Amsterdam RAI

Persbericht Press Release

Horecava-onderzoek:

HORECA INVESTEERT IN DUURZAAMHEID ONDANKS ECONOMISCHE TEGENWIND

Amsterdam, 6 januari 2010 - Horecaondernemers hechten veel waarde aan maatschappelijk en duurzaam ondernemen. Het gure economische klimaat weerhoudt hen niet van investeren in een duurzamer bedrijf. Dat blijkt uit het onderzoek dat de vakbeurs Horecava heeft gehouden onder ruim 1600 horecaondernemers. Zo geeft ruim 90% aan in 2010 te investeren in duurzaamheid waarbij de helft van alle respondenten aangeeft dit zelfs meer dan in 2009 te doen. Meer dan de helft van de respondenten (57%) geeft dan ook aan in de meeste gevallen binnen zijn bedrijf rekening te houden met duurzaamheid, slechts 1% geeft aan dit nooit te doen. Het onderzoek past bij de golf aan duurzame initiatieven en producten op de komende Horecava, van 11 tot en met 14 januari 2010 in Amsterdam RAI.

Ook is gevraagd op welke wijze er nu binnen het bedrijf rekening wordt gehouden met duurzaamheid. Bij 80% is dat gericht op het energieverbruik, 54% noemt het gebruik van ingrediënten en het gevoerde assortiment, 50% zegt hiermee rekening te houden in het productieproces / bedrijfsvoering en 38% bij het kiezen van materialen bij de inrichting.

Vooruitzicht 2010
De helft van de respondenten geeft aan dat de economische crisis geen invloed heeft op de mate waarin hun organisatie in duurzaamheid investeert. Slechts een kwart geeft aan investeringen uit te stellen. Opvallend is dat 15% aangeeft juist nu meer te investeren omdat het past bij deze tijd. Gevraagd naar de geplande investeringen geeft 49% aan meer te investeren dan in 2009 en 40% hetzelfde. Slechts 5% investeert minder of helemaal niet. Het onderzoek is uitgevoerd door de onderzoeksafdeling van Amsterdam RAI, onder personen die zich voorgeregistreerd hebben voor een bezoek aan de Horecava.

Duurzaamheid op Horecava
Reden tot het onderzoek was om te kijken of de golf aan duurzame initiatieven op de beursvloer ook gehoor zouden vinden bij de bezoekers. Ruim 60% van de respondenten geeft aan dat zij op de Horecava ook gaan kijken naar duurzame oplossingen voor het bedrijf. Opmerkelijke duurzame zaken op de beurs zijn bijvoorbeeld de lancering van de campagne Duurzame Vis op de Kaart, de verkiezing van het Duurzaamste Fastservicebedrijf en de duurzame nominaties voor de Horecava Innovation Award. Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl.

Noot voor de redactie (