Ingezonden persbericht

Nederlanders zijn wereldwijd dieetkoplopers

Reader's Digest onderzoek: veel partners te dik!

Amsterdam, 11 januari 2010 - Bijna drie kwart van de Nederlanders heeft iets aan het bestrijden van overgewicht gedaan door op dieet te gaan. Ons land komt hiermee op een tweede plaats in een wereldwijd obesitas onderzoek van Reader's Digest. Nederlandse vrouwen blijken hierbij iets actiever (82%) dan de mannen (64%). De Finnen prijken ruim op de eerste plaats: meer dan 8 op de 10 inwoners is daar minstens eenmaal op dieet geweest. Dit blijkt uit een enquête waarin aan 16.000 mensen in 16 landen werd gevraagd hoe ze tegen vetzucht aankijken en wat ze doen om af te vallen. Een andere opvallende uitkomst: één op de drie Nederlanders vindt zijn of haar partner te dik.

Slank, slanker, slankst!

De algemene druk om slank te zijn is het hoogst in Brazilië waar 83% van de volwassen bevolking vindt dat men moet voldoen aan het slankheidsideaal om maatschappelijk mee te tellen. De Verenigde Staten en India staan twee en drie op de lijst met respectievelijk 69% en 62%. Ruim de helft van de Nederlanders ervaart deze sociale druk ook, waarmee wij ook op dit terrein tot de hoogst scorende categorie behoren. Landen waar men in sociaal opzicht nog redelijk zorgeloos te dik kan zijn, zijn Rusland, Mexico en Hongarije. De Amerikanen blijken binnen een relatie de meeste druk te ontwikkelen om de partner te bewegen om op dieet te gaan. 1 op de 2 Amerikanen blijkt zijn of haar partner dan ook ronduit te dik te vinden. Daarna volgen India, Brazilië, Finland en Australië waar het probleem van overgewicht de verhoudingen binnen een relatie op scherp zet.

Redenen voor al die kilo's

Elke natie heeft zo zijn eigen verklaringen voor het overgewicht dat men meesjouwt. Uit het onderzoek blijkt het nog steeds populair om te spreken van genetische overmacht. Maar liefst 70% van de Russen geeft de ouders de schuld van de extra kilo's, gevolgd door de Duitsers (61%) en de Indiërs (50%). In Nederland legt 1 op de 5 de verantwoordelijkheid bij de ouders. Fransen zien vooral de overgenomen Amerikaanse eetgewoonten als oorzaak van hun eigen uitdijende taille. De Amerikanen reageren instemmend: bijna driekwart noemt fastfood als internationale oorzaak van obesitas. In Nederland wijzen we vooral op een gebrek aan lichaamsbeweging (76%) en het niet kunnen weerstaan van een goede maaltijd (68%) als belangrijkste reden voor die extra vetrollen. De Filippijnen verdienen de hoofdprijs voor eerlijkheid: maar liefst 95% van de Filippijnen zegt van lekker eten te houden en 82% zegt hieraan toe te geven. Zij zien het overgewicht dan ook als 'eigen schuld dikke bult'.

Eerlijk over gewicht?

In het kader van het onderzoek ging Reader's Digest ook de straat op en vroeg mensen naar hun gewicht en of ze op de weegschaal wilden gaan staan om dat te bewijzen. Nederlanders stapten er zonder problemen op. Net zoals geïnterviewden uit Argentinië, Taiwan en Thailand waar de meerderheid vrijwel bijna het exacte aantal kilo's opgaf. De Britten bleken het minst bereid om de test te doen, 90% weigerde resoluut om op de weegschaal te gaan staan. Dit in tegenstelling tot de Taiwanezen, die totaal geobsedeerd zijn door hun gewicht en waarvan meer dan een derde aangaf dagelijks op de weegschaal te staan. Overigens geeft de helft van de Nederlanders aan zich wekelijks of vaker te wegen. Hongaren lijken zich het minst druk te maken over een kilo meer of minder: 59% gaf aan zich nooit te wegen en de helft bezit zelfs geen weegschaal.

Volgens cijfers van de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) kampen 1.6 miljard mensen inmiddels met overgewicht; desondanks is er internationaal ook sprake van grootschalige ontkenning van het probleem. De helft van de ondervraagden in 10 van de 16 landen geeft aan dat gewicht teveel onderwerp van gesprek is in het dagelijks leven. Ruim de helft van de Nederlanders (54 %) geeft aan dat er te veel een hype heerst rond afslanken.

's Werelds beste afslankgeheimen

Lijnen doet men overal ter wereld en zo kent elk land zijn eigen methoden en fabels. In China is het slikken van dieetpillen trendy en de Russen paffen er nog rustig op los om hun eetlust te remmen. In Nederland ziet nog maar 2% van de ondervraagden heil in het wegroken van de kilo's. De Thai voegt graag hete pepers aan de maaltijd toe om de stofwisseling te versnellen. Het afschaffen van 'supersize' is het gewichtsgeheim van de Britten, die zich tegenwoordig op veel kleinere porties storten. Nederland draagt zijn steentje bij met ons eigen nationale afslankgeheim: 'Pak eens wat vaker de fiets!'.

Bijlagen:

Infographic: Schat je bent te dik HR

Infographic: De druk om slank te zijn HR

Over Reader's Digest

The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.

- Einde bericht -

**