Koekhuys Jan de Backer wint Brabantse `Effie'


'S-HERTOGENBOSCH, 20100106 -- Koekhuys Jan de Backer uit `s-Hertogenbosch, de bakkers van de Echte Bossche Koek en Koekbackertje, winnen de prijs van de Tilburgse Communicatieclub Bourgondië de Communicatieprijs Midden-Brabant in de categorie Effectief.

De jubileumcampagne rond de foto- expositie `Twee eeuwen Bossche Koek' is de meest effectieve communicatiecampagne van Midden Brabant. Sylvana de Backer (directeur van Koekhuys Jan de Backer) ontving uit handen van de juryvoorzitter Joris van Zoelen (founding partner / strateeg bij merkadviesbureau Synergie) en in aanwezigheid van waarnemend burgemeester Ivo Opstelten de prestigieuze prijs. Deze prijs van de Tilburgse Communicatieclub Bourgondië is razend populair binnen de `communicatiewereld'. Deze campagne heeft volgens de jury een hoge `wow'-factor. De slimme en bijzonder resultaatgerichte campagne is daarom door de jury unaniem uitgeroepen tot de winnaar in de categorie Effectief. Het is overigens de derde keer dat De Echte Bossche Koek werd genomineerd. Ook in 2002 en 2003 scoorde zij met hun reclamecampagnes hoog.

Bijzonder nu is dat Koekhuys Jan de Backer wederom geen reclamebureau heeft ingezet, maar in de uitvoering van de actie gebruik heeft gemaakt van een stagiaire. Nicolette Stumpel (20 jaar) thans derdejaarsleerling marketing en communicatie aan de Rooi Pannen in Tilburg, maar woonachtig in `s-Hertogenbosch heeft gedurende haar stageperiode de campagne mede vorm gegeven.

Het juryrapport
In het juryrapport werd de inzending en beoordeling als volgt omschreven:
Het probleem: je hebt een heerlijk product maar de verkoop daalt sterk. Je wilt merkwaarde van je product versterken, maar je hebt nauwelijks communicatiebudget. Dan ga je herrie maken. Je wijdt een tentoonstelling aan 200 jaar Bossche Koek en laat `m openen door de burgemeester. Je haalt zelfs de Telegraaf en de TV( Nederland 2). Je schakelt geen bureau in maar een stagiaire van de Rooi Pannen. Je reclamemateriaal is eenvoudig maar je zet het wel heel slim weg. Dan bereik je met nauwelijks 1000 euro aan communicatie een verveelvoudiging van je verkoop. De merkbeleving is weer helemaal terug.

De jury zat snel op één lijn. Deze campagne is niet zozeer creatief, maar wel bijzonder effectief. En dat uitgewerkt door een stagiaire. Het product Bossche Koek is tot held gepositioneerd. Gruwelijk slim gedaan met en verbluffend resultaat.

Jubileumcampagne
Op 23 juni jl. vierde Koekhuys Jan de Backer, de bakkers van de Echte Bossche Koek, het 100 jarig jubileum. Althans, het feit dat op die dag in 1909 de Bossche Koek en de familie De Backer onlosmakelijk met elkaar werden verbonden. Ter gelegenheid daarvan werd een tijdelijke foto-expositie geopend.
Kern van de jubileumcampagne was de foto-expositie `Twee eeuwen Bossche Koek' in een galerij bij de Bossche Kelders in de Bossche binnenstad. Deze tentoonstelling was opgezet in samenwerking met het Stadsarchief 's-Hertogenbosch..
Bij alle verkooppunten en horecagelegenheden van de Bossche Koek verwezen posters en flyers naar de expositie. Ook bezoekers van de horeca in Den Bosch werden attent gemaakt op de tentoonstelling. Als zij Bossche Koek kochten, was die voorzien van een memovelletje met een verwijzing naar de expositie. Ook via verschillende websites werd men geattendeerd op de foto-expositie. En bij de VVV aan de Markt in Den Bosch was ook een kleine expositie ingericht om de nieuwsgierige bezoeker van Den Bosch alvast te prikkelen. Door de campagne is de omzet van het Koekhuys fors gestegen en haalde op initiatief van Nicolette zelfs het Stan Huygensjournaal in De Telegraaf.

Het is overigens niet de eerste keer, sinds de vondst van het recept van de Bossche Koek, dat Koekhuys Jan de Backer met zijn Bossche Koek reclamecampagne meedingt naar deze prijs. Ook in 2002 en 2003 werden zij genomineerd voor de beste campagne, maar waren toch steeds net geen winnaar. `Maar deze prijs is bijzonder! Het is op zich leuk en het geeft je al een gevoel van overwinning!'aldus Sylvana de Backer `Maar bijzonder is het gevoel om dit te delen met een stagiaire én haar opleider en dat we zonder reclamebureau tot dit resultaat zijn gekomen. Bovendien is het promoten van de stad Den Bosch in Tilburg natuurlijk een ware kers op de taart!'

Koekhuys Jan de Backer BV





Ingezonden persbericht