT omvatten de wereldwijde levering van netwerkgebaseerde IT-diensten; lokale, nationale en internationale telecommunicatiediensten aan onze klanten voor thuisgebruik, op kantoor en onderweg; producten en diensten op het gebied van breedband en internet, alsook convergente vast/mobiele producten en diensten. BT is actief met vier divisies: BT Global Services, Openreach, BT Retail en BT Wholesale.

In het boekjaar 2008-'09, dat eindigde op 31 maart 2009, behaalde BT Group een omzet van 21.390 miljoen Britse pond. British Telecommunications plc (BT) is een volledige dochteronderneming van BT Group plc waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen en activa van BT Group zijn verzameld. BT Group plc is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en New York.

Bezoek voor meer informatie over BT: http://www.bt.com/aboutbt. Kijk voor beeldmateriaal van BT in hoge resolutie op: www.edelmanpr.nl/pressroom.

Over Datamonitor
Datamonitor is een wereldwijde leverancier van online gegevens, analyses en voorspellingen voor bedrijven in verschillende sectoren. We helpen onze klanten, 5000 wereldwijde bedrijven, bij het op tijd maken van betere beslissingen. Dankzij onze database en expertise kunnen we onbevooroordeelde analyses en voorspellingen leveren aan klanten in zeven sectoren: Automotive & Logistics, Consumer Markets, Energy, Financial Services, Healthcare, Retail en Technology. Het hoofdkantoor van Datamonitor is gevestigd in Londen en we hebben regionale kantoren in New York, Dubai, San Francisco en Sydney. Kijk op www.datamonitor.com voor meer informatie.