Plan Nederland
PERSBERICHT

Jaarverslag Plan Nederland: succesvolle campagne maar
aantal sponsors moet verder omhoog

Directeur Tjipke Bergsma: straks communiceren sponsors en ontvangers over
de hele wereld via internet

Amsterdam, 7 januari 2009 - Kindgerichte ontwikkelingsorganisatie Plan
Nederland heeft in het boekjaar 2008/2009 51.9 miljoen euro besteed aan haar
doelstellingen om de leefomgeving van kinderen in ontwikkelingslanden te
verbeteren. Met dat geld werden projecten uitgevoerd in de directe omgeving
van ruim 111.000 sponsorkinderen in 49 ontwikkelingslanden. Ruim 1 miljoen
kinderen in die landen hebben daar baat bij. In totaal zijn de inkomsten van Plan
Nederland in dit boekjaar gedaald van 61,7 miljoen naar ruim 51,7 miljoen. Deze
daling is vooral een gevolg van afnemende overheidssubsidie. De uitgaven zijn
op peil gebleven door toevoeging van nog niet uitgekeerde projectbijdragen en
giften van het vorige boekjaar (ruim 5 miljoen). Het aantal kindsponsors daalt,
maar het aantal projectsponsors (bijvoorbeeld van meisjesprojecten) stijgt. De
campagne ´Because I am a Girl´ kreeg veel steun en bracht daardoor veel
nieuwe sponsors binnen. Om de communicatie te moderniseren werkt Plan
Nederland mee aan een internetpilot met de naam Plan Live.

Plan Nederland is onderdeel van de internationale ontwikkelingsorganisatie Plan
International. Deze organisatie heeft in het boekjaar 2008/2009 wereldwijd 348 miljoen
euro uitgegeven aan ontwikkelingsprojecten. In totaal worden er via Plan International
1,2 miljoen kinderen en hun families in ontwikkelingslanden gesponsord.

Achterblijvende inkomsten en nieuwe ambities
Over de ambities van Plan Nederland voor de nabije toekomst zegt directeur Tjipke
Bergsma in het jaarverslag: `Onze organisatie maakt zich maar langzaam los van het
klassieke concept van kindsponsoring als enige manier van werven. Dat is ook niet zo
gek, want er zijn alleen al in Nederland nog steeds ruim 100.000 mensen kindsponsor.
Maar we moeten ook vernieuwen, een jongere doelgroep aanspreken. En dat is niet
op tijd gelukt. De inkomsten blijven nog achter. Dat heeft ook consequenties voor de
eigen organisatie. We hebben moeten bezuinigen en een aantal mensen moeten laten
gaan. De subsidie wordt elk jaar minder en houdt op per 1 januari 2011. Maar in
dezelfde periode moet de organisatie ook weer worden opgebouwd: andere afdelingen
met een andere focus. Daarvoor hebben we nieuw talent nodig. Dat betekent nieuwe
mensen aannemen in een tijd dat je ook mensen moet ontslaan. Dat is een boodschap
die heel lastig is om uit te leggen. We willen en moeten een doorstart maken op alle
fronten. Dit jaar hebben we het minste geld en de meeste ambities.'

Ondertussen zijn er signalen dat de nieuwe ambities vruchten af beginnen te werpen.
`De prognose is dat we het komende jaar nog dalen in inkomsten. Maar de daling gaat
1

minder hard dan verwacht en we zien ook herstel ontstaan. Met name
bij het Meisjesfonds. Dat slaat enorm aan. Het afgelopen jaar hebben zich duizenden
nieuwe projectsponsors gemeld! Een ander belangrijk signaal is natuurlijk het succes
van de campagne Because I am a Girl'.
.
Plan Live: pilot start in 2010
De communicatie tussen de sponsorkinderen en de donateurs is nog altijd een
belangrijke manier om de binding met de degenen om wie het allemaal gaat, te
verstevigen. Maar het kost ook veel geld en inspanning van medewerkers. Plan
Nederland werkt mee aan een pilot-project om de communicatie te moderniseren, door
middel van `Plan Live': een soort hyves of facebook voor alle betrokkenen, zowel
kinderen, ouders, medewerkers, communities als sponsors. Directeur Tjipke Bergsma
is een van de voortrekkers van dit project. In een interview in het jaarverslag zegt hij
daarover: `Als sponsor kun je straks via internet communiceren met of informatie
krijgen over het kind dat je sponsort. Maar we willen meer. Belangrijker is namelijk dat
we de hele wereld aan elkaar willen koppelen en ons daarmee voor elkaar
openstellen. We worden daarmee met onze programma's en projecten nog
transparanter dan we al waren. Er kunnen digitale communities ontstaan, bijvoorbeeld
Goes helpt Ghana. Of: Hockeyteam Breda steunt kinderen in Bolivia en organiseert
daarvoor een benefietwedstrijd. We beginnen binnenkort met testen in vier
donorlanden - Canada, Engeland, Nederland, de Verenigde Staten - en vier
programmalanden: Colombia, Kenia, Kameroen en India´.

Nieuwe subsidie-aanvraag: rechten en kansen van meisjes
Samen met vijf andere ontwikkelingsorganisaties heeft Plan Nederland inmiddels een
nieuwe aanvraag ingediend bij het ministerie van Buitenlandse Zaken /
Ontwikkelingssamenwerking. De aanvraag is gericht op gelijke rechten en kansen voor
meisjes en vrouwen: verbetering van de toegang tot onderwijs, verbeteren van hun
kansen op de arbeidsmarkt, terugdringen van geweld en het bevorderen van de
politieke participatie van meisjes en vrouwen. Bergsma in het Jaarverslag: `We leggen
de lat heel hoog, maar ik ben optimistisch. Ons partnerbeleid heeft zich goed
ontwikkeld en we kunnen laten zien dat we resultaten boeken. Bovendien hebben we
een team dat tot de tanden is bewapend, bij wijze van spreken, en enorm gemotiveerd
is om te slagen. En dat geldt ook voor de landen waarmee we samenwerken en voor
onze partners, die we al jaren kennen en die we niets meer hoeven uit te leggen. Dus
ja, we zijn positief. Hoe spannend het ook is, want er hangt veel van af'.

-------------------------------------------------einde bericht-----------------------------------------------------