CNV Onderwijs

8 januari 2010

Arbeidsvoorwaardennota 2010

Categorie: Actueel Starters

Vrijdag 8 januari

Elk jaar stelt het CNV een arbeidsvoorwaardennota vast. Deze nota bevat een brede visie op de hoofdlijnen van het door het CNV en de bij het CNV aangesloten bonden te voeren arbeidsvoorwaardenbeleid en werkt doelstellingen en acties uit op een aantal hoofdthema's. Die thema's zijn voor 2010: "Trots op je werk", "Sociale innovatie", "Diversiteit op de werkvloer", "Scholing en loopbaanbeleid" en "Arbeidsparticipatie versterken".

Ook stelt het CNV in deze nota de basisindicatie voor de loonvraag vast. Deze wordt onder normale omstandigheden gebaseerd op de inflatieverwachting en de gerealiseerde productiviteitsstijging in de markt. De indicatie bevat een bandbreedte, maar biedt ook ruimte aan bonden om boven deze bandbreedte uit te gaan bij structurele (arbeidsmarkt)knelpunten.

De hier voorliggende nota vormt onze aanvulling op de arbeidsvoorwaardennota van de vakcentrale. Hierin bieden wij als CNV Onderwijs puntsgewijs een meer concrete en specifieke uitwerking van het in onze sectoren te voeren arbeidsvoorwaardenbeleid. Het is vooral een praktisch document, waarin de arbeidsvoorwaardelijke zaken die wij als CNV Onderwijs willen regelen worden opgeschreven.

De cao is ons belangrijkste middel om deze wensen te realiseren. Maar betere arbeidsvoorwaarden proberen wij ook langs andere wegen te bereiken. Bijvoorbeeld via onze inbreng in het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt en de arbeidsmarkt- en mobiliteitsfondsen in de verschillende subsectoren. Via het CNV kan kabinetsbeleid en wetgeving worden beïnvloed. En in de Pensioenkamer van de ROP onderhandelen wij over belangrijke sociale regelingen.

In 2008 hebben wij met de minister van OCW en de werkgeversorganisaties akkoorden gesloten over het Actieplan LeerKracht. Daarmee is een belangrijke eerste stap gezet om tot opwaardering van de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs te komen. CNV Onderwijs roept de politiek op de noodzakelijke vervolgstappen financieel mogelijk te maken, waardoor de verwachte ernstige lerarentekorten (kwantitatief en kwalitatief) kunnen worden voorkomen.