Ingezonden persbericht

Persbericht Radio 2 - 8 januari 2010

Top 2000 bereikt 73% van de Nederlanders

De Radio 2 Top 2000 heeft dit jaar via radio, televisie en internet 10,5 miljoen mensen bereikt, dat wil zeggen 73% van de Nederlandse bevolking van tien jaar en ouder. Dat blijkt uit cijfers die vandaag zijn bekendgemaakt door onderzoeksbureau Radiocall.

Televisie

In totaal keken 7,6 miljoen mensen naar de Top 2000-televisieprogramma's van de NPS op Nederland 3.

Radio 2

De radio-uitzending van Radio 2 Top 2000 trok dit jaar 6,7 miljoen luisteraars. Opvallend is het grote aantal luisteraars in de leeftijdscategorie 10 tot 34 jaar: 2,4 miljoen. Bijna net zoveel als in de leeftijdscategorie 35 tot 54 jaar: 2,5 miljoen. Met deze editie heeft Radio 2 een grote groep jongere mensen aan zich weten te binden.

Luisteraars van de Top 2000 op Radio 2 waardeerden het programma met het rapportcijfer 7,8.

Internet

De website van de Top 2000, waar onder meer via Visual Radio de beelden van de Top 2000 te zien waren, werd veel meer bezocht dan in andere jaren. Het aantal unieke bezoekers voor de Top 2000-website op www.radio2.nl steeg met 62% naar 721.000. Het aantal pageviews steeg met 59% naar 13,8 miljoen.

Visual Radio

Visual Radio, de dit jaar voor het eerst gelijktijdig met de Top 2000 radio-uitzending verzonden beelden die te zien waren bij de NPS op Nederland 3, Cultura 24 en www.radio2.nl, werd goed bekeken en gewaardeerd. 1,5 Miljoen mensen hebben naar Visual Radio gekeken. Van de ondervraagden vond 70% het van toegevoegde waarde voor de beleving van de Top 2000. 79% Vond het experiment enigszins tot zeer de moeite waard.

Radio 2-zendermanager Kees Toering: "De Top 2000 vernieuwt zich, zo tonen ook de cijfers aan. We hebben dit jaar internet en televisie nog meer geïntegreerd in het Top 2000-geheel. Visual Radio is de verbindende schakel geworden tussen de radio-uitzending, de Top 2000-website en de televisie-uitzendingen van de NPS op Nederland 3. Dat uit de cijfers blijkt dat heel veel mensen meegegaan zijn in die ontwikkeling verheugt mij zeer. Ook het grote aantal luisteraars tussen de 10 en 34 jaar vind ik opvallend. Het geeft eens te meer aan dat de Radio 2 Top 2000 populair is bij vrijwel alle generaties"

Radio 2 Top 2000

Eerste Kerstdag, vrijdag 25 december, om 12 uur 's middags startte de elfde editie van de Radio 2 Top 2000. De 156 uur durende marathon van 2000 muzikale favorieten van de luisteraar eindigde op 31 december vlak voor Oud & Nieuw. Het presentatieteam bestond uit Bert Haandrikman, Cobus Bosscha, Hans Schiffers, Jan-Willem Roodbeen, Marc Adriani, Rob Stenders, Sander de Heer en Stefan Stasse.

www.radio2.nl