Gemeente Uithoorn

Gemeente Uithoorn werkt aan betere kwaliteit van dienstverlening voor ondernemers

7 januari 2010
De gemeente Uithoorn gaat als één van de eerste gemeenten in Nederland met behulp van het Normenkader Dienstverlening Bedrijven duidelijk maken hoe de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening scoort ten opzichte van servicenormen die met ondernemers zelf zijn vastgesteld.

De gemeente Uithoorn gaat de komende jaren de kwaliteit van dienstverlening aan haar ondernemers verbeteren, onder andere door het digitaliseren van een groot aantal producten. Een belangrijke eerste stap is de uitvoering van een meting aan de hand van het Normenkader Dienstverlening Bedrijven. Uithoorn is door het ministerie van Economische Zaken gevraagd mee te doen aan een pilot rondom het Normenkader. Naast Uithoorn doen onder andere Dordrecht, Winterswijk, Haarlemmermeer, Gilze en Rijen en Rotterdam mee aan de pilot. `Ondernemen wordt steeds aantrekkelijker in Uithoorn', aldus wethouder Verheijen.

Het Normenkader Bedrijven is een meetlat voor gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers. Het Normenkader is ontwikkeld in opdracht van het kabinet door de Regiegroep Regeldruk, VNG, tien gemeenten, VNO-NCW en MKB-Nederland. .

Het Normenkader is ingedeeld in thema's: termijnen, professionaliteit, betrouwbaarheid, en ondernemersgerichtheid.

Voor elk van deze thema's doet een onafhankelijk team, op basis van tien meetbare normen, onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente Uithoorn.

Het onderzoek duurt circa 3 maanden. In deze tijd worden zo'n 75 dossiers onderzocht rondom de 10 meest verleende vergunningen. Dit zijn onder andere de bouwvergunning, evenementenvergunning, exploitatievergunning en drank- en horecavergunning. Op basis van de meetresultaten per norm wordt een concreet verbeterplan opgesteld.

Nadat het verbeterplan is goedgekeurd, reikt de staatssecretaris van Economische Zaken het bewijs van goede dienst in februari uit. ^