Ingezonden persbericht

Hoek Transport opent overnight lijndienst op Brussel en Parijs

Hoek Internationaal Transport in Utrecht heeft met ingang van 1 januari jl. een directe 24-uurs lijndienst geopend op Brussel en Parijs. Een en ander is een direct gevolg van de overeenkomst die Hoek sloot met de Belgische tak van Astre France.

Hoek Internationaal Transport vormt daarmee de meest noordelijke schakel in de transportketen van Astre. Astre is een groep van 146 zelfstandige Franse vervoerders die onderling samenwerken om zo hun beladingsgraad te optimaliseren. Astre België bestaat uit zes zelfstandige vervoerders. Deze groep heeft behoefte aan een steunpunt in Nederland van waaruit de goederen die de Belgen voor ons land hebben, verder gedistribueerd kunnen worden.

"Wat Astre België zocht, was een sterke Nederlandse partner die zowel over een fijnmazig Nederlands distributienetwerk als over een centraal in ons land gelegen goede overslagcapaciteit beschikt," aldus Jacques van der Linden en Henri Zomer van Hoek Internationaal Transport. "Wat dat betreft zaten wij dus eerste rang. Zowel dankzij onze centrale ligging, onze faciliteiten en onze verbinding met andere Nederlandse transporteurs. Wij op onze beurt hebben nu de beschikking over een lijndienst met gegarandeerde transittijden van 24 uur voor heel België en delen van Noord Frankrijk en heel Frankrijk binnen 48 tot 72 uur."

Astre België werkt vanuit een centrale hub in Saintes bij Brussel. Hoek onderhoudt zelf de dienst tussen Utrecht en Brussel. "Logistiek gezien sluit dat goed op elkaar aan," vertelt Henri Zomer. "Alles wat voor vijf uur 's middags bij ons in Utrecht voor België en Parijs is afgeleverd, is om 21.30 uur in Brussel en voor de volgende morgen in de centrale Astre hub bij Parijs. Vandaar kan ook de aansluiting gemaakt worden met de Astre netwerken in Spanje, Portugal en Italië. Daarbij maakt het niet uit of het nu om colli's of pallets gaat."

Hoek Internationaal Transport denkt met deze groupage lijndienst bestaande en nieuwe klanten de mogelijkheid te bieden al hun goederen voor België en Frankrijk op een zowel snelle, marktconforme als zeker ook een milieubewuste manier te kunnen laten vervoeren. "Door de samenwerking is de beladinggraad op dit soort diensten altijd heel hoog. Dat kun je vertalen naar efficiënt en prijsattractief transport. Echter krijgen meer en meer verladers ook te maken met een of meer vormen van maatschappelijke verantwoording. Daarbij speelt ook hun carbon footprint een rol. Als transporteur moet je daar klaar voor zijn en dus er voor zorgen dat je die soort diensten kunt bieden die daar op aansluiten. Voor ons is dit niet nieuw. Een soortgelijke dienstverlening kenden wij al binnen Nederland, op Duitsland en op Tsjechië en Slowakije. En nu dus ook op België en Frankrijk." aldus Jacques van der Linden.