NAVTEQ presenteert gegevens over de status van navigatie
Verschillende onderzoeken kwantificeren bewustzijn en interactie van consumenten

Las Vegas, NV - 7 januari, 2010 - NAVTEQ, de toonaangevende aanbieder van digitale kaarten, verkeer- en locatiegegevens voor ingebouwde, draagbare, draadloze en zakelijke oplossingen, deelt informatie over de mening van de industrie over het gebruik van navigatie door consumenten. Terwijl 2009 een jaar was waarin consumenten een stijgend aantal keuzes werd aangeboden in hoe zij navigatie en andere location-based informatie kunnen ervaren, was het doel van deze analyse om een kwantificeerbare kijk te geven op het werkelijke gebruik en de gerelateerde consumentenwensen.

De volgende feiten vallen op wanneer gekeken wordt naar de gehele industrie:

- De consumentenervaring met navigatie is verdubbeld ten opzichte van een aantal jaar geleden, maar zelfs in volwassen markten is het maar gegroeid tot 50%
- In een NAVTEQ Tracking Study in de Verenigde Staten zegt 48% van de respondenten ooit navigatie te hebben gebruikt, tegen 22% in 2006. Nog eens 48% van hen is bekend met navigatie, maar heeft het nog nooit gebruikt.
- In dezelfde studie in Europa kwam naar voren dat in de drie meest volwassen markten (Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland) 53% van de respondenten navigatie heeft gebruikt, tegen 26% in 2006. Nog eens 41% is bekend met navigatie maar heeft het nog nooit gebruikt. Als de resultaten worden uitgebreid met de resultaten van Polen, Tsjechië, Slowakije en Rusland komt het aantal respondenten dat ooit navigatie heeft gebruikt op 49%, daarnaast zegt 47% er bekend mee te zijn.
- In APAC (China en Zuid-Azië) zegt maar 34% van de respondenten ooit navigatie te hebben gebruikt, 58% is er bekend mee.

- Wereldwijd hebben consumenten de meeste ervaring met draagbare oplossingen. Het gebruik van navigatie via een ingebouwd systeem of een mobiele oplossing is lager en op ongeveer hetzelfde niveau.
- In hetzelfde onderzoek in de Verenigde Staten zegt 44% van de respondenten gebruik te hebben gemaakt van draagbare navigatie (49% is bekend met PND's). Het gemelde gebruik van ingebouwde navigatie is 25% en navigatie op een mobiele telefoon staat op 21%.
- In Europa stelt 47% van de respondenten gebruik te hebben gemaakt van draagbare navigatie en nog eens 47% is er bekend mee. Het gemelde gebruik van ingebouwde navigatie is 19% en 25% gebruikt navigatie op een mobiele telefoon.
- De resultaten in APAC waren iets meer gelijk: 28% van de respondenten zegt gebruik te hebben gemaakt van draagbare navigatie, tegen 29% voor mobiele navigatie en 17% voor ingebouwde navigatie.

- Consumenten maken het meest gebruik van ingebouwde navigatie systemen, gevolgd door PND's en mobiele oplossingen
- 54% van de respondenten in de Verenigde Staten meldt dat zij regelmatig gebruik maken van een ingebouwd navigatiesysteem tegen 41% voor PND's en 27% voor mobiele navigatie.
- Europese respondenten laten een gelijk patroon zien: 68% zegt regelmatig gebruik te maken van een ingebouwd navigatiesysteem, terwijl maar 53% regelmatig gebruik maakt van PND's en 37% van mobiele navigatie.
- In APAC benut 67% regelmatig zijn ingebouwde navigatiesysteem tegen respectievelijk 50% en 46% voor PND's en mobiel.

- Consumenten die gebruik maken van verkeersdiensten gebruiken hun navigatiesysteem meer dan zij die dit niet hebben
- In een aparte Amerikaanse studie over de kijk van consumenten op real-time verkeersdiensten, zegt 48% van de participanten nu meer gebruik te maken van hun navigatiesysteem dan toen zij nog geen toegang hadden tot real-time verkeersgegevens.
- Dit patroon herhaalde zich in Europa: 48% van de respondenten zegt dat het gebruik van hun navigatiesysteem is toegenomen door de toevoeging van real-time verkeersgegevens.

- Er bestaat interesse in voetgangersnavigatie onder mobiele consumenten
- In een door NAVTEQ uitgevoerd wereldwijd Q3 onderzoek in 8 verschillende landen, zegt tweederde van de mobiele telefoongebruikers dat zij een service willen die kaarten levert voor zowel auto- als wandelroutes.

Bron: NAVTEQ Annual Tracking Study, NAVTEQ Traffic Study, New Pedestrian Navigation Product Research

Deze reeks van data wijst op een levensvatbare, gecontinueerde groei van de industrie in alle sectoren en categorieën van apparaten. Het opleiden van consumenten blijft echter een kritisch element. Consumenten moeten de aanbiedingen uit de markt goed begrijpen voordat positieve ervaringen verder gebruik zullen prikkelen. Het verleggen van bewustzijn naar daadwerkelijk gebruik vergt een uitgebreidere kennis van de reden om een navigatiesysteem te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld tijdsbesparing zijn door het gebruik van real-time verkeersgegevens tot het positieve effect op het milieu door navigatiegebruik. Beide elementen kwamen naar voren in een onderzoek van NAVTEQ in 2009. De voordelen van deze educatieve focus kunnen een positieve impact hebben in de gehele waardeketen.