Nieuwjaarstoespraak RET: investering in service wordt zichtbaar
06 januari 2010
In 2010 worden de investeringen in service en kwaliteit concreet
zichtbaar. Dat is de conclusie van de nieuwjaarsspeech die Pedro
Peters, algemeen directeur van de RET, maandag 4 januari uitsprak.
Peters stond stil bij concrete verbeteringen in 2010. Nieuwe
metrovoertuigen op de Randstadrail en de Calandlijn, de levering van
de nieuwe serie trams (Citadis)start in 2010, de opening van station
Blijdorp, de nieuwe tunnelbuis en daarmee ook het doortrekken van
Randstadrail van Rotterdam Centraal naar Den Haag.
Nieuwe reisroutine met de chipkaart
Een belangrijke uitdaging voor het nieuwe jaar is volgens de RET het
realiseren van de nieuwe âreisroutineâ van de reizigers. Vanaf 11
februari is de OV-chipkaart het enige geldige vervoerbewijs in de
Rotterdamse regio. Ook abonnementhouders, 65-plussers met gratis
vervoer en studenten dienen dan met de chipkaart in- en uit- te
checken.
Peters: âDit zijn misschien nog wel grotere veranderingen voor de
klanten dan destijds bij de metro. Die poortjes gaan namelijk gewoon
niet open als je niet incheckt. Straks moeten de mensen er zelf aan
denken. Het moet een automatisme wordenâ¦en een nieuw automatisme gaat
niet vanzelf.â
OV-regisseur: uniek voor Nederland
2010 wordt het eerste jaar waarin de RET als âOV-regisseurâ in
opdracht van de stadsregio Rotterdam gaat werken. In 2011 volgt de
volledige invoering van dit âRotterdamse OV-modelâ: RET zal de regie
voeren over al openbaar vervoer in de hele regio, inclusief het
huidige streekvervoer van Qbuzz en Connexxion. Peters: âVoor Nederland
is het uniek, maar in andere grootstedelijke gebieden in Europa
bestaat het al; bijvoorbeeld in Londen bij onze collegaâs van
Transport for London en bij de âDe Lijnâ in België. Het biedt
voordelen voor de klanten: één integraal OV-product zonder
verschillen tussen vervoerbedrijven, tussen vervoersgebieden en tussen
tarieven. Ook zal al het busvervoer in de regio naadloos op elkaar
zijn afgestemd. De stadsregio heeft hiermee gekozen voor een
evenwichtige combinatie van kwaliteit, grootstedelijke complexiteit en
marktwerking met inbesteden en uitbesteden.â
Sociale veiligheid
De schade voor de RET van de jaarwisseling is door de nieuwe aanpak
gemiddeld 35% lager dan het jaar daarvoor. Peters geeft aan dat de
aanpak van de veiligheid voor klanten en personeel de hoogste
prioriteit houdt en steeds om nieuwe ideeën vraagt..
RET presenteert daarom op korte termijn weer nieuwe acties om de
sociale veiligheid te verbeteren. Zo wil de RET, met de actieve steun
van het ministerie van Binnenlandse Zaken, `slimme` camera's plaatsen
op de tramlijnen met een OV-verbod. Deze cameraâs kunnen gezichten
herkennen van mensen die instappen en een OV-verbod hebben. Vervolgens
wordt de bestuurder en conducteur gewaarschuwd, waarna aanhouding kan
plaatsvinden.
Op het voorstel van de landelijke Taskforce Veiligheid voor menselijk
toezicht op de metro wacht de RET overigens nog steeds op een antwoord
van de ministers.
dienstregeling
RET