Gemeente Valkenswaard

Themabijeenkomst raad op 7 januari

Themabijeenkomst raad op 7 januari

Op donderdag 7 januari 2010 zal de gemeenteraad een themabijeenkomst wijden aan de rekenkamercommissie.

Voor zowel de gemeenteraad als voor de rekenkamercommissie is het naderend einde van deze raadsperiode het uitgelezen moment om te bezien of de rekenkamercommissie, die in Valkenswaard sinds 1 januari 2005 bestaat, aan de verwachtingen voldoet. Dit gebeurt mede aan de hand van een recent door de rekenkamercommissie opgesteld rapport. In dit rapport, dat de titel draagt "Een onderzoek...een rapport...en dan...", wordt onder meer nagegaan wat college en gemeenteraad hebben gedaan met de aanbevelingen die de rekenkamercommissie in de achterliggende jaren heeft gedaan.

Doel rekenkamer
Eén van de belangrijke taken van de gemeenteraad is de controlerende taak. De raad kan niet alles zelf onderzoeken, want daarvoor ontbreken de tijd, de middelen en de mensen. Om de controlerende functie van de raad te versterken heeft de wetgever de gemeenten verplicht gesteld een rekenkamer of rekenkamerfunctie, meestal rekenkamercommissie genoemd, in te voeren.

De rekenkamercommissie is dan wel bedoeld om de controlerende taak van de raad te versterken, maar dat betekent niet dat de rekenkamercommissie gezien mag worden als een uitvoerend orgaan van de raad. De leden van de rekenkamercommissie zijn weliswaar benoemd door de raad, maar de commissie is onafhankelijk. En omdat dat zo is, kan de raad de rekenkamercommissie geen opdracht geven tot het uitvoeren van bepaalde onderzoeken. Wel kan de raad de rekenkamercommissie verzoeken een onderzoek in te stellen.

Een onderzoek van de rekenkamercommissie richt zich met name op de volgende drie vragen:

* is het beleid doeltreffend?

* de beleidsuitvoering doelmatig?

* is de besteding rechtmatig?

of anders geformuleerd:

* hebben we bereikt wat we wilden?

* hebben we gedaan wat we moesten doen?

* heeft het gekost wat het mocht kosten?