Ingezonden persbericht


Horeca onbetwist dé veilige en gezelligste ontmoetingsplek KHN spoort ondernemers aan tot een meer verantwoorde alcoholverstrekking

Woerden, 11 januari 2010
Bij de opening van de Horecava heeft directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland de verantwoordelijkheid van horecaondernemers in maatschappelijke discussies nadrukkelijk uiteen gezet. Op het gebied van alcohol en jeugd gaat de horeca meer verantwoordelijkheid nemen en gaat KHN haar leden voortaan concreet aanspreken als zij aantoonbaar de regels voor verantwoord alcohol verstrekken negeren. In een vurig pleidooi zei hij: "We moeten toe naar een situatie waarbij de horeca in onze samenleving voor het nuttigen van alcohol een onbetwist veilige plek is." In de strategische sessie van de Ledenraad van KHN in maart worden besluiten genomen hoe dit wordt uitgevoerd.

"Geen 16?, geen druppel"
Dit onlangs geïntroduceerde nieuwe logo dat duidelijk de spelregels voor verantwoord alcoholgebruik onderstreept wordt ook door KHN in campagnes meegenomen. Het is nodig dat ook de horeca hierin nog meer verantwoordelijkheid neemt. "Horeca-ondernemers hebben de ervaring en de kennis voor de uitvoering van verantwoord alcoholbeleid, daar kan geen wet tegenop!", concludeert Lodewijk van der Grinten. Helaas moeten wij constateren dat in ieder geval het nieuwe wetsvoorstel voor de Drank- en Horecawet al niet bijdraagt aan de bestrijding van alcoholmisbruik door jongeren. KHN roept alle horecaondernemers op om zelf de verantwoordelijkheid te nemen om ook jongeren een veilige en gezellige ontmoetingsplek te bieden.

AllesToegankelijk
De samenleving verandert en in 2010 gaat de eerste generatie babyboomers met pensioen. Dat is een belangrijke doelgroep van 175.000 mensen in 2009, die in 2012 aangroeit tot 232.000. Op die trend inspelen geeft de horeca kansen voor het aantrekken van de nieuwe gasten van de toekomst: ouderen, gasten met een beperking en bijv. jonge moeders met kinderen.

Convenant Gezond Gewicht
Op het gebied van overgewicht werkt de horeca aan de bewustwording van zowel ondernemers als van de gasten. Diverse campagnes zoals de Snackposter, de Caloriechecker en de campagne Verantwoord Frituren leveren een belangrijke bijdrage. Koninklijke Horeca Nederland blijft met de ondertekening van dit convenant voorlichting geven aan ondernemers en gasten.

Verduurzaming van voedsel
Steeds meer ondernemers denken na over het aanbieden van duurzaam voedsel. Koninklijke Horeca Nederland stelt op dit gebied kennis ter beschikking en werkt samen met belangrijke partners zoals het ministerie van LNV, Wereld Natuur Fonds, Nederlands Visbureau om te werken aan een duurzame toekomst van de horeca.

|                                                                    |
|Noot voor de redactie -