Gemeente Hoorn

Strooiwagens en sneeuwschuivers blijven rijden

In Hoorn blijven de strooiwagens rijden om de gladheid te bestrijden. Landelijk is er een tekort aan strooizout. Daarom gebruikt de gemeente Hoorn het zout vooral voor de belangrijke doorgaande routes. Zodra het dooit trekken de sneeuwschuivers er op uit om het aangevroren sneeuw weg te halen.

De gemeente Hoorn haalt haar strooizout bij het depot van het hoogheemraadschap in Zwaagdijk. Dit wordt zorgvuldig gebruikt zodat er nog voldoende is tot de voorraad aan het einde van deze week weer wordt aangevuld. Het gebruik van een alternatief als zand heeft bij dit weer geen zin. Doordat er regelmatig sneeuw valt wordt de stroeve laag zand weer bedekt met een gladde laag sneeuw.

Strooien en schuiven
In de nachtelijke uren worden de doorgaande routes in Hoorn gestrooid. Sommige woonstraten in Hoorn hebben een gladde laag vastgevroren sneeuw. Strooien werkt daar op dit moment niet. De laag is te dik en om het zout te laten werken moet er veel verkeer overheen rijden. Als het dooit gaan de sneeuwschuivers overdag op pad om zoveel mogelijk wegen en fietspaden sneeuwvrij te maken. Via De Buitenlijn krijgt de gemeenten meldingen van knelpunten die glad zijn en veel gebruikt worden. De gladheidbestrijders proberen deze knelpunten zo snel mogelijk op te lossen.

Strooiroutes
Hoorn kent vijf strooiroutes. De vijf strooiwagens rijden elk een route met een strooiduur van ruim drie uur. Met elkaar verstrooien ze gemiddeld 17.000 kilo zout over zon 250 kilometer aan wegen en fietspaden. De eerste prioriteit is dat de doorgaande wegen, busroutes en fietspaden begaanbaar zijn. Woonwijken en winkelcentra komen daarna aan de beurt. De hoofd- en doorgaande wegen buiten de bebouwde kom worden door het hoogheemraadschap en de provincie bestrooid.

Eigen straatje
De gemeente doet een beroep op de inwoners om hun eigen straatje sneeuw- en ijsvrij te houden. Dat was altijd al een goede gewoonte. Reik hierbij de helpende hand aan buren die, omdat ze oud of minder valide zijn, niet zelf hun straatje begaanbaar kunnen houden. Laatste wijziging van deze pagina: 6 januari 2010