Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

Besluit
Openbaar

Ons kenmerk: OPTA/ACNB/2009/203580
Zaaknummer: 09.0262.34
Datum: 10 december 2009

Besluit van het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit op grond van artikel 15.2, tweede lid, Telecommunicatiewet jo. artikel 5.32, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht tot het opleggen van een last onder dwangsom aan 1850 B.V. wegens overtreding van artikel 4.1, vierde lid, en artikel 4.2, elfde lid, Telecommunicatiewet


1 Samenvatting

1. Naast het primair verstrekken van opgevraagde telefoonnummers, verstrekt 1850 B.V. via het abonnee-informatienummer 1850 op verzoek primair weer- en verkeersinformatie aan bellers zonder dat deze informatie is gekoppeld aan het verzoek tot het verstrekken van het telefoonnummer van een gezochte abonnee. Gelet op de bestemming van abonnee- informatiediensten mag 1850 B.V. überhaupt geen weersinformatie verstrekken en mag 1850 B.V. slechts verkeersinformatie verstrekken in combinatie met het verstrekken van het telefoonnummer van de gezochte abonnee. Het enkel verstrekken van weer- en verkeersinformatie is een betaalde informatiedienst waarvoor in het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten (hierna: nummerplan) de 0900-reeks is bestemd. Daarmee handelt 1850 B.V. in strijd met artikel 4.1, vierde lid, Telecommunicatiewet (hierna: Tw). Doordat 1850 B.V. het abonnee-informatienummer 1850 in afwijking van de toekenning van dat nummer voor de in het nummerplan opgenomen bestemming abonnee-informatiedienst gebruikt, overtreedt 1850 B.V. bovendien artikel 4.2, elfde lid, Tw. Deze last onder dwangsom beoogt de overtredingen door 1850 B.V. te beëindigen.


2 Verloop van de procedure

2. Op 13 oktober 2009 heeft 1850 B.V. het college telefonisch benaderd teneinde van het college een informeel oordeel te verkrijgen over de vraag of de dienst `Weer en verkeer' van 1850 B.V. voldoet aan de bestemming voor 18xy uit het nummerplan. Het college heeft naar aanleiding daarvan onderzoek gedaan naar de dienst `Weer en verkeer' en geconstateerd dat de dienst niet in overeenstemming lijkt te zijn met de bestemming van 18xy. Het college heeft 1850 B.V. vervolgens verzocht de dienst schriftelijk toe te lichten. Bij e-mail van 20 oktober 2009 heeft 1850 B.V. haar dienst `Weer en verkeer' schriftelijk ter beoordeling aan het college voorgelegd.


3. Bij brief van 26 oktober 2009 heeft KPN het college verzocht tot handhaving van het in artikel
4.2, elfde lid, Tw jo. Besluit wijziging bestemming abonnee-informatiediensten1 bepaalde.


1 Stcrt. 2009, nr. 109, p. 2.





Besluit
Openbaar
4. Bij e-mail van 28 oktober 2009 heeft 1850 B.V. aangegeven dat zij onnodige procedures wilt voorkomen, zij het college om die reden om een informeel oordeel heeft verzocht en zij KPN heeft gevraagd in afwachting daarvan geen handhavingsverzoek in te dienen.


5. Naar aanleiding van het eerder genoemde onderzoek naar de dienst `Weer en verkeer' en de constatering op grond daarvan dat de dienst niet in overeenstemming is met de bestemming van 18xy, heeft het college echter besloten tot ambtshalve handhaving over te gaan.


6. Op 4 november 2009 heeft het college 1850 B.V. telefonisch op de hoogte gesteld van het voornemen om 1850 B.V. een last onder dwangsom op te leggen.


7. Bij brief van 12 november 2009 heeft het college een vooraankondiging van een last onder dwangsom aan 1850 B.V. verzonden. In deze brief heeft het college 1850 B.V. uitgenodigd om haar zienswijze mondeling of schriftelijk naar voren te brengen.


8. Bij brief van 20 november 2009 heeft 1850 B.V. haar zienswijze schriftelijk ingediend.

3 Feiten

9. Bij besluit van 7 februari 20072 is het abonnee-informatienummer 1850 toegekend aan 1850 B.V.


10. Oproepen naar het abonnee-informatienummer 1850 kosten 0,80 per minuut.


11. Op de website www.1850.nl staat onder andere vermeld: "Weer en verkeer
1850 wil het graag nog makkelijker voor je maken. Want naast onze vertrouwde nummerinformatie, kun je nu ook aanvullende informatie (onderstreping college) over het gevraagde bedrijf of persoon bij 1850 opvragen. Bijvoorbeeld het weer op en het verkeer naar jouw plaats van bestemming.
Als je ons onderweg belt voor een telefoonnummer, kan het handig zijn om tijdig te weten of er files of flitsers voorkomen op jouw route naar een bedrijf of persoon. Of dat je regen of zon kunt verwachten op jouw bestemming.
1850 beschikt over actuele verkeersinformatie (A- en N-wegen) en weervoorspellingen voor heel Nederland.
Bel 1850 voor nummerinformatie, weer, verkeer en meer (onderstreping college)! Wij helpen je graag verder!"


2 Kenmerk OPTA/N&R/2007/102.984.

2





Besluit
Openbaar

12. Op http://www.1850.nl/nl/weer_en_verkeer/hoe_werkt_het/ staat vermeld: "Nummerinformatie en een filecheck!
1850 nummerinformatie biedt natuurlijk al heel lang nummerinformatie aan. En vanaf nu kun je ook voor aanvullende informatie (onderstreping college) bij ons terecht zoals vragen over files en flitsers op jouw route naar het gevraagde bedrijf of persoon. Wanneer je bijvoorbeeld een telefoonnummer opvraagt (onderstreping college) voor een restaurant, kun je ook meteen de weersvoorspelling opvragen, daardoor weet je meteen of je een tafel voor binnen of buiten wilt reserveren zodra 1850 je gaat doorverbinden met het telefoonnummer van het door jouw gezochte restaurant. Dus vergeet niet dat onze dienstverlening niet ophoudt bij het vinden van het juiste telefoonnummer. Wij kunnen meer.....!
Ben je onderweg naar een pretpark en wil je behalve het nummer (onderstreping college), ook de weersvoorspelling op deze locatie weten, bel 1850! Wil je op weg naar het desbetreffende pretpark de files ontwijken en de laatste file melding weten, bel 1850!
Wij zijn 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar. Je belt met 1850. Een medewerk(st)er van 1850 zal je vragen welk telefoonnummer je zoekt (onderstreping college).
De medewerk(st)er zal je ook vragen of je nog meer informatie nodig hebt over het gevraagde bedrijf of persoon, bijvoorbeeld weer en verkeer (onderstreping college). Voor files en flitsers, geef je de naam op van het wegnummer(s) naar het gevraagde bedrijf of persoon.
Voor de weersvoorspelling geldt dat je de naam van de plaats geeft van het gevraagde bedrijf of persoon.
De gevonden informatie wordt aan je voorgelezen. Je kunt ook de gegevens per gratis sms ontvangen."


13. Op http://www.1850.nl/nl/weer_en_verkeer/vraag_en_antwoord/ staat onder andere vermeld: "Krijg ik een computer aan de lijn als ik naar 1850 bel? Nee, bij 1850 krijg je direct een medewerk(st)er aan de lijn, die je snel en vakkundig helpt bij het zoeken van het telefoonnummer, weer- of verkeersinformatie (onderstreping college). Je krijgt wel eerst de tariefsvermelding te horen via een bandje, maar na een paar seconden heb je meteen de medewerk(st)er te pakken. Voor aanvullende weer- en verkeersinformatie (onderstreping college) zoekt een medewerk(st)er de gevraagde informatie voor je op. Vervolgens zal een sprekende computer deze gegevens aan je voorlezen."


14. Een toezichthoudend ambtenaar van het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) heeft op 3 november 2009 om 9:30 uur naar het abonnee-informatienummer 1850 gebeld en file-informatie opgevraagd met betrekking tot de route Den Haag-Utrecht via de A12. De medewerker verstrekte de volgende informatie: "Er is 3 kilometer stilstaand verkeer tussen Voorburg en Malieveld." De medewerker vroeg niet welke abonnee of welk telefoonnummer werd gezocht.
3





Besluit
Openbaar


15. Een toezichthoudend ambtenaar van het college heeft op 4 november 2009 om 14:02 uur naar het abonnee-informatienummer 1850 gebeld en weersinformatie opgevraagd met betrekking tot Amsterdam. De medewerker verstrekte de volgende informatie: "Het is 8 tot 10 graden, zon 35%, windkracht 4, 3% regen, 35% zon. Vanavond is het 6 tot 8 graden, windkracht 4, 3% regen en vannacht 33% regen." De medewerker vroeg niet welke abonnee of welk telefoonnummer werd gezocht.


16. Een toezichthoudend ambtenaar van het college heeft op 10 november 2009 om 11:26 uur naar het abonnee-informatienummer 1850 gebeld en weersinformatie opgevraagd met betrekking tot Amsterdam. De medewerker verstrekte de volgende informatie: "Het is 7 tot 9 graden, zon 35%, windkracht 4, 33% regen. Ik zal het u ook toe sms'en." De medewerker vroeg niet welke abonnee of welk telefoonnummer werd gezocht.


17. Een toezichthoudend ambtenaar van het college heeft op 25 november 2009 om 11:46 uur naar het abonnee-informatienummer 1850 gebeld en file-informatie opgevraagd met betrekking tot de route Den Haag-Tilburg via de A16. De medewerker verstrekte de gevraagde route-informatie en vroeg niet welke abonnee of welk telefoonnummer werd gezocht.


18. Een toezichthoudend ambtenaar van het college heeft op 25 november 2009 om 11:49 uur naar het abonnee-informatienummer 1850 gebeld en weersinformatie opgevraagd met betrekking tot Tilburg. De medewerker verstrekte de gevraagde weersinformatie en vroeg niet welke abonnee of welk telefoonnummer werd gezocht.


4 Zienswijze 1850 B.V.
4.1 Geen strijd met artikel 4.1 Tw

19. 1850 B.V. geeft aan dat in de bestemming van 18xy is opgenomen dat met een abonnee- informatiedienst primair en tenminste telefoonnummers kunnen worden opgevraagd. Die terminologie betekent volgens 1850 B.V. niet dat bij iedere oproep ook een nummer moet worden verschaft. Met de term `primair' heeft de wetgever volgens 1850 B.V. willen aangeven dat de hoofdactiviteit de nummerinformatiedienst moet zijn en niet de aanvullende dienst (en dus niet dat bij elke oproep ook een telefoonnummer wordt gevraagd). De tekst en toelichting op het nummerplan staan dus toe dat de aanvullende informatie separaat wordt aangevraagd zonder dat nummerinformatie (de primaire dienstverlening) wordt opgevraagd. Dit is naar de mening van 1850 B.V. in lijn met de bedoeling van de wetgever die een uitbreiding van de dienstverlening voor ogen had. Een beller naar het nummer 1850 die het telefoonnummer van een abonnee al kent, moet volgens 1850 B.V. in staat zijn de verkeersinformatie naar die abonnee/bestemming op te vragen.


20. Daarnaast stelt 1850 B.V. dat de eisen die het college aan haar wilt stellen er toe leiden dat 1850 B.V. in strijd zal handelen met artikel 4.4 Tw jo. 3.6b Besluit universele dienstverlening en 4





Besluit
Openbaar
eindgebruikersbelangen (hierna: Bude). Door naleving van de last zal 1850 B.V. de beller namelijk langer aan de lijn houden dan nodig is. Om aan de last te voldoen, zal 1850 B.V. een beller die om verkeersinformatie naar een bepaalde plaats vraagt, die verkeersinformatie niet mogen geven maar hem eerst moeten vragen welke abonnee of telefoonnummer hij zoekt.


21. Bovendien is er volgens 1850 B.V. geen sprake van oneigenlijke concurrentie met 0900- nummers die weer- en verkeersinformatie aanbieden. Als het college dit zou toestaan, zouden nummerhouders van 0900-nummers ook een 18xy nummer willen gebruiken aangezien korte nummers beter worden onthouden. Als een aanbieder van alleen weer en verkeer zou willen overstappen naar een 18xy nummer, zou hij echter vergaand moeten investeren in de nummerinformatiedienst.

4.2 Weersinformatie is aanvullende dienst

22. Volgens 1850 B.V. is informatie over de locatie niet beperkt tot de "feitelijke situering van woning of bedrijf", zoals het college stelt. Weersinformatie in de plaats van de abonnee (een specifieke plaats) is naar de mening van 1850 B.V. informatie over de locatie van een abonnee.


23. Daarnaast stelt 1850 B.V. dat weersinformatie openbaar beschikbare informatie is. Wie op internet zoekt, zal tientallen sites vinden die gratis weerinformatie in plaatsen in Nederland verschaffen. Van niet openbare informatie is volgens de toelichting sprake als de informatie is afgeschermd voor het publiek. Daar is volgens 1850 B.V. geen sprake van.

4.3 Aanpassing van de dienst `Weer en verkeer'

24. Hoewel 1850 B.V. van mening is dat de door het college vastgestelde wijze van verstrekking van weer- en verkeersinformatie niet in strijd is met het nummerplan, zal 1850 B.V. om de schade te beperken op korte termijn haar dienst vooralsnog als volgt aanpassen. 1850 B.V. zal bellers die vragen om weer- of verkeersinformatie doorverwijzen naar een aanbieder van deze diensten via een 0900-nummer, waaronder haar eigen 0900-nummer. Dat nummer zal op verzoek worden verstrekt of de beller zal er rechtstreeks naar worden doorverbonden. In die situatie wordt de dienst `Weer en verkeer' niet aangeboden via een 18xy nummer.


25. Aangezien 1850 B.V. niet kan uitsluiten dat ook deze aangepaste dienstverlening in strijd zou zijn met de Telecommunicatiewet, verzoekt zij het college dringend om in een besluit ook deze dienst te beoordelen. Indien het college meent dat deze aangepaste dienstverlening ook in strijd is met de wet, verzoekt 1850 B.V. het college haar een preventieve last onder dwangsom op te leggen zodat 1850 B.V. procedureel in de gelegenheid is de uitleg van het college aan de bestuursrechter voor te leggen.


5





Besluit
Openbaar
5 Juridisch kader

26. Artikel 4.1, vierde lid, Tw luidt:
"Het is verboden voor een bestemming die voorkomt in een nummerplan andere nummers te gebruiken dan de nummers die in dat plan voor die bestemming zijn opgenomen."


27. Artikel 4.2, elfde lid, Tw luidt, voor zover relevant: "Het is verboden (...) nummers voorkomende in een nummerplan te gebruiken voor de (...) in een nummerplan opgenomen bestemming zonder of in afwijking van een toekenning."


28. Uit het nummerplan volgt dat nummers beginnend met de cijfercombinatie 0900 bestemd zijn voor het aanbieden van betaalde informatiediensten, met uitsluiting van diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen, amusementsdiensten of die daar (in)direct naar verwijzen, en diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen.3


29. In het Besluit invoering nummerreeks voor abonnee-informatie diensten4 is de bestemming van nummers uit de 18xy-reeks als volgt omschreven: "Toegang tot gratis of betaalde abonnee-informatiediensten, waarmee primair en tenminste telefoonnummers kunnen worden opgevraagd aan de hand van gegevens betreffende de naam in combinatie met gegevens betreffende het adres en huisnummer, postcode of de woonplaats van de abonnee."


30. In het Besluit wijziging bestemming abonnee-informatie diensten5 is de bestemming van nummers uit de 18xy-reeks als volgt omschreven: "Toegang tot gratis of betaalde abonnee-informatiediensten, waarmee primair en tenminste telefoonnummers kunnen worden opgevraagd aan de hand van gegevens betreffende de naam in combinatie met gegevens betreffende het adres en huisnummer, postcode of de woonplaats van de abonnee, en waarmee aanvullend openbaar beschikbare algemene informatie over de naam, het adres dan wel de locatie, de bereikbaarheid en de dienstverlening van abonnees opgevraagd kan worden aan de hand van door de oproeper verstrekte zoektermen."


31. Artikel 15.1, derde lid, Tw luidt, voor zover relevant: "Met het toezicht op de naleving van (...) zijn belast de bij besluit van het college aangewezen ambtenaren."

3 Nummerplan telefoon- en ISDN diensten, versie 17 april 2008, . 4 Stcrt. 2006, nr. 96, p. 16.
5 Stcrt. 2009, nr. 109, p. 2.

6





Besluit
Openbaar

32. Artikel 15.2, tweede lid, Tw luidt:
"Het college is bevoegd tot oplegging van een last onder bestuursdwang ter handhaving van de verplichtingen, gesteld bij of krachtens de in artikel 15.1, derde lid, bedoelde bepalingen."


33. Artikel 5:32, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) luidt: "Een bestuursorgaan dat bevoegd is een last onder bestuursdwang op te leggen, kan in plaats daarvan aan de overtreder een last onder dwangsom opleggen."

6 Overwegingen van het college
6.1 Overtreding van de artikelen 4.1, vierde lid, en 4.2, elfde lid, Tw Primair verstrekken van weer- en verkeersinformatie
34. Het college overweegt allereerst dat, gelet op de bestemming, middels abonnee- informatiediensten primair en ten minste telefoonnummers kunnen worden opgevraagd. Uit de toelichting bij de wijziging van het nummerplan volgt dat er bij abonnee-informatiediensten "in ieder geval en als belangrijkste dienst een inlichtingendienst wordt aangeboden die gelijkwaardig is aan ".


35. Gelet op het doel van de regelgeving en de noodzakelijke afbakening die er moet zijn tussen 18xy en 090x hanteert het college een strikte (in de zin van beperkt) uitleg van de bestemming 18xy nummers. De formulering dat primair en ten minste telefoonnummers kunnen worden opgevraagd, leidt er toe dat het college onder "primair en ten minste" in dit verband verstaat dat hoe dan ook bij iedere oproep nummerinformatie moet worden aangeboden. De louter theoretische mogelijkheid van het bieden van nummerinformatie is niet voldoende: het voldoen aan de bestemming kan niet afhankelijk worden gesteld van het handelen van een beller. Met de enkele vraag van een beller of hij een telefoonnummer kan opvragen, is niet reeds voldaan aan de bestemming. Het opgevraagde telefoonnummer moet door de aanbieder worden verstrekt. Het handelen conform de bestemming is immers een verplichting die op de aanbieder rust. Het college gaat er derhalve van uit dat de minister van Economische Zaken zal hebben bedoeld dat primair en ten minste telefoonnummers worden verstrekt.


36. Gelet op het feit dat een toezichthoudend ambtenaar van het college in het kader van onderzoek heeft geconstateerd dat 1850 B.V. niet alleen primair telefoonnummers verstrekt, maar tevens primair weer- en verkeersinformatie verstrekt, handelt 1850 B.V. in strijd met de bestemming van abonnee-informatiediensten. Door het gebruik van het abonnee- informatienummer 1850 in afwijking van de toekenning van dat nummer voor de in het

6 Verwezen wordt naar het in (het destijds geldende) artikel 1.1, onder e, Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen bepaalde: "de algemeen beschikbare abonneeinformatiedienst waarmee uitsluitend telefoonnummers kunnen worden opgevraagd aan de hand van gegevens betreffende de naam in combinatie met gegevens betreffende het adres en huisnummer, postcode of de woonplaats van de abonnee."
7





Besluit
Openbaar
nummerplan opgenomen bestemming abonnee-informatiedienst, handelt 1850 B.V. in strijd met artikel 4.2, elfde lid, Tw.


37. Het college constateert in dit verband dat de wijze waarop de dienst `Weer en Verkeer' op de website van 1850 B.V. wordt omschreven, gelet op de geciteerde tekst in randnummers 11, 12 en 13, een onjuiste voorstelling van zaken geeft. Bij de uitleg van de dienst wordt de dienst als `aanvullend' neergezet. Zo wekt 1850 B.V. op haar website de indruk dat: · een beller "nu ook aanvullende informatie over het gevraagde bedrijf of persoon" kan opvragen;
· een beller "wanneer "een telefoonnummer opvraagt voor een restaurant, (...) ook meteen de weersvoorspelling opvragen"; · een beller die "onderweg naar een pretpark en behalve het nummer, ook de weersvoorspelling op deze locatie weten", het nummer 1850 kan bellen; en · "een medewerk(st)er van 1850 (...) vragen welk telefoonnummer zoekt (...) en (...) ook (zal) vragen of nog meer informatie nodig over het gevraagde bedrijf of persoon."


38. Gelet op de constateringen op grond van het onderzoek, komt de handelswijze van 1850 B.V. niet overeen met de op haar website beschreven dienst. De medewerkers van 1850 B.V. vragen bellers niet welk telefoonnummer zij zoeken, maar verstrekken desgevraagd weer- en verkeerinformatie die niet is gekoppeld aan een gezochte abonnee.

Artikel 4.4 Tw jo. 3.6b Bude

39. Ten aanzien van de stelling van 1850 B.V. dat zij door naleving van de last in strijd zal handelen met artikel 4.4 Tw jo. 3.6b Bude overweegt het college het volgende. Als gedragingen die betrekking hebben op het kennelijk misbruik maken van de tarifering van een 18xy nummer worden op grond van artikel 3.6b Bude aangewezen, het voorafgaand aan een oproep verstrekken van feitelijk onjuiste informatie of informatie die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden7, en het weglaten van essentiële informatie8, voor zover die informatie geen betrekking heeft op de inhoud van de aan een oproep verbonden dienst of product. Volgens de bestemming van 18xy dienen primair en ten minste telefoonnummers te worden opgevraagd. Voor zover er door het verstrekken van een reeds bekend telefoonnummer aan een beller al sprake zou zijn van kennelijk misbruik van de tarifering van het abonnee-informatienummer 1850, hetgeen niet het geval is, vormt het voldoen aan de bestemming van 18xy in dit geval een vereiste. De bestemming maakt het immers noodzakelijk dat primair en ten minste het gezochte telefoonnummer wordt verstrekt.

7 Als bedoeld in artikel 6:193c, eerste lid, en tweede lid, onderdeel b, Burgerlijk Wetboek.
8 Als bedoeld in artikel 6:193d, tweede lid, Burgerlijk Wetboek. 8





Besluit
Openbaar
Oneigenlijke concurrentie

40. Voorts overweegt het college dat er in de toelichting op wordt gewezen dat met het vereiste dat er in ieder geval en als belangrijkste dienst een inlichtingendienst wordt aangeboden die gelijkwaardig is aan de UD-inlichtingendienst, een duidelijk onderscheid tot stand komt tussen de diensten binnen de 18-reeks en de informatiediensten die via andere nummers worden aangeboden. De staatssecretaris van Economische Zaken (hierna: de staatssecretaris) geeft in de toelichting aan dat moet worden vermeden dat de diensten die met de korte 18xy- nummers worden aangeboden oneigenlijk concurreren met diensten onder langere nummers, zoals de informatiediensten in de 0800-, 0900-, 0906- en 0909-reeksen. De korte 18xy- nummers zijn immers aantrekkelijk voor aanbieders, omdat gebruikers korte nummers beter herkennen, gemakkelijker kunnen onthouden en daardoor eerder bellen. Met het vereiste om minimaal een UD-inlichtingendienst te leveren, is dus een duidelijk van de 0800- en 090x- reeks onderscheiden en afgebakende categorie nummers gecreëerd die een specifieke markt bedient. De staatssecretaris wijst er op dat dit uitgangspunt door partijen bij de voorbereiding van de wijziging van het nummerplan wederom is onderschreven en om die reden in de wijziging is gehandhaafd.9


41. Tevens wijst de staatssecretaris er in de toelichting expliciet op dat er door het toelaten van meer mogelijkheden in de 18-reeks overlap kan ontstaan met de dienstverlening die via andere telefoonnummers wordt aangeboden. Een mogelijk negatief effect hiervan is de introductie van oneigenlijke concurrentie met de betaalde informatiediensten in de 090x- reeksen. In dit verband acht hij het nodig om iedere dienstverlening die verder strekt dan een informatiedienst waarmee beperkt aanvullende (abonnee-)informatie kan worden opgevraagd en waarmee het opzetten van gesprekken met abonnees wordt versneld en vergemakkelijkt, buiten de 18-reeks te houden. Door aan te geven dat het strikt om beperkte aanvullende informatie gaat, wordt duidelijk dat er voor andere verdergaande dienstverlening dan informatieverstrekking in het algemeen, geen plaats is binnen de 18-reeks.


42. Ten aanzien van de stelling van 1850 B.V. dat aanbieders van 0900-nummers, als het college dit zou toestaan, ook een 18xy-nummer willen gebruiken aangezien korte nummers nu eenmaal beter worden onthouden, maar dat deze aanbieders vergaand zouden moeten investeren in de abonnee-informatiedienst, merkt het college het volgende op. De minister heeft bij de introductie van de 18xy reeks aangegeven dat de reeks te weinig nummers bevat om andere informatiediensten dan abonnee-informatiediensten toe te staan. Met een bredere bestemming dan abonnee-informatiediensten zou schaarste ontstaan, wat in strijd is met de verplichting om te zorgen voor adequate nummers en nummerreeksen. Om die reden heeft de


9 In de toelichting bij het Besluit invoering nummerreeks voor abonnee-informatie diensten (Stcrt. 2006, nr. 96, p. 16) wijst de minister van Economische Zaken er op dat: "Voor andere informatiediensten dan abonnee-informatie diensten moeten 0800 en
090x nummers worden gebruikt. De reeks 18xy bevat te weinig nummers om andere informatiediensten toe te staan. Met een bredere bestemming dan abonnee-informatiediensten zou schaarste ontstaan, hetgeen in strijd is met de verplichting om te zorgen voor adequate nummers en nummerreeksen."
9





Besluit
Openbaar
minister er voor gekozen om 99 nummers beschikbaar te stellen voor het aanbieden van de abonnee-informatiedienst. Het college onderschrijft deze opvatting van de minister.


43. Het college overweegt in dit verband dat voor betaalde informatie andere nummers dan de 18xy-nummers beschikbaar zijn. De nummers uit de 0900-reeks zijn hiervoor bedoeld. Dit wordt bevestigd in de in randnummers 40 en 41 genoemde toelichting bij de wijziging van het nummerplan. Gelet op het feit dat 1850 B.V. het abonnee-informatienummer 1850 gebruikt met de bestemming `betaalde informatiedienst', handelt zij in strijd met artikel 4.1, vierde lid, Tw.

Aanvullende gegevens

44. In het voorgaande is het college ingegaan op hetgeen een 18xy aanbieder, gelet op de bestemming, primair dient te verstrekken. In het navolgende staat het college stil bij de vraag wat een 18xy aanbieder aanvullend mag verstrekken.


45. Ten aanzien van het aanbieden van de dienst `Weer en Verkeer', zoals omschreven op de website van 1850 B.V., overweegt het college in dit verband het volgende. 1850 B.V. stelt dat de tekst en toelichting op het nummerplan toestaan dat aanvullende informatie separaat kan worden opgevraagd zonder dat nummerinformatie wordt opgevraagd. Gelet op de toelichting bij de wijziging van het nummerplan is het toegestaan om naast de gezochte abonnee- informatie aanvullend gegevens te verstrekken over onder andere "het adres dan wel de locatie" en de bereikbaarheid van de gezochte abonnee. Naar het oordeel van het college impliceert het woord `aanvullend' dat de gegevens een complementair karakter hebben en dus niet zelfstandig mogen worden verstrekt. Daarbij dient het te gaan om openbaar beschikbare algemene informatie, die de gebruiker bijvoorbeeld ook zelf had kunnen vinden in een telefoongids, een bedrijvengids zoals de gouden gids, of op de website van een gezochte abonnee. In de toelichting is aangegeven dat aanvullende gegevens over de locatie betrekking hebben op het adres en de woonplaats van een abonnee, maar dat deze ook in ruimere zin betrekking kunnen hebben op de regio of de buurt waar de abonnee is gesitueerd, en of deze zich bijvoorbeeld in of buiten het centrum bevindt.


46. Vanuit het oogpunt van een beperkte uitleg van de bestemming van 18xy nummers ziet het college weersinformatie niet als openbaar beschikbare algemene informatie zoals bedoeld in de bestemming van 18xy nummers. Daarbij merkt het college op dat weersinformatie niet kan worden aangemerkt als aanvullende informatie over "het adres dan wel de locatie", aangezien deze informatie niet ziet op de feitelijke situering van de woning van de abonnee of in voorkomende gevallen het bedrijf van de abonnee. Anders dan 1850 B.V. stelt, zegt weersinformatie niets over de locatie van een abonnee maar over de gesteldheid van een geografische positie.


47. Het college heeft bij de totstandkoming van de wijziging van het nummerplan in zijn uitvoeringstoets aangegeven het niet wenselijk te achten dat route-informatie als openbaar beschikbaar en algemeen van aard wordt aangeduid. Volgens het college kan het begrip
10





Besluit
Openbaar
`openbaar beschikbare algemene informatie' hierdoor namelijk zeer ruim worden uitgelegd. Aangezien de staatssecretaris naar aanleiding van de door het college gesignaleerde mogelijke uitvoeringsproblemen de toelichting onder andere op dit punt heeft aangepast, en er voor heeft gekozen om in dit verband route-informatie specifiek te noemen, is het verstrekken van file-informatie als aanvullende dienst toegestaan, doch geen voorbeeld van `openbaar beschikbare algemene informatie'. Naar het oordeel van het college mag 1850 B.V. na het verstrekken van het telefoonnummer van de gezochte abonnee, als aanvullende dienst route- informatie verstrekken die is gekoppeld aan de locatie van de gezochte abonnee.


48. Met gegevens over de bereikbaarheid wordt volgens de toelichting gedoeld op de wijze waarop een abonnee kan worden bereikt, bijvoorbeeld met behulp van route-informatie of een routebeschrijving ingeval van eigen vervoer of openbaar vervoer. In dit verband wordt in de toelichting aangegeven dat het opvragen van route-informatie een gangbare toepassing is en vaak direct is gekoppeld aan het opvragen van een adres of locatie van een abonnee.

Aanpassing van de dienst `Weer en verkeer'

49. Ten aanzien van de door 1850 B.V. voorgestelde aanpassing van de dienst `Weer en verkeer' ­ in die zin dat 1850 B.V. een beller die vraagt om weersinformatie, zal doorverwijzen of doorschakelen naar een aanbieder van deze dienst via een 0900-nummer waaronder haar eigen nummer ­ overweegt het college het volgende. Naleving van de wet- en regelgeving is de eigen verantwoordelijkheid van 1850 B.V. Het kan niet zo zijn dat 1850 B.V. slechts middels een preventieve last onder dwangsom van het college de wet- en regelgeving naleeft. Het college legt 1850 B.V. derhalve geen preventieve last onder dwangsom op.

6.2 Bevoegdheid college

50. Gelet op de bepalingen die zijn genoemd in het juridisch kader, is het college bevoegd om de naleving van de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 4.1, vierde lid, Tw en artikel 4.2, elfde lid, Tw te handhaven.

6.3 Handhaving

51. Overtreding van rechtsnormen geeft over het algemeen aanleiding tot handhaving. Dit zou slechts anders kunnen zijn indien een partij aan wie een last onder dwangsom wordt opgelegd, bijvoorbeeld aannemelijk maakt dat hij door het betreffende handhavingsbesluit onevenredig wordt benadeeld.


52. In dit geval acht het college allereerst handhaving van artikel 4.1, vierde lid, Tw en artikel 4.2, elfde lid, Tw van belang.


53. Daarnaast hoort het, gelet op hetgeen de staatssecretaris in de toelichting op de wijziging van het nummerplan heeft aangegeven over het voorkomen van oneigenlijke concurrentie met de betaalde informatiediensten in de 090x-reeksen (randnummer 41), tot de taak van het college
11





Besluit
Openbaar
om de aard van de dienst die via een 18xy-nummer wordt aangeboden te beoordelen. In deze zin geeft handhaving tevens duidelijkheid aan de markt over de (on)mogelijkheden van dienstverlening middels nummers uit de 18-serie.


54. Voorts hoort het tot de taak van het college om op basis van hoofdstuk 4 van de Telecommunicatiewet de integriteit van het nummerplan te handhaven. Door het gebruik van het abonnee-informatienummer 1850 voor weer- en verkeersinformatie, wordt de integriteit van het nummerplan geschaad. Het herkenbare onderscheid van categorieën in het nummerplan dient onder meer de belangen van consumenten. De behoefte aan herkenbaar onderscheid ligt dan ook ten grondslag aan de indeling van 090x-nummers. In dit licht is er een duidelijke nummerreeks beschikbaar waarmee weer- en verkeersinformatie wordt aangeboden. De schending van de integriteit van het nummerplan, kan ertoe leiden dat een beller door de handelswijze van 1850 B.V. niet meer kan vertrouwen op de betekenis van een 18xy-nummer. Dit kan ertoe leiden dat de 18xy-reeks zijn belang verliest.


55. Tevens acht het college handhaving van belang, gelet op de beperkte hoeveelheid beschikbare nummers in de 18-serie. In de 18-reeks zijn 99 nummers voor uitgifte beschikbaar, waarvan inmiddels 41 nummers zijn uitgegeven. Indien het college zou toestaan dat naast abonnee-informatiediensten ook weer- en verkeersinformatie kan worden aangeboden met nummers uit de 18-serie, ligt het voor de hand dat de belangstelling voor deze abonnee-informatienummers zodanig zou toenemen, dat de 18-reeks binnen zeer korte tijd zou zijn uitgeput. De reden van het beperken van de 18-serie tot 99 nummers is gelegen in de overweging dat met een bredere bestemming dan abonnee-informatiediensten er schaarste zou ontstaan, hetgeen in strijd is met de verplichting om te zorgen voor adequate nummers en nummerreeksen.10


56. Ten slotte zou het toestaan van het verstrekken van weer- en verkeersinformatie door 1850 B.V. via het abonnee-informatienummer 1850 de belangen van andere partijen kunnen schaden. Andere partijen die een 18xy-nummer wel conform het nummerplan gebruiken, gebruiken het abonnee-informatienummer niet voor weer- en verkeersinformatie, hetgeen minder inkomsten genereert. Echter, ook partijen die weer- en verkeersinformatie achter 0900- nummers aanbieden worden benadeeld, aangezien het korte nummer 1850 veel makkelijker is te onthouden dan 0900-nummers.


57. Het vorenstaande in aanmerking nemende, komt het college tot de conclusie dat er geen redenen aanwezig zijn die er toe zouden strekken dat hij in dit geval moet afzien van handhaving.

10 Stcrt. 2006, nr. 96, p. 16, zie ook voetnoot 9.
12





Besluit
Openbaar
6.4 Last onder dwangsom

58. Nu het college heeft geconstateerd dat 1850 B.V. artikel 4.1, vierde lid, Tw en artikel 4.2, elfde lid, Tw overtreedt, gelast het college 1850 B.V. deze overtreding ongedaan te maken door het primair verstrekken van verkeersinformatie via het abonnee-informatienummer 1850, zonder dat dit is gekoppeld aan het verstrekken van het telefoonnummer van een gezochte abonnee, te staken en gestaakt te houden, en het primair dan wel aanvullend verstrekken van weersinformatie via het abonnee-informatienummer 1850 te staken en gestaakt te houden.


59. Indien 1850 B.V. dit nalaat, verbeurt zij een dwangsom van 1.000 per dag, tot een maximum van 20.000. De begunstigingstermijn voor het uitvoeren van de last loopt af op 14 december 2009.


60. De dwangsom dient proportioneel te zijn om de overtreding op te heffen. Het college schat het financiële belang van 1850 B.V. om deze dienst te kunnen aanbieden op minimaal 10.000. Aangezien de last tweemaal hoger is dan het belang van 1850 B.V., vormt deze naar het oordeel van het college een voldoende prikkel voor 1850 B.V. om de last na te leven. De vastgestelde bedragen staan daarmee tevens in redelijke verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van deze dwangsomoplegging.


61. De begunstigingstermijn tot 14 december 2009, acht het college een redelijke termijn. Deze termijn stelt 1850 B.V. in staat om haar medewerkers gewijzigde instructies te geven en de scripts op basis waarvan de medewerkers de dienst verlenen, aan te passen.


62. Het college stelt vast dat 1850 B.V. in staat is om de geconstateerde overtreding ongedaan te maken. 1850 B.V. is immers de partij die via het nummer 1850 weer- en verkeersinformatie aanbiedt.


63. Uit oogpunt van zorgvuldigheid, stelt het college 1850 B.V., naast verzending van dit besluit, telefonisch op de hoogte van de inhoud daarvan.
13





Besluit
Openbaar
7 Dictum

64. In het voorgaande heeft het college geconstateerd dat 1850 B.V. in strijd handelt met de in artikel 4.1, vierde lid, Tw en artikel 4.2, elfde lid, Tw gestelde voorschriften. Het college legt 1850 B.V. een last onder dwangsom op met de volgende inhoud: a. 1850 B.V. dient het primair verstrekken van verkeersinformatie via het abonnee- informatienummer 1850 te staken en gestaakt te houden door aan bellers geen route- informatie te verschaffen, zonder dat dit is gekoppeld aan het verstrekken van het telefoonnummer van een gezochte abonnee, dat primair aan de beller moet worden verstrekt;
b. 1850 B.V. dient het primair dan wel aanvullend verstrekken van weersinformatie via het abonnee-informatienummer 1850 te staken en gestaakt te houden; c. de begunstigingstermijn voor het uitvoeren van deze last loopt af op 14 december 2009; en
d. indien 1850 B.V. de last niet naleeft, verbeurt zij een dwangsom van 1.000 voor iedere dag waarin zij nalaat de voormelde last na te leven, tot een maximum van 20.000.

HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT, namens het college,
Plv. hoofd afdeling Consument, Nummers en Bestuur

w.g. mw. mr. I.M.A. van der Hart

Bezwaar
Belanghebbenden die zich met dit besluit niet kunnen verenigen, kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt bezwaar maken bij het College van de OPTA. Het postadres is: College van de OPTA, Postbus 90420, 2509 LK Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht bevatten. Voorts moet het bezwaarschrift de gronden van het bezwaar bevatten. Het college wijst u op de mogelijkheid die de Algemene wet bestuursrecht de indiener van een bezwaarschrift biedt, om in dat geschrift het college te verzoeken de bezwaarschriftenfase over te slaan. Indien het college uw verzoek inwilligt, zal uw bezwaarschrift worden doorgezonden naar het College van Beroep voor het bedrjifsleven, dat dan zal beslissen of het als beroepschrift kan worden behandeld. De procedure kan daardoor worden verkort. Indien het college uw verzoek niet inwilligt, staat tegen deze beslissing geen beroep open en zal uw bezwaarschrift door het college worden behandeld. .


14