TNS NIPO

Persbericht TNS NIPO

Amsterdam, 11 januari 2010

2010 wordt een goed jaar voor de nederlandse mobiele telefoniemarkt

Waar 2009 een jaar was waarin de Nederlandse consument ietwat terughoudender was in aanschaf en gebruik van mobiele telefonie, lijkt 2010 een jaar te worden waarin hij zijn geld weer makkelijker uitgeeft op de mobiele telefoniemarkt. TNS Global Telecoms Insights laat zien dat 45% van de Nederlanders van plan is de komende zes maanden een mobiele telefoon aan te schaffen, tegenover 18% een jaar geleden. Touchscreen-telefoons lijken daarbij het meest geliefd: 27% van de consumenten is van plan er een aan te schaffen als volgende telefoon. De populariteit van mobiele telefoons met qwertytoetsenbord neemt ook toe; 14% van de consumenten wil er een aanschaffen als volgende toestel. TNS NIPO nam het Nederlandse deel van het onderzoek voor haar rekening.

'Het toegenomen consumentenvertrouwen en het grote aantal nieuwe smartphones hebben geleid tot de juiste condities voor een perfect storm in 2010, en de branche is klaar om zijn slag te slaan. De aankoopintentie is nog nooit zo groot geweest en afgelopen jaar enorm toegenomen. Dit biedt de branche de gelegenheid de verkoop van mobiele telefoons te doen stijgen en tegelijkertijd met content- en dataplannen te zorgen voor stijgende inkomsten', aldus Martin Warmelink, directeur Technology & Media bij TNS NIPO.

Een ander mobiel apparaat dat het naar verwachting in 2010 goed zal doen, is het netbook. Ondanks het feit dat het penetratieniveau hiervan op dit moment relatief laag is, zegt 17% van de Nederlandse consumenten er de komende zes maanden waarschijnlijk een te zullen aanschaffen. Dit in vergelijking met 12% voor de grotere notebooks en slechts 4% voor desktop computers.

Caspar Hautvast, Research Executive Technology bij TNS NIPO: 'De verwachting is dat de verkoop van netbooks het komende jaar een vlucht zal nemen. De grote computerfabrikanten hebben deze behoefte bij consumenten al bespeurd en komen met innovaties op dit gebied. Zo kondigde onder andere Microsoft al aan met een multimedia tablet pc te komen en de geruchten dat Apple binnenkort haar versie van de tablet pc presenteert worden steeds sterker. Gebruikers vinden het netbook qua functionaliteiten complementair aan de nieuwe generatie telefoons. Waar de belangrijkste functionaliteiten voor telefoons vooral muziek, navigatie en agenda zijn, wordt het netbook vooral gebruikt voor e-mail, het bewerken van documenten, internetten, downloaden en eBooks lezen. Het netbook wordt ook vooral gezien als 'reismaatje' en minder als primaire pc.'

Hoewel de trend wijst op een ommekeer in de sector, zijn er ook nieuwe aspecten die de groeipotentie kunnen beperken. Het onderzoek toont aan dat consumenten te maken hebben met een overvloed aan nieuwe toestellen en het moeilijk vinden onderscheid te maken tussen de verschillende toestellen. Tevens geeft 24% van de Nederlandse consumenten aan dat problemen met gebruiksgemak hen ervan weerhouden enkele van de aangeboden nieuwe mobiele diensten te gebruiken.

Warmelink: 'Er is inderdaad een groep die niet mee kan of wil in de ratrace van nieuwe mobiele producten. Tel daarbij op dat Nederlanders wereldwijd tot de achterhoede horen wanneer het gaat om het gebruiken van nieuwe mobiele producten. Waar in Azië mobiele gadgets gelden als statussymbool, lijkt de Hollandse no nonsense instelling het massale gebruik ervan tegen te houden. Het onderzoek toont aan dat er wel degelijk groeipotentie is voor nieuwe apparaten, maar dat de overvloed ervan juist een drempel vormt. Er liggen dus grote uitdagingen voor de markt om consument te overtuigen. Duidelijke, ondubbelzinnige prijsmodellen kunnen ervoor zorgen dat de achterstand van Nederland niet verder op loopt, en de verwachte groei in 2010 werkelijkheid gaat worden.'

Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS NIPO gebruiken.

Voor meer informatie:

Caspar Hautvast
TNS NIPO
t. 020 522 57 57
e. Caspar.Hautvast@tns-nipo.com

Onderzoeksverantwoording:
Titel persbericht: 2010 wordt een goed jaar voor de Nederlandse mobiele telefoniemarkt. Onderzoeksmethode: CAWI. Veldwerkperiode: 28 oktober - 16 november 2009. Aantal respondenten in Nederland: 511

Over het Global Telecoms Insights onderzoek
GTI 2010 is een wereldwijd onderzoek, ontworpen om een overzicht te bieden van de ontwikkeling van mobiele apparaten in het leven van consumenten. Het wordt door klanten gebruikt in strategieën voor merk, distributie en productontwikkeling, door middel van het begrijpen van behoeften, pijnpunten en gewenste veranderingen van 27.000 consumenten in 35 landen. http://www.tnsglobal.com/market-research/technology-research/gti.aspx

About TNS
TNS, who recently merged with Research International, is the world's largest custom research agency delivering actionable insights and research-based business advice to its clients so they can make more effective business decisions. TNS offers comprehensive industry knowledge within the Consumer, Technology, Finance, Automotive and Political & Social sectors, supported by a unique product offering that stretches across the entire range of marketing and business issues, specialising in product development & innovation, brand & communication, stakeholder management, retail & shopper, and qualitative research. Delivering best-in-class service across more than 75 countries, TNS is part of Kantar, the world's largest research, insight and consultancy network. Please visit www.tnsglobal.com for more information.

The Kantar Group
The Kantar Group is one of the world's largest research, insight and consultancy networks. By uniting the diverse talents of more than 20 specialist companies - including the recently-acquired TNS - the group aims to become the pre-eminent provider of compelling and actionable insights for the global business community. Its 26,500 employees work across 80 countries and across the whole spectrum of research and consultancy disciplines, enabling the group to offer clients business insights at each and every point of the consumer cycle. The group's services are employed by over half of the Fortune Top 500 companies. The Kantar Group is a wholly-owned subsidiary of WPP Group plc. For further information, please visit www.kantargrouptns.com