Ingezonden persbericht


Reclamecode voor Voedingsmiddelen gewijzigd

Rijswijk - Vandaag heeft het bestuur van de Stichting Reclame Code het voorstel van de FNLI voor wijziging van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen aangenomen. De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) is blij dat de sluitsteen voor een verantwoord beleid voor zorgvuldige reclame is gelegd. Naast de oproep die de FNLI aan de levensmiddelenindustrie deed tot grote terughoudend in het maken van reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar, introduceert de code een algemene geldende beperking van reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 7 jaar.

De Stichting Reclamecode (SRC) keurde het voorstel van de FNLI tot wijziging van de Reclamecode voor voedingsmiddelen vandaag goed. De Consumentenbond stemde tegen de goedkeuring van de code. De SRC verzorgt de handhaving van de reclameregels verschillende branches en sectoren uit het bedrijfsleven zichzelf opleggen. Het bestuur van de SRC toetst de regels die een branche zichzelf oplegt alleen op toepasbaarheid, de SRC spreekt zich niet uit over de regels zelf. Dat is tenslotte de essentie van zelfregulering: een branche bepaalt haar eigen regels.

In 2005 werd de Reclamecode voor Voedingsmiddelen door de FNLI geïntroduceerd en door de SRC aan genomen. Een in 2006 uitgevoerde evaluatie deed de fabrikanten besluiten een algemene leeftijdsrestrictie voor kinderen jonger dan 7 jaar op te nemen in de Code. Binnen de SRC bleek in 2007 dat de Consumentenbond verdergaande beperkingen eiste. Een arbitrage procedure in 2008 leverde geen overeenstemming op. Het wijzigingvoorstel van de FNLI is daarom nu aangenomen met de vermelding dat de Consumentenbond tegen het aannemen van de Code heeft gestemd. Dit bezwaar heeft geen enkele invloed op de toepassing en de handhaving van de vastgestelde regels.

Philip den Ouden, directeur van de FNLI, is bijzonder verheugd dat de wijzigingen nu eindelijk met een vertraging van meer dan twee jaar door de SRC zijn aangenomen. "De Code is een essentieel deel van het beleid van de voedingsmiddelenindustrie voor grote zorgvuldigheid bij het maken van reclame. Daarnaast is de industrie zeer terughoudend in het maken van reclame voor kinderen jonger dan 12 jaar. Bedrijven die nog reclame maken voor kinderen jonger dan 12 jaar leggen hun eigen reclameregels uit op de website www.zorgvuldigereclame.nl . De FNLI heeft nu een helder en transparant beleid voor commerciële communicatie voor voedingsmiddelen met een slot op de deur: via de Reclame Code Commissie wordt de code op basis van ingediende klachten gehandhaafd. "

De FNLI doet meer op het terrein van communicatie dan het opleggen van beperkingen voor haar leden. De FNLI is een actieve deelnemer in de Stichting KidsVitaal, een Stichting die in commerciële zendtijd (tijdens reclameblokken) spots uitzendt om kinderen tussen de 7 en 12 jaar te stimuleren voldoende te bewegen en verantwoord te eten. Minister Klink van Volksgezondheid gaf het startschot van de eerste campagne op maandag 7 december jl. (zie ook www.kidsvitaal.nl). "De Stichting KidsVitaal onderneemt belangrijke activiteiten die een verantwoord leefpatroon voor onze jeugd stimuleren. Dat is een belangrijke doelstelling voor de FNLI".