Ingezonden persbericht


Persbericht

Tijdens de Horecava de introductie van:
De Essentie, 100% Haute Cuisine van vandaag
7 koks, 14 Michelin sterren, 170 jaar ervaring in 1 boek

Amsterdam, 11 januari 2010 - Tijdens de Horecava is gepresenteerd 'De Essentie'. Het naslagwerk waar 7 topkoks, goed voor 14 Michelin sterren, aan hebben meegewerkt bevat 100% Haute Cuisine. Aan het boek hebben Peter Goossens, Yves Mattagne, Bart de Pooter, Wout Bru, Viki Geunes, Sang-Hoon Dégeimbre, Filip Claeys en Sergio Herman samengewerkt. Jean-Pierre Gabriel heeft 'De Essentie' in opdracht van Unilever Foodsolutions geschreven.

"Tot nu toe bestond zo'n boek niet. En daarvoor wilde ik me inzetten", aldus Jean-Claude Mesman, projectleider bij Unilever Foodsolutions. "Wij bevinden ons op het kruispunt tussen twee werelden, die van de industrie en die van de koks, en dat is een unieke kans. Een kok stelt een vraag over drogen: wij kunnen hem 170 jaar ervaring op dat gebied voorleggen. Heeft hij het over guargom, dan weten wij al hoe wij dat natuurlijke verdikkingsmiddel het best kunnen gebruiken." Het boek is bestemd voor iedereen die nieuwsgierig is naar het verschil tussen gelatine en agaragar, naar de eigenschappen van Isomalt-suiker, de juiste gaartemperatuur voor vis of vlees, de rol van pectine in de bereiding van groenten, het roken van voedingsmiddelen, de meerwaarde van aroma's of gevriesdroogde voedingsmiddelen of voor wie wil weten waarom vlees bruin bakt als het sterk verhit wordt.

To be the best solution provider

Rob Peters, managing director bij Unilever Foodsolutions Nederland vervolgt: "De keuken is in beweging, dat is onbetwistbaar. We horen over de Spaanse culinaire revolutie of over uitzonderlijke koks zoals Heston Blumenthal in Engeland. Benelux staat zijn mannetje in het debat. Dat is onder meer gebleken uit het succes van een gastronomisch evenement zoals The Flemish Primitives in januari 2009 en het succes van Nederlandse topkoks als Sergio Herman." Rob Peters is van mening dat alle koks op zoek zijn naar informatie: "Bij Unilever Foodsolutions is ons doel even eenvoudig als ambitieus: 'to be the best solution provider'. Dat is een stimulans om ons terrein grondig te verkennen, dat wil zeggen voor de duizenden koks die onze clientèle vormen."

Hedendaagse keuken wordt bereikt

Wilfred Geerlings, Channel Marketing Manager Horeca stelde vast dat er heel wat informatie bestaat over de technieken en de producten van de hedendaagse keuken, alleen is die informatie zeer verspreid. De vraag rijst dan ook, hoe het kaf van het koren scheiden? "Van meet af aan stelden wij ons tot doel die informatie bijeen te brengen in een boek dat wetenschappelijke kennis samenbrengt maar ook praktische uitleg geeft en toepassingen aanbiedt van de hand van topkoks. Om dat project in goede banen te leiden heeft Jean-Pierre Gabriel het schrijven op zich genomen. Hij heeft al een aantal naslagwerken in verschillende domeinen op zijn naam en werkt als culinair journalist en fotograaf op internationaal niveau. Zijn adresboekje met namen van topkoks overal ter wereld is indrukwekkend. Voor dit project heeft hij van zijn netwerk gebruikgemaakt om met zekerheid over informatie uit de eerste hand te beschikken." In 416 pagina's, geïllustreerd met 140 foto's van recepten en culinaire toepassingen, bereikt "De Essentie, de hedendaagse keuken" van meet af aan zijn doel: een goudmijn aan informatie en een werkinstrument dat uniek is in zijn soort.



Ingezonden persbericht