Onderzoek van foodwatch ontmaskert Bertolli's pesto


AMSTERDAM, 20100109 -- Het etiket en de website van Bertolli's pesto a la Genovese wekken de suggestie dat de consument een authentieke pesto koopt. Uit onderzoek van foodwatch blijkt echter dat ruim 50% van de ingrediënten van dit product niets te maken heeft met pesto. Terwijl echte pesto grotendeels bestaat uit olijfolie en pijnboompitten, zit in Bertolli's pesto slechts een vingerhoedje olijfolie en 2,2% pijnboompitten. De rest is vervangen door goedkopere zonnebloemolie en cashewnoten. Ook gebruikt Unilever, de eigenaar van Bertolli, smaakstoffen in dit `authentieke' product. foodwatch vindt dit misleidend. Zij wil dat de consument eerlijke en transparante informatie over zijn voeding krijgt.

Wie er een kookboek op na slaat, ziet dat pesto bestaat uit olijfolie, pijnboompitten, basilicum, harde Italiaanse kaas en knoflook. Uit het label op het potje pesto van Bertolli blijkt slechts een kleine 50% van de ingrediënten overeen te komen met een authentieke pesto. Bovendien is de smaak van Bertolli´s pesto niet alleen afkomstig van natuurlijke ingrediënten. Unilever voegt ook smaakstoffen toe aan deze ´authentieke´ pesto. `De consument zou er vanuit mogen gaan, dat als er pesto op het etiket staat, dat het ook om pesto gaat en niet op iets wat er op zou moeten lijken', aldus Bart van Opzeeland, directeur van foodwatch. `Op het etiket van Bertolli's pesto a la Genovese moeten zonnebloemolie en cashewnoten staan en dus geen pijnboompitten en olijfblaadjes'. foodwatch eist van Unilever, dat ze hier werk van maken zodat consumenten weten wat ze kopen.

foodwatch wil dat de consument eerlijke en transparante informatie krijgt. Zij vraagt consumenten om op de website www.foodwatch.nl een mail te sturen met een oproep aan Unilever om transparant te communiceren over haar producten. Wat je eet, moet je als consument zelf kunnen bepalen. Deze keuze is niet aan de industrie.