Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


Na twee jaren van daling weer groei van inkomend toerisme in 2010

12 jan - Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) werden in 2009 500.000 meer vakanties door Nederlanders in eigen land ondernomen (+3%). Tegelijkertijd bezochten 2% minder buitenlanders ons land voor toeristische of zakelijke doeleinden. Voor 2010 verwacht het NBTC een lichte stijging van zowel het binnenlands als het inkomend toerisme.

Binnenlandse vakanties in 2010 populair

2009 stond vooral in het teken van vakantie in eigen land. Nog nooit was de aandacht voor binnenlands toerisme zo groot. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Dit is een mooi resultaat, maar nu is het zaak om dit vast te houden en verder uit te bouwen." Qua inkomend toerisme bleven de aantallen bezoekers achter bij 2008. Deze daling is voor een belangrijk deel terug te voeren op de economische crisis, de dure euro en de naweeën van de vliegtaks. Met name de Britten en Spanjaarden bezochten ons land minder. Het aantal Duitsers en Belgen nam juist toe, mede omdat Nederland voor buurlanden in economisch mindere tijden een interessant alternatief vormt.

Herstel inkomend toerisme 2010

Het NBTC verwacht in 2010 een lichte stijging van zowel inkomend als binnenlands toerisme. De verwachting is dat Nederlanders, geconfronteerd met een koopkracht die onder druk staat en een groeiende werkloosheid, ook in 2010 meer in eigen land op vakantie gaan. Wat betreft de buitenlandse markt zal Nederland profiteren van het herstel van consumentenvertrouwen.

Ook het internationale evenement Holland Art Cities draagt bij aan de groei van het inkomend toerisme evenals een aantal gerichte marketingactiviteiten. Jos Vranken: "Wij zullen ook in 2010 samen met de sector een reeks marketingcampagnes ontwikkelen ter stimulering van bezoek en bestedingen in Nederland, wat bijdraagt aan de werkgelegenheid in ons land. Voorbeelden hiervan zijn een internationale stedentripcampagne en een campagne ter promotie van de Nederlandse kust."