Korea krijgt beweegbare waterkering naar DHV-ontwerp


Advies- en ingenieursbureau legt basis voor bouw miljoenenproject

KOREA, 20100111 -- De Nakdong Barrier, een prestigieuze stormvloedkering in Korea, wordt gebouwd naar ontwerp van advies- en ingenieursbureau DHV. De huidige kering is twintig jaar oud en voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen door de klimaatverandering. Medio 2010 start de bouw en medio 2012 moet het project zijn afgerond. Met de bouw is een investering van 125 miljoen euro gemoeid. DHV is samen met Samsung Engineering & Construction en het Koreaanse ingenieursbureau Yooshin verantwoordelijk voor het winnende ontwerp.

[Thumbnail Artist Impression Nakdong Barrier 1/3] [Thumbnail Artist Impression Nakdong Barrier 2/3] [Thumbnail Artist Impression Nakdong Barrier 3/3]


De kering moet de spuicapaciteit van de Nakdong Rivier vergroten. Door het loodsen van overtollig water is de rivier beter te beheersen. Dat komt ten goede aan ecologie, irrigatie en hoogwaterveiligheid, waardoor de leefkwaliteit van de lokale bevolking verbetert. De kering wordt gebouwd aan de rand van de havenstad Busan. Dat is met 4,6 miljoen inwoners de tweede stad van Korea en de belangrijkste havenstad van het land. Wim Klomp, projectdirecteur van DHV: "Je kunt de kering met de Haringvlietkering vergelijken. Het grote verschil is echter dat de hoogwaterdreiging in Korea niet vanuit de zee komt, maar uit de rivieren zelf. Dit houdt in dat de kromming van de kering naar zee is gekeerd".

De Nakdong Barrier is ruim 300 meter lang. DHV was in het verleden ook betrokken bij de bouw van de huidige kering. Klomp: "Door de klimaatverandering en bezinking in de toevoerkanalen van de rivier is extra spuicapaciteit wenselijk."

DHV werkt in het project nauw samen met Samsung Engineering & Construction en Yooshin. Opdrachtgever is K-water, onderdeel van de Koreaanse Rijkswaterstaat. Klomp: "De opdrachtgever heeft veel vertrouwen in DHV en we hebben al verscheidene keren direct voor K-water gewerkt. Samsung en Yooshin zijn blij met de inbreng van onze internationale waterkennis en het vertrouwen van de klant dat we meenemen in het project."