Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op Kamervragen over aftrekbaarheid van herfinanciering via eigen werkmaatschappij

Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatsecretaris van Financiën, de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Van der Veen (PvdA) over de fiscale aftrekbaarheid van herfinanciering via eigen werkmaatschappijen van apothekers (2009Z20631). Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink




Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Van der Veen over de fiscale

aftrekbaarheid van herfinanciering via eigen werkmaatschappijen van apothekers. (2009Z20631)


1
Bent u op de hoogte van de mogelijkheid die apothekers hebben om hun in een werkmaatschappij ondergebrachte apotheek na aflossing van de goodwill opnieuw te verkopen aan een nieuwe werkmaatschappij waarvan zij zelf ook eigenaar zijn (herfinanciering)? Bent u op de hoogte van het feit dat deze constructie regulier wordt aangeboden door fiscale dienstverleners? 1)

1
Ik heb kennisgenomen van de inhoud van beide documenten.
2
Is het waar dat door een dergelijke constructie de rente op de financiering van de goodwill in de nieuwe bv opnieuw fiscaal aftrekbaar is, en dat de nieuwe werkmaatschappij opnieuw in aanmerking komt voor een subsidie voor startende ondernemers?

2
Bij verkoop van een onderneming aan een nieuwe werkmaatschappij zal bij de verkopende werkmaatschappij goodwill worden gerealiseerd. Deze goodwill behoort tot de winst zodat hierover vennootschapsbelasting moet worden voldaan. De nieuw opgerichte werkmaatschappij die de onderneming en de goodwill heeft overgenomen, activeert de (gekochte) goodwill. Deze goodwill wordt in minimaal 10 jaar afgeschreven. De ondernemer heeft de vrije keus om de aankoop van een onderneming te financieren met vreemd of eigen vermogen. Als een aankoop gefinancierd wordt met vreemd vermogen dan kunnen de rentekosten in beginsel in aftrek gebracht worden.
De nieuw opgerichte werkmaatschappij kwalificeert niet als startende ondernemer in de zin van art 3.76, derde lid, Wet IB 2001. Er bestaat dus geen recht op startersaftrek; die geldt namelijk voor startende ondernemers in de inkomstenbelasting. In de beschreven situatie is geen sprake van een fiscale constructie.

3
In welke mate wordt deze constructie in Nederland toegepast? Klopt het gerucht dat het om honderden apotheken zou gaan? Welk bedrag is de fiscus hiermee misgelopen? Welk bedrag aan subsidie voor startende ondernemers is hiermee uitgekeerd?
3
De bovengenoemde aantallen en bedragen worden niet (per branche) door de Belastingdienst bijgehouden. Zoals uit het antwoord op vraag 2 volgt, is geen sprake van misgelopen belasting.

4
In welke mate, en bij hoeveel apotheken, is het feit dat de goodwill opnieuw verkocht is en gefinancierd wordt de oorzaak van financiële problemen van apotheker-eigenaren?




4

De mate waarin en bij hoeveel apotheken de hernieuwde overdracht van goodwill en de wijze van financiering de oorzaak is van financiële problemen bij apotheker- eigenaren is mij niet bekend.
Zoals eerder meegedeeld aan de Tweede Kamer heeft een drietal apothekers zich gewend tot de Nederlandse Zorgautoriteit in het licht van mogelijke financiële ondersteuning mede in verband met in het verleden betaalde hoge goodwillsommen.
Inmiddels is de Stichting jonge zelfstandige apothekers (JZA) opgericht. De JZA inventariseert momenteel het aantal jonge apothekers dat door de hoogte van de goodwill en de daaruit voortvloeiende verplichtingen financiële problemen ondervindt. Het gaat hier echter uitdrukkelijk niet om apothekers-eigenaren die "de goodwill opnieuw hebben verkocht".

5
Acht u het mogelijk dat er door de constructie, "verkopen aan jezelf" sprake is van een financieel schijnprobleem, gelet op het statement van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) dat veel apotheken verlies leiden? 2)
5
Ja, dat is mogelijk, hoewel de KNMP in de desbetreffende brief stelt dat alle apotheken verlies lijden. Volledigheidshalve merk ik op dat de Nederlandse Zorgautoriteit inmiddels een hoger apothekerstarief voor het jaar 2010 heeft vastgesteld.

6
Welke juridische mogelijkheden zijn er om de goodwill bij zorgverleners niet meer fiscaal aftrekbaar te maken?
6
Sinds jaar en dag bestaat in de winstsfeer de mogelijkheid om op goodwill af te schrijven. Ik zie daarom geen reden en ook geen rechtvaardigingsgrond om een algemeen geldende regeling voor een specifieke groep uit te sluiten.
1) BDO CampsObers Accountants en Adviseurs, brochure Adviesgroep Apothekers www.bdo.nl/apothekers

2) Brief KNMP d.d. 5 oktober 2009