Haven Amsterdam

Geringe daling overslag bij Amsterdamse haven in 2009

6 januari 2010

De totale overslag van de Amsterdamse haven in 2009 komt naar verwachting uit op ongeveer 73 miljoen ton. Dit is een daling van slechts 3% ten opzichte van 2008. De sterke groei van olieproducten maakt dat de impact van de recessie op de overslagcijfers beperkt is gebleven.

De overslag van de totale natte bulk steeg in 2009 met ruim 16% naar 39 miljoen ton. De overslag van olieproducten steeg met ongeveer 15% tot ruim 35 miljoen ton, als gevolg van capaciteitsuitbreidingen en overige investeringen bij de olieterminals.

De totale overslag van droge bulk daalde afgelopen jaar met 13% naar 31 miljoen ton. Hieronder valt de overslag in agriproducten, die daalde met 16% naar 2 miljoen ton. Producten als granen, oliezaden en kunstmest daalden allen in overslag. Ook steenkolen vallen onder de droge bulk en deze zijn gedaald met 16% tot 14 miljoen ton.

De grootste daling vond plaats in de containersector. De containeroverslag daalde met ruim 50 % naar 200.000 TEU. De Amsterdamse haven is relatief klein in container overslag en door het wegvallen van twee van de drie diepzeediensten van ACT is de overslag gehalveerd.

Regio Amsterdam Noordzeekanaalgebied

De totale overslag in het Noordzeekanaalgebied (dit betreft de havens van Amsterdam, Beverwijk, IJmuiden en Zaanstad) komt waarschijnlijk uit op 86 mln. ton. Dit is een daling van 9%. Oorzaak is de dalende overslag in de eerste helft van 2009 in IJmuiden. In de tweede helft van het jaar trok de overslag in IJmuiden weer aan.

Vooruitblik 2010

De Amsterdamse haven verwacht voor komend jaar een voorzichtige stabilisatie van de huidige overslag. De crisis is voor een aantal relevante sectoren nog niet ten einde, maar mogelijk kan de haven profiteren van de geringe economische groei die algemeen wordt verwacht in 2010.

Algemeen directeur Dertje Meijer: "Ondanks de economische crisis was de daling van de overslag slechts 3% in de Amsterdamse haven. Ten opzichte van andere havens blijven we het heel goed doen. Ons marktaandeel is naar verwachting gestegen tot 8,2%. Daarmee blijven we na Rotterdam, Antwerpen en Hamburg de vierde haven van Noord West Europa en daar ben ik trots op".