Amsterdam RAI

Persbericht

PVALLEND VEEL DUURZAAMHEID OP HORECAVA

Amsterdam, 16 december 2009 - Innovatieve, duurzame producten en nieuwe duurzame initiatieven: de Horecava staat er bol van. Zo is er de campagne Duurzame Vis op de Kaart, de verkiezing van het Duurzaamste Fastservicebedrijf, zijn veel van de nominaties voor de Horecava Innovation Award duurzaam en staat het programma op de themawereld MARKT in het teken van biologisch food. De Horecava straalt ook in deze lastig economische tijden volop optimisme uit met maar liefst 550 exposanten, 90 evenementen en 6 themawerelden vol trends, innovaties en debat. Horecava 2010, de meest toonaangevende vakbeurs in de Benelux, vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari in Amsterdam RAI. De 6 themawerelden zetten informatie, innovatie en interactie centraal in een eigen, passende sfeer. Het zijn HOTEL voor hoteliers, NACHTLEVEN voor het uitgaanscircuit, MARKT voor koks, FASTSERVICE voor de fastservicebedrijven, BUITEN voor ondernemers met een terras en INNOVEER! voor de innovaties die iedereen aangaan. Iedere wereld biedt vele exposanten met producten passend bij de betreffende horecasector inclusief bijzondere activiteiten. Een selectie: Veel innovaties op themawerelden
Voor de Horecava Innovation Award zijn bijzondere producten genomineerd en te zien op INNOVEER!, zoals een theemachine voor theeblaadjes, opvouwbaar horecameubilair, biologische broodlollies, servies van palmbladeren, een frisdrankstamper zonder knoeien, een kruiwagenkeuken en een kinderformule voor de horeca. Omdat de Horecava Innovation Award 10 jaar bestaat is er ook een jubileumaward, bestemd voor de beste oud-winnaar. Onder de nominaties: biefstuk uit de magnetron, een theeconcept met 'bloemen', een glasversnipperaar en een kunstconcept voor restaurants. Op deze wereld zijn ook de INNOVEER!-show met trends voor 2010 en de top 20 van innovatieve horecaconcepten, een workshop voor non-alcoholische cocktails, de verkiezing van het beste studentenontwerp voor een meeneemverpakking en de lancering van de campagne Duurzame Vis op de Kaart. Op NACHTLEVEN vindt het Nationaal Kampioenschap Flairbartending plaats waar professionals show en cocktailkennis combineren. HOTEL biedt een complete fair trade hotelkamer en een debat over fair trade. Ook praten tophoteliers over het succesvol doorstaan van de recessie. BUITEN biedt twee winnende ontwerpen voor duurzame terrasverwarming: een stoel die verwarmd wordt als je er op gaat zitten en vloerverwarming van restwarmte van koelmachines. MARKT biedt ambachtelijke, regionale en biologische producten uit binnen- en buitenland. Er zijn kookdemonstraties, workshops en debatten met chefkoks over duurzame vis, biologische producten en de culinaire kwaliteiten van thee. Nieuw op FASTSERVICE is het duurzaamheidspaviljoen met tips over verantwoord omgaan met verpakkingen, energie, frituren, assortiment en zwerfafval. Met de Verkiezing Meest Duurzame Fastservicebedrijf. 50ste Gouden Koksmuts en spannende Lekkerste Broodjes
In 1960 vond de eerste editie van de Gouden Koksmuts plaats en heel wat culinaire coryfeeën hebben om deze prijs gestreden. Oud-winnaars, zoals Jan Hekkelman, winnaar 1976, bezoeken dit jubileum en 8 topchefs strijden om de titel van 2010, gepresenteerd door Joop Braakhekke. Tijdens het NK Horeca zijn er diverse kook- en gastvrijheids-wedstrijden, bijvoorbeeld voor het meest gastvrije horecabedrijf. De bekende Lekkerste Broodjes krijgen een facelift. Finalisten moeten gelijktijdig hun broodjes bereiden wat de wedstrijd extra spannend maakt. Horecahelden delen succes op Kennisterras
Maar liefst 9 belangenorganisaties laten bezoekers kennis maken met helden en toppers uit de horeca. Zo zijn er o.a. de Meest Markante Horecamanagers, de jubilerende Meesterkoks, winnaars van Mijn Tent is Top, de HorecaHeld 2009 en ontvangt André Hazes postuum een prijs als meest gedraaide Nederlandse artiest in 2009. Initiatief-nemers zijn SVH, Koninklijke Horeca Nederland, Koksgilde/Gastvrijheidsgilde, Kenwerk, FNV Horeca, CNV BedrijvenBond, De Unie, Bedrijfschap Horeca en Catering en Sena. MVO vanuit Amsterdam RAI
Duurzaamheid staat ook bij de Horecava-organisatie hoog op de agenda. Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren kunnen bezoekers bij hun registratie voor bezoek voor slechts ¤ 7,50 een NS-dagretour 2e klas vanaf elk NS-station in Nederland naar Amsterdam RAI bestellen. Voor autoreizigers is er het initiatief filenetwerken, waarmee je naar de Horecava reist met een vooraf uitgezochte reisgenoot. RAI Catering zet in op duurzaamheid met het lunchmenu Hartverwarmend Amsterdam met ingrediënten van kleinschalige, ambachtelijke Amsterdamse producenten. Toegang tot Horecava
Horecava is alleen toegankelijk voor vakbezoekers die een toegangskaart via www.horecava.nl kunnen bestellen (¤ 35,- in de voorverkoop, daarna ¤ 50,-), inschrijving bij de Kamer van Koophandel noodzakelijk. Horecava 2010 is van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari 2010 dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur.

Noot voor de redactie (

Amsterdam RAI