Persbericht

Ministerie van LNV optimaliseert bezwaar- en beroepproces met BPM-oplossing Pallas Athena
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit implementeert procesapplicatie 'Klachten, bezwaar en beroep'

Apeldoorn, 6 januari 2010 - Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft voor de optimalisatie van zijn bezwaar- en beroepproces gekozen voor de procesapplicatie 'Klachten, bezwaar en beroep' van Pallas Athena. De keuze voor de Nederlandse leverancier van Business Process Management-oplossingen volgt op een uitgebreide Europese aanbesteding.

Het Ministerie van LNV heeft per jaar 10.000 bezwaar- en beroepsschriften te verwerken. Vanwege wijzigende wetgeving wordt de afhandeling van het bezwaar- en beroepsproces steeds complexer. Om deze complexiteit het hoofd te bieden en tevens sneller in te kunnen spelen op wijzigingen, besloot het Ministerie van LNV een nieuwe procesoptimalisatie-oplossing te implementeren. Pallas Athena's procesapplicatie 'Klachten, bezwaar en beroep' biedt het ministerie de benodigde structuur om processen optimaal uit te voeren en flexibiliteit om snel op veranderingen in te spelen.

Een bijkomend voordeel voor het Ministerie van LNV is dat deze procesapplicatie draait op het onderliggende generieke workflow-platform BPM|one. Na inbedding van dit platform binnen de ICT-architectuur, is het eenvoudig mogelijk om functies en koppelingen van de procesapplicatie voor andere processen opnieuw te gebruiken.

"Met de inzet van de procesapplicatie 'Klachten, bezwaar en beroep' van Pallas Athena zijn wij in staat om de complexiteit van het proces te ondervangen. Afhandeltermijnen worden op alle niveaus bewaakt en we kunnen uniform, maar toch flexibel werken. Deze flexibele inregelmogelijkheden van de applicatie zorgen er ook voor dat we niet voor verrassingen komen te staan bij wetswijzigingen en pieken in het werk. Bovendien is de procesapplicatie al klaar om de 'Wet dwangsom' te ondersteunen, een doorslaggevende meerwaarde voor ons", aldus Hans Fransen, Projectmanager bij het Ministerie van LNV.

"Wij zien vanuit de overheidsmarkt een grotere vraag ontstaan naar BPM-diensten. Dit door een toenemend besef dat BPM een oplossingsrichting voor vele procesvraagstukken is. Met de inzet van onze oplossingen op ons generieke workflow-platform BPM|one, kunnen wij deze vraag uitstekend aan", zegt John Hoogland, CEO van Pallas Athena. "Vijftien jaar productontwikkeling heeft ervoor gezord dat Pallas Athena gezien wordt als één van de innovators binnen de BPM-markt. Onder andere door de introductie van case management en process mining. Wij zijn er trots op dat ook een nationale overheidsinstantie als het Ministerie van LNV vertrouwen heeft in onze aanpak en voor ons heeft gekozen. Het ministerie van LNV zal veel profijt hebben van onze oplossing."

(402 woorden)